Höstterminens tävlingar

Tulip

Trådstartare
Sitter på personalkonferens på höstterminens första arbetsdag så det är bara att inse att det är dags för en ny tråd. Fyll på...

Vi har förmodligen två starter i början av september, sista chansen på Flyinge... Senaste veckan har hon varit hysteriskt fin och vi har verkligen utvecklat traven, men vi har haft en god dos femårstrots också så jag har inga förväntningar alls. Går hon är det ett enkelt kval, gör hon det inte kan vi lika gärna få typ 65% så ja...

Vi har förmodligen två starter i början av september, sista chansen på Flyinge... Senaste veckan har hon varit hysteriskt fin och vi har verkligen utvecklat traven, men vi har haft en god dos femårstrots också så jag har inga förväntningar alls. Går hon är det ett enkelt kval, gör hon det inte kan vi lika gärna få typ 65% så ja...

Vilka procent är det som gäller i år? 70 i finalprogrammet och 72 i inledande?

Vilka procent är det som gäller i år? 70 i finalprogrammet och 72 i inledande?

Nej det är för 6-åringarna, 5-åringarna har 74 i inledande och 72 i finalprogrammet. Vi har haft 73 i inledande på en ok men inte bra ritt och 66-68 på riktigt ordentligt dåliga ritter så det kan gå hursomhelst egentligen. Vi har fixat sadeln som tippade och klämde så hon blev tokig och hon är generellt starkare nu, å andra sidan är hon också lite vassare i humöret nu, hon surnade ordentligt när sadeln krånglade och säger till direkt om jag hänger fast i nån tygel eller blir klämmig. Allt hänger på mig nu!

Ni är väl redan kvalade, ska ni åka?

Nej det är för 6-åringarna, 5-åringarna har 74 i inledande och 72 i finalprogrammet. Vi har haft 73 i inledande på en ok men inte bra ritt och 66-68 på riktigt ordentligt dåliga ritter så det kan gå hursomhelst egentligen. Vi har fixat sadeln som tippade och klämde så hon blev tokig och hon är generellt starkare nu, å andra sidan är hon också lite vassare i humöret nu, hon surnade ordentligt när sadeln krånglade och säger till direkt om jag hänger fast i nån tygel eller blir klämmig. Allt hänger på mig nu!

Ni är väl redan kvalade, ska ni åka?

Frasse får inte starta i år, jag har importerat honom från Tyskland. Annars hade han varit kvalad.

Äsch då! Vet du vad det kommer bli på Elmia?

Har skickat in en intresseanmälan till Elmia, sen ska man rapportera in hästens två bästa resultat senast 1 september. Sen tas de 13(?) bästa hästarna ut, så där är det ju omöjligt att komma med. :)

Har skickat in en intresseanmälan till Elmia, sen ska man rapportera in hästens två bästa resultat senast 1 september. Sen tas de 13(?) bästa hästarna ut, så där är det ju omöjligt att komma med. :)

Hmm, då är det nog ingen stor vits för oss, vi har inte haft nån lysande säsong!

Vi var iväg på en pay&ride på hemmaklubben i helgen. Red LB:3 och LA:1, nöjd med dagen som helhet! :) Jag var lite väl passiv i ridningen vid uppvärmningen till LB:3, pålle var spänd och jag får hela tiden jobba aktivt med att inte haka på och spänna mig :angel: Drygt 59% med kommentar "Prydlig ritt på trevlig häst! Idag lite spänd och tappar då bjudning och eftergift. Kan bli riktigt trevligt när spändheten släpper!". Till LA:1 vågade jag rida lite mer och farbror häst kändes mer med mig. 60% och kommentar "Mjukt och prydligt på fin häst som tappar lite aktion idag och spänner sig. Väl hanterat.". Fick bättre poäng i galoppen i denna klass, t.om. tre st 7or!
Ja det är ju denna spändhet som jag får fortsätta att träna på att hantera.. Ju bättre och skickligare jag blir som ryttare, desto mer vågar farbror häst släppa sin kontroll till mig. Som sagt, nöjd och stolt över oss båda två! :love: Och som min kloka tränare påminde mig, att alltid komma ihåg från var vi va från början - vi har kommit en bra bit ändå! :heart

Var iväg till vår hemmabana och red en lokal LB:1 den 21. Blev lite kort framridning då matte visst råkade glömma bort tiden lite. Och sedan var det vattenpölar på banan, och min är inte helt övertygad om att det faktiskt är okej att gå genom vattenpölar.
Känslan efteråt var dock himla bra, och vi lyckades få den bästa mellantraven vi någonsin gjort! Fick dock kommentar längst ner, "lite svårt att länga genom vatten:)" Slutresultat 66,2 procent och en andraplats. Nu är det sluttävlat i LB och debut i LA sker om två veckor, ska bli spännande!

Ha, vi var iväg på en LB och gjorde en såååå dålig ritt. Jag fick inte till framridningen (åkte nästan av vid ett bocksprång) het och laddad häst, satsade mot staketet i mellangaloppen och tja, det var liksom inget att skriva hem om. Men tar med mig en positiv grej, vi har helt kommit från hennes "trots" där hon stannat, krullat ihop sig och kosparkat, med sadeln fixad och en hel del träningspass där jag helt enketl fått vara mjuk men bestämd och konsekvent och berömt massor när hon lyssnat kan man nu lägga till skänkeln även inne på banan och få en kvick reaktion. Jätteglad för den lilla, att hon var lite vääääl pigg är sånt jag får ta. En sån dag helt enkelt. Tror vi hade 58 eller nåt sånt med massor av fyror och femmor när det sprack och resten 6 och nån 7 eftersom det inte blev mycket som var lösgjort och korrekt helt enkelt.

Har varit och ridit en MsvB2 med Barb idag. Red skolorna som påse nötter (igen:banghead:) men fick till en ganska bra galoppdel med fina åttemetersvolter. Bytena satt både på plats och på hjälpen men de är ett efter bak vilket är lite a ett evighetsprojekt att få till. 60,11% blev det och med en känsla att vi kan ännu bättre även om jag är supernöjd med att vi godkända i klassen :).

Igår tävlade även vi för första gången sen innan sommaren. I lätt c1 blev framridningen lite så där, jag vill gärna rida fram henne ordentligt utanför den riktiga framridningen för att slippa trängseln, och sen bara gå in och galoppera lite innan, vilket finns bra förutsättningar för på just den här tävlingsplatsen. Bara för det tänkte nästan alla som jag, och när jag gick in på framridningen följde typ fyra ekipage efter. Ponnyn var därför lite "störd" av det hela vägen in, och delvis i början av programmet, men gick bättre och bättre ju längre igenom vi kom. Extra stort plus för att galoppen som förut varit största problemet, gick bäst igår. Det blev i alla fall nytt personbästa i den klassen, med fem procent (säger man procent eller procentenheter, jag skulle vilja säga procent men det kanske är fel?), bättre än förra starten.

I lätt b1 gick framridningen bättre. Känslan, särskilt i slutet, var riktigt, riktigt fin och galoppen fortsatte funka. Nästan exakt samma procent som på sista tävlingen i våras, men tror den domaren dömer lite snällt och den jag red för igår lite hårt, så med känslan av att det kändes mycket bättre så tar jag det ändå som ett framsteg. Det var även här fem procent bättre än förra gången vi var där, i början av maj.

@Kiwifrukt Procentenheter är det korrekta att säga, även om många inte riktigt förstår det (eller troligast som jag-är för lata att skriva/säga det). Kul med personbästa och förringa inte din prestation med att säga att domaren är snäll! Det är fortfarande en domare, det var en tävling och du gjorde fina resultat! Får lite känslan att du är lite mer fokuserad på din ponnys spänning och mindre på att rida, sluta leta anledningar till att ponnyn ska spänna sig-släpp det och rid (haha, så himla enkelt att skriva till nån annan :p;))!

@Kiwifrukt Procentenheter är det korrekta att säga, även om många inte riktigt förstår det (eller troligast som jag-är för lata att skriva/säga det). Kul med personbästa och förringa inte din prestation med att säga att domaren är snäll! Det är fortfarande en domare, det var en tävling och du gjorde fina resultat! Får lite känslan att du är lite mer fokuserad på din ponnys spänning och mindre på att rida, sluta leta anledningar till att ponnyn ska spänna sig-släpp det och rid (haha, så himla enkelt att skriva till nån annan :p;))!
Fast ändock ett bra råd!!

Tack för att du förklarade. Fortfarande newbie på det här med dressyr. :p

Och visst har du rätt i att jag nog inte alltid har fokus där det ska vara än, utan på "störningar" runt omkring, säkert en bieffekt av att jag rider så mycket själv hemma att ingen av oss är van vid så mycket andra ekipage runt omkring. Men vi jobbar på det och har försökt rida en hel del i sommar i ridhus/paddock tillsammans med andra. Ponny har nog till största delen släppt det, så nu ska bara jag släppa det också.

Hur som är det roligt att det börjar gå på rätt håll, lite träningar på det och hon kommer bli riktigt fin.

Vi var iväg på en programridning igår på hemmaklubben, för samma domare som vi tävlade för sist när vi vann. Börjar misstänka att hon har oss som "favoriter", haha.
Mamma red först på hästen, han var spänd och tittig och mamma är inte riktigt dressyrtant-material. Men hon ville testa. Hon fick 61,5% i lb1 så det var väl ingen skitrunda, men hästen var inte så snäll mot henne heller..
Sen skulle jag testa la1. För mig ett jättesteg, har aldrig trott att jag skulle kunna rida så bra att jag skulle kunna ens testa LA. Kan dock ha glömt att jag anmält mig till det programmet, så jag fick hetsträna det på förmiddagen och hade ingen chans att rida igenom det. Vi red iaf igenom programmet utan större problem, förutom att jag fick en liten chock när jag insåg hur snäv vändningen är i galoppen när man ska ut till den förvända..
Kritiken var bra ändå, hon såg att han var lite trött och stark och att han föll på bogar i nämnda galoppsväng. Men det bästa var ändå att hon sa att det var intressant att se min mamma på hästen först, för då syntes det verkligen att han inte är så lätt och självgående som det ser ut när jag rider. Haha, det var jag snabb med att berätta för mamma.. hon tänker satsa på hoppningen nu istället.
70% red vi ihop iaf, och även om det bara var programridning var det mycket mer än vad jag ens vågat hoppas på! Nu ska vi ut igen den 18 september och då tror jag det är en annan domare, ska bli spännande att se vad denne tycker ;)

Vi var iväg på en programridning igår på hemmaklubben, för samma domare som vi tävlade för sist när vi vann. Börjar misstänka att hon har oss som "favoriter", haha.
Mamma red först på hästen, han var spänd och tittig och mamma är inte riktigt dressyrtant-material. Men hon ville testa. Hon fick 61,5% i lb1 så det var väl ingen skitrunda, men hästen var inte så snäll mot henne heller..
Sen skulle jag testa la1. För mig ett jättesteg, har aldrig trott att jag skulle kunna rida så bra att jag skulle kunna ens testa LA. Kan dock ha glömt att jag anmält mig till det programmet, så jag fick hetsträna det på förmiddagen och hade ingen chans att rida igenom det. Vi red iaf igenom programmet utan större problem, förutom att jag fick en liten chock när jag insåg hur snäv vändningen är i galoppen när man ska ut till den förvända..
Kritiken var bra ändå, hon såg att han var lite trött och stark och att han föll på bogar i nämnda galoppsväng. Men det bästa var ändå att hon sa att det var intressant att se min mamma på hästen först, för då syntes det verkligen att han inte är så lätt och självgående som det ser ut när jag rider. Haha, det var jag snabb med att berätta för mamma.. hon tänker satsa på hoppningen nu istället.
70% red vi ihop iaf, och även om det bara var programridning var det mycket mer än vad jag ens vågat hoppas på! Nu ska vi ut igen den 18 september och då tror jag det är en annan domare, ska bli spännande att se vad denne tycker ;)

Vad roligt att det gick så bra! 70% är inte illa! :bump:

Vilka klasser ska du rida på tävlingen? Vi ska starta LB:1 och LA:1 den dagen på lagtävling, dock utanför laget den omgången.

@Pancakes Tack :D Vi rider Lb1 två gånger, förklass och sedan i laget (Götene). Jag väntar lite med La på tävling, vill testa ett par gånger till i Lb. Dock tycker jag mycket bättre om lb2 än lb1, så jag ser mer fram emot omgång två när lagklassen går i lb2 :)

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
635
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
17 486
Senast: corzette
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel på Touchdown är tvåa efter första dagen av dressyren i världscupfinalen i Riyadh, Saudiarabien. – Det var en superstart på...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka