Höstmammorna 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstmammorna 2009

Kanske, det har nog inte forskats så mycket på det! :D

Annars har det väl mest att göra med hur bebisen ska vrida sig under latensfasen.

:rofl:

Hon märkte det inte och hon hade så ont att hon inte riktigt visste var hon skulle ta vägen. Det kom i alla fall en sjuksköterska (hon var på sjukhuset som tur var) och fick syn på bebisen i toan :D

Ja, jag liksom glömde bort pappan helt vad gäller blanketter och sånt :D

Idag kollade jag upp det där med faderskap, det blir ju inte automatiskt sambon som blir pappan eftersom vi inte är gifta. Så tänkte fixa det där med faderskapet innan födseln tror jag. Mailade kommunen och det var bara att boka tid för att skriva på pappren.
Min sambo får nämligen inte vårdnaden om vår bebis om jag skulle dö vid förlossningen :crazy:.
Annars får man automatiskt info om detta efter födseln, men jag tror jag vill fixa det innnan.

Idag kände jag en fot!! Ngt buktade ut högt upp på magen, och när jag tryckte lite på det så fick jag en liten kick och den flyttade på sig lite. Det kändes som en häl :love:
Och jag som längtade efter hicka förut, nu har bebis hickat ca 2 ggr om dagen i flera dagar hehe.

Visst är det häftigt när man kan ana kroppsdel :D
Det där med faderskap ska vi ta tag i nästa vecka, vill också helst fixa det innan födseln.

Var hos bm igår, v 37+0, och allt såg bra ut. Sf var 34 och hjärtljuden 134. Bebis var fortfarande något ruckbar, men den låg djupt ner iaf. Hyrde en tens-apparat också, får se om den hjälper något när det väl är dags.. BM sa att hon hade haft stor hjälp av den vid hennes förlossningar så jag hoppas på det!

Hahaha fyfan, hade jag kalvat i toaletten hade jag dött :rofl: Jag har typ vant mig vid tanken, eller ja jag svarar ju fortfarande på samma frågor heeelaaa tiden :p Men det känns lixom inte så konstigt längre, vilket är konstigt i sig.
Jag läste för några månader sen om en tjej som inte visste att hon var gravid, hennes kille gick ut och köpte snus och när han kom tillbaka hade hon fött deras barn haha, jag skrattade och tänkte att shit den bruden måste ju vara blåst, sånt måste man märka! Tji fick jag :p

häftigt!! saker som buktar ut har jag med, men pga vaddering kan jag inte känna vad det är :(

Inatt fick jag hopp om livet! Min känsla av att jag inte alls kommer att gå över har vuxit sig starkare (med tanke på at jag är väldigt intiutiv annars med borde jag nog lyssna på det, tänker jag) och inatt vick jag en ond förvärk. Det kändes mest nere till höger, men ont överallt. Låg länge och väntade och skulle se om det kom fler, för somna gick ju inte ändå :D
Sen när jag låg där slog mig tanken att "shit, kommer bebisen nu är den en hel månad yngre än mina systerbarn, och det har varit så skönt att de har blivi stadiga i nacken och så så fort, så visst har det fördelar att gå över...."

:crazy:

Jag tror fortfarande att du inte kommer gå över, kanske ett par dagar bara :D *alltid lika positiv*
Jag har även fått för mig att jag kommer föda tidigt, typ veckan innan :eek::p

Kom just på, din bf är min första lediga dag! :banana: Så jag kommer kunna övervarka bukefalos hela tiden efter nyheter från dig och resten som ska föda innan mig :idea:

vad bra! Laptopen ska med in (om den kommer ihåg att nerpackas!) sen blir det väl upploppsstrid mellan mig och bedofroses :D

Till alla här:

Hur har ni planerat att vara hemma när ni fått er bebis? Har ni sambo/man som också ska vara hemma sen, när och hur länge då? Ngn plan på när barnet ska få börja på dagis?
Finns ju massa olika lösningar, men kul att höra lite olika varianter! :idea:
Jag gillar att planera i förväg hehe.

Själv tycker jag det är svårt, då man alls inte vet hur det kommer att bli eller vara att få barn!
Men tanken är iaf att efter de 10 pappadagarna iom förlossningen ska sambon fortsätta jobba som vanligt.
Jag kommer vara mammaledig med full ersättning till mars (6månader) sen ta ut lite mindre dagar efter det, men vara hemma till september iaf. (blir ca 1 år)
Ev att jag börjar jobba lite strötider eller mina helger innan sommaren, allt beror ju på hur allt går.
Sambon går på pappaledighet direkt efter mig i september och är hemma till ungefär mars 2011. Jag är dock endast deltidsanställd så är hemma flera vardagar i veckan, dessa dagar sparar då troligen sambon, så blir ej full ersättning 7 dagar i veckan.
Då i mars är bebis/barnet 1.5 år, och tanken är väl att h*n ska börja hos dagmamma då.
Ev att vi har mkt dagar kvar så vi kan dra ut på det lite till. Sen om det blir dagmamma hela tiden eller dagis sedan vet vi inte ännu.

Detta är tanken och grunden, men som sagt, sen vet man ju inte alls hur allt går och känns! :idea:

Laptop står på vår lista med stora bokstäver hehe.
Kommer bli mkt spännande att följa dig och Bed of roses "kamp" :D:D

Jag är en sån där pessimistisk människa, så jag vågar inte planera så långt fram - ifall det inte går bra, Jag har haft det rätt tufft i livet så jag har lärt mig att jag inte kan "räkna" med att allt ska flyta på. :(
Önskar att jag vore lite mer optimistisk, och det kommer jag bli i samma sekund jag ser att bebisen lever, har 10 fingrar och tår och allt verkar bra.

Men pappan ska vara hemma de första 10 dagarna, och jag ska ta ut fp 5 dagar i veckan. Huruvida han ska vara föräldraledig eller ej senare beror på om jag får jobb eller inte, ev börjar jag plugga så då kan vi ju vara hemma båda två med mindre pengar - eller så pluggar jag deltid och tar av hans dagar.

Det med dagisplats ligger så pass långt fram att jag inte ägnat det en tanke! men jag läste om en annan gravid från sthlm som precis hade blivit gravid och redan satt sig i dagiskö, så det varierar ju mycker från person till person och vart i landet man bor.

Sambon kommer att vara hemma 4 v när bebis föds, dels 10 pappadagar och sen 2 v semester som han har kvar. Jag kommer vara hemma till slutet av augusti, då jag måste börja plugga igen. Sambon kommer vara hemma ca 6 månader så bebis kommer att vara runt 17 månader när den börjar på dagis. Men då kommer jag att plugga mkt hemmifrån så förhoppningsvis blir det inte så många timmar.. Detta är ju planen, men det kan ju ändras..

idag är jag i Bakartagen :banana:
Har gjort supersmarriga vaniljbullar och nu står choklad-nöt kakor i ugnen:d

Har molvärk både i rygg och mage idag, men det gööör inget, kanske bara är ett bra tecken:D
Var nyss inn e på webbisar, och konstaterade att alla i föräldragruppen som ska ha före mig har fått nu :o

Sen var jag dum nog och kollade på förlossningskliniken. Det föddes en flicka med missbildning på underkroppen.. benen stod rätt ut och hon var så missbildad i underlivet att de fick ta blodprov för att ta reda på könet.. :crazy::cry:

vafan, hade du inte bott så långt bort hade jag våldgästat dig :D
Hade inte varit helt fel att tröstäta lite vaniljbullar nu :d
Är skitdeppad, precis en vecka har jag gått över nu :cry::(

haha, ja hade du inte bott så långt bort hade du vart varmt välkommen :D

snacka om att jag hellre gör vaniljbullar än vanliga bullar - mindre jobb och godare :)

Huvudet vill baka nåt mer, men kroppen orkar inte :p

Vet precis hur det känns ;)
Jag vill göra jättemycket, men jag orkar inte ett skit.
Har jag varit aktiv i en halvtimme så måste jag gå och vila i minst en timme :p
Det har blivit en grop där jag ligger i sängen :crazy::D

Till alla här:

Hur har ni planerat att vara hemma när ni fått er bebis? Har ni sambo/man som också ska vara hemma sen, när och hur länge då? Ngn plan på när barnet ska få börja på dagis?
Finns ju massa olika lösningar, men kul att höra lite olika varianter! :idea:
Jag gillar att planera i förväg hehe.

Jag kommer förstås att vara hemma och min man kommer vara hemma så mycket som han kan i början. Blir inga 10 "pappa-dagar" eftersom han är student, men av samma anledning är han ju inte heller borta så mycket. :) Planen är att bebisen ska börja på förskola augusti 2011 (storebror ska börja augusti 2010) och tills dess kommer jag att vara hemma. Min man kommer vara hemma de två somrarna, vad jag gör då har jag inte bestämt.

Jag kommer inte ta ut någon föräldrarpenning till att börja med, så länge jag har storebror hemma får jag vårdnadsbidrag och det räcker.

Hur går det med llillnissen, är h*n p väg?? :idea: Inte hört ngt , men heller inte fått ngt sms (är nisses rapportör i denna tråden).
Kaaanske är de inne och "jobbar" för fullt?? *håller tummarna*

Se till att skaffa höstmamma-rapportörer ni andra med, som snart "riskerar" att åka in :idea: Nu vill vi se lite bebisar häri tråden snart!! :banana:

ja hoppas att det är på G! :bump:

Imorse fick jag en jääkla massa miniförvärkar. Det kändes som början på förvärkar, och gjorde ont i magen typ nån sekund - sen släppte det. Magen blev inte ens hård :confused: men det varade tills jag klev upp = länge.

Och igår var det nära at vi åkte in akut. I förrgår morse var det normalt hålligång på B, sen från middag kände jag inget. Åkte till Ikea med syrran på förmiddagen dagen efter och förvarnade sambon om att har jag inte känt nåt innan vi är hemma åker vi in. På väg till ikea kände jag yttepytte svaga rörelser, men ändå inte tillfredsställande starka. Åt TRE (:eek:) mjukglassar i ett hiskeligt tempo.. och det funkade :D Sen dess har det varit som vanligt, förutom att den tog igen alla missade rörelser igår kväll :crazy: Då fick jag faktiskt ett par kickar som nästan gjorde lite ont, de första! men den får hålla på huuur mycket den vill, sparka sönder mig - vad som helst, bara den inte gör som dagen innan.

På tisdag ska jag ringa och höra om vagnen har kommit, i så fall hämtas den i veckan:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka