Höstterminens tävlingar

@Pancakes Tack :D Vi rider Lb1 två gånger, förklass och sedan i laget (Götene). Jag väntar lite med La på tävling, vill testa ett par gånger till i Lb. Dock tycker jag mycket bättre om lb2 än lb1, så jag ser mer fram emot omgång två när lagklassen går i lb2 :)

Då ska vi på samma tävling igen :) Jag kör på LB:1 och LA:1 och räknar med att komma typ sist :o Men vi har ju ridit LB ett tag så vi kör ändå. Jag ska rida LB i laget andra omgången (vilket känns fånigt eftersom jag har ponny och en som ska rida LB i laget första omgången har en häst på 180 cm... Men den blir tydligen stark på lång bana) men jag har aldrig ridit program på lång bana :o Ska iväg och öva på fredag när jag är ledig :D

@Pancakes Jag gillar långbana! Men jag har bara gjort två starter på långbana, lb2, och blir fortfarande förvirrad av de extra bokstäverna.. men jag tänker att det kommer så småningom! Men kul att vi ska på samma tävling :D

Vi har gjort två starter, först en i lördags där hon var så laddad att jag knappt satt kvar på framridningen, blev nästan lite gråt för det var faktiskt lite läskigt... 60,8 i finalprogrammet vilket är katastrofalt pinsamt. Men inget funkade. Iväg igen idag och hade ett helt annat upplägg på framridningen, 71,8 trots omslag i förvända, strul i fattning och två kosparkar i bakdelsvändningen. Rätt mesig trav men prydligt och mjuk. Lite surt när Flyingekvalet är på 72 dock...

@Pancakes Jag gillar långbana! Men jag har bara gjort två starter på långbana, lb2, och blir fortfarande förvirrad av de extra bokstäverna.. men jag tänker att det kommer så småningom! Men kul att vi ska på samma tävling :D

Jag tänker att eftersom ponnyn inte har några gångarter att tala om (stadigt 6-6,5 i allmänna) så gynnas vi nog inte av lång bana. Men det blir vad det blir! Kanske blir svinbra eftersom jag inte kan mesrida :D

Ja, det blir kul! Känner du för att säga hej är åtminstone ponnyn rätt lätt att se i mängden :p

@Piaff Nej vad surt med 0,2 från kvalgränsen.. :( då är det nästan bättre med 10% ifrån så man bara kan säga att det var en skitdag och gå vidare.. var dett sista chansen?

@Pancakes Äsch, då får du ju som du säger möjlighet att verkligen RIDA på banan. Det går säkert jättebra!

Jag vet ju inte starttider än men jag tar med kameran och fotar under dagen också, så kanske jag får lite bilder på dig på hästen denna gång :)

@Piaff Nej vad surt med 0,2 från kvalgränsen.. :( då är det nästan bättre med 10% ifrån så man bara kan säga att det var en skitdag och gå vidare.. var dett sista chansen?

Verkligen men äsch, vi har haft strul på varje tävling så det var inte meant to be i år! Det här var sista kvalet inom rimligt avstånd, inte så pigg på 8 timmar till Skåne (men lite kliar det i tävlingsnerven). Men är så nöjd för nu var det ridbart och påverkbart inne på banan och av videon att döma satt jag inte och spände benen heller! Ska posta den sen när jag har datorn.

Min film ifrån förra söndagen, vi har inte lik flashig trav att plocka fram som @Piaff ;) :p Dessutom är snett igenom jääätttelångt på lång bana! :angel: Men hon fortsätter att utvecklas iaf och galoppen är mycket bättre än för en månad sen.
Sen måste jag verkligen lära mig att sträcka på mig, höja handen och vinkla i armbågarna och titta UPP! :crazy:

Vi har ridit MsvB2 idag igen, för samma domare som förra helgen. Är nöjd med att jag hittade bäst känsla jag haft på hela veckan på framridningen och fick med mig det ganska ok på banan. Skolorna är min akilleshäl, men idag red jag bättre öppnor (6.5 på båda), men dåliga slutor (5 på båda). Galoppdelen gav mycket sjuor, mmen det enkla bytet blev väldigt obalanserat och det andra bytet i i språnget sket hon helt i mig och där var vi nere på en 2a... 60,58% blev det och det känns så skönt att vi är så jämna i klassen :).

@Piaff Superfin häst som du passar väldigt bra ihop med!

Åh tack! Vi var och tävlade i lördags också och drog till med en vinst! LB:3, första gången jag tävlar det programmet på henne, kändes inte som vårt bästa program men jag är lite perfektionist, en grov miss (vilade med ett bakben i halten, HUR kunde jag inte känna det??) och överlag inte helt genom överlinjen men annars helt ok, och som vanligt fullkomligt otittig och cool att ha med sig. 64,8% fick vi för en rätt snål domare. Ska bli kul att fortsätta höstsäsongen, vi jobbar på högre kvalitet i LB och debut i "riktig" LA, hon har ju gått unghästprogram under sommaren så förvänd galopp och enkla byten funkar men lite svajigare med skänkelvikningen än.

Vi var på tävling igår. Uppladdningen har varit m.e.m. usel då jag först var utomlands en vecka, när jag kom hem hann vi rida en gång innan ponnyn fick ett balltramp och travade orent. Lagom tills han var hundra fräsch igen var jag iväg över en weekend. Efter det hann vi rida en gång innan jag blev liggandes hemma med hög feber till och med i fredags. Lördag var min första feberfria dag. Han har ridits ut lite under tiden men tre veckor med typ lika många dressyrpass är inte så optimalt. Jag funderade på att lika gärna stryka.

Det gjorde jag inte utan vi red. LB:1 som var väldigt matt, jag red inte alls så bra som jag skulle vilja och då blir det tyvärr ofta så på tävlingsbanan, är alltid lite bättre på framridningen. Vi gjorde vårt bästa för dagen men det är surt när en vet att det går att göra så mycket mer egentligen. 63,57 % blev resultatet vilket känns helt ok under förutsättningarna. Övervägde att stryka från LA:1 men lät mig övertalas att starta.

Försökte tagga upp honom lite mer inför nästa klass och rida mer framför skänkeln men räknade inte med att komma upp i 60% som vi gjort de två gångerna innan vi startat klassen. Jag red så mycket jag bara orkade och han svarade jättebra på mina försök att hitta mer egen motor. Jag råkade rida fel väg (what the hell liksom, jag har gjort det tre gånger på denna tävlingsplatsen men gör det i princip aldrig annars :meh:) men var överlag väldigt nöjd med känslan. Resultatet blev 61,97 % vilket är det bästa vi gjort i klassen hittills. Min ponny är bäst :love: Båda gångerna innan har vi kommit näst sist när vi startat LA men nu "drämde vi till" med en 20:e plats av 31 ;)

Jag var på samma tävling som @Pancakes men red Lb två gånger istället. Förklassen körde vi som lite uppvärmning, eftersom hästen lätt blir spänd på banan ville jag bara rida runt. Hade verkligen usel känsla, det var inget samarbete mig och hästen emellan utan det blev lite hur som helst men utan större missar. Trots detta fick vi överraskande 67% nånting vilket räckte till en fjärdeplats i klassen.
Inför lagklassens lb laddade vi om och jag hade en fin känsla både på banan och framridningen, dock blir problemet att när jag vill rida med mer tryck blir det också mer spänningar, och då också missar. Jag har svårt att få mer tryck i hästen men samtidigt behålla harmonin. I första längningen i traven tror jag han trampar lite snett eller på en sten, för de sista två stegen blir jättekonstiga. Som om han galopperar med ett bakben bara, man ser inte ens på filmen vad han gör utan bara att det blir några konstiga steg. Sen försvann det, men i kommentarerna står det att han ibland tar ojämna steg i bak i skritt och trav så jag undrar vad han gjorde.. Inget som jag märkte av på ryggen i alla fall, men med det och sedan lite taktinslag i skritten och ett omslag på en diagonal i galoppen blev det bara 64% drygt i den klassen. Lite surt när känslan egentligen var bättre och det var lagklassen men så är det ju, missar kostar! Strax utanför placering i den klassen.
Men laget slutade trea i alla fall, vilket var kul eftersom min sista start var vid 11.30 och prisutdelningen var vid 17.30. Hade vi blivit nerpetade till fjärdeplats sista halvtimmen där hade jag nog börjat lipa.. haha

Var iväg igår med två av mina fjordingar, red båda i LB:1.
Sexåringen Yngve gjorde helt OK ifrån sig (lite svårmotiverad men i övrigt trevlig) med ett par missar med väldigt sen fattning i högergaloppen vilket kostade en del eftersom han helt uppenbart inte svarade på hjälp och lite annat smått och gott som inte riktigt ville sig, men 62.86% i alla fall bland storhästarna.
Lester, nioåringen, har inte varit ute på någon tävling sedan 2013 pga att jag ridit mig in i en återvändsgränd och använt ganska mycket tid till att städa efter mig.
Han vann antagligen charm-priset men vi hamnade sist i klassen (säkert rättvist) på 60.7% som inte var riktigt rättvist utan högre poäng än jag själv tycker var rätt för alla de missar vi gjorde.
Ridvägarna blev sämre än "sådär" eftersom hästen hade fullt upp med att titta på saker och ting (man kan inte ana hur farligt ett dressyrstaket eller en domare kan vara för en fjording förrän Lester upplyst om den detaljen) och därför inte var riktigt styrbar.
Jag vet inte vad domaren tittade på som dömde 6.0 för ridvägarna i det läget men hon tittade antagligen på en söt, busig fjordinglugg och blev väl lite snäll.
Hon gillade hur som helst hästen som helhet och kommenterade gångarterna positivt och var väldigt förlåtande för de tillfälliga motorstopp som dök upp både här och där under programmet och kunde ha kostat väldigt mycket mer.
Uttrycksfull häst, var vad hon kallade Lester. Söt-poäng, som sagt.
Och ett par sjuor och några 6.5.

Har hunnit med två tävlingar på sistone, en hemmatävling där jag red en LB:3 på lördagen och debuterade LA:4 på söndagen, och sedan en LA:4 på bortaplan.
På hemmaplan gick LB:3 riktigt uschligt dåligt, min käre grålle körde sitt egna race och jag fick vackert hänga med. Slutresultat 59 % med en väldigt snäll domare. På söndagen var känslan bättre, och känslan var helt okej under ritten, han var med mig och jag kunde äntligen rida. Dock blev hanlite trött så vi kunde väl i princip gjort alla rörelser bättre... Slutresultat 54 %, där jag tyckte domaren var lite snål faktiskt.

LA:4 på bortaplan, framridningen blev ett ekipage för lång, så grålle blev lite trött och då blir han lite opåverkbar framförallt i galoppen. känslan på banan var helt okej, men vi har problem med bakdelsvändningar och upptagningar från längningar... Slutresultat 60 % och en nöjd ryttare.

Red även KM igår, i LA:3. Ngt trött häst, så galoppen var svår, men traven har aldrig varit så bra. Med en generös domare slutade vi på 68 % och en andraplats.

Hade egentligen tänkt satsa på vårsäsongen, men så dök det upp 1 st Pay&Ride, 1 st lokal och 1 st regional med LB:2 nu i november. Så jag kunde inte hålla mig från att anmäla mig! :p
Dock blir det första gången för båda oss på långbana - Herr Häst har visserligen gått LA med gdk % i sitt tidigare liv, och vi har ju tävlat både C:2, B:1 (framförallt) och A:2 tillsammans. Men ingen av oss har som sagt ridit på långbana tidigare. Undrar hur det går, när han har steg korta som en D-ponny, även i ökningarna...:nailbiting:

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
635
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
17 486
Senast: corzette
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel på Touchdown är tvåa efter första dagen av dressyren i världscupfinalen i Riyadh, Saudiarabien. – Det var en superstart på...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka