Höstsvacka - att tappa glöden

Jag hamnar snabbt i svackor om jag inte är ute när det är ljust. För egen del har jag löst det så att jag aldrig jobbar på ett sätt som gör att hela den ljusa tiden på dygnet spenderas inomhus. De gånger jag försökt så har jag kraschat snabbt.

Min mor var likadan när hon jobbade, men blev betydligt piggare om hon åt matlåda lite snabbt på lunchen och spenderade resten av lunchtiden utomhus. Ibland satt hon bara på en bänk i en halvtimme, men just att vara ute gjorde mycket för henne.

Annars är det väl (som andra redan nämnt) bra att äta ordentligt, träna, försöka sova bra på nätterna och fokusera på det som är positivt med hösten och vintern.

Som flera andra skrivit i tråden, så behöver jag främst dagsljus under hösten. Jag försöker så långt det går vara ute på min lunchtimme, även om det är grådaskigt och trist så gör det ändå enormt för mitt välbefinnande att få vara ute i dagsljus.

Håller med om d-vitamin. Och rutiner, rutiner, rutiner. Bara låta fötterna gå utan att tänka så mycket. Det är grubblandet och "tänk om"-tänket som ställer till det, för mig iallafall. Sover åtta timmar per dygn, äter tre mål om dagen och ska ta tag i träningen igen. Det är basic, basic, basic men det blir väldigt mycket sämre när jag tappar grunderna.

@Singoalla jag hamnar också alltid i höstsvackor särskilt när det börjar närma sig november och speciellt efter tidsomställningen när man drar klockan tillbaka och det är mörkt jämt. Jag har hittat några saker som gör det bättre. För det första så minskar jag min arbetstid genom att ta semester en dag i veckan under de tre första veckorna i november. De lediga dagarna ser jag till att vara utomhus på dagen så mycket som möjligt för att få dagsljus. För mig är det tre väl spenderade semesterdagar för då har jag också chansen att sova mer vilket jag vet att jag behöver på hösten/vintern. Jag går också alltid en promenad på lunchen i oktober-december då får jag iallafall lite dagsljus varje dag. Brukar också unna mig spa nån gång under hösten eller vintern en heldag eller halvdag där mat är inkluderat. Helst åker jag till ett spa som har ljusrum man kan sitta i under spavistelsen och då brukar jag passa på att sitta där i 1-2 timmar. Finns det ljusrum på spat brukar jag ta en heldag för att hinna med allt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 406
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 771
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 088
Senast: Killaloe
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 591
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10