hostig häst vid ridning. vad göra?

Sv: hostig häst vid ridning. vad göra?

Nej jag rider inte nu när han hostar.. Det går inte ens att arbeta, för han hostar ju hela tiden. Men skulle det vara farligt om jag skulle rida?

Skulle du själv springa en träningsrunda då du hostar?? :confused:

Givetvis skall inte hästen tränas/ridas så länge han hostar.

Utan först ska ju veterinär utreda orsaken.
Helst gå ner med kamera.

Därefter åtgärdas felet och under medicineringsperioden skall hästen vila.
För att sedan, då veterinären har friskskrivit den, kunna sättas igång försiktigt igen enligt träningsshema som man får vid friskskrivningstillfället.

AM

Jag tror att denna hosta framstod när vi tog in hästen från utebox och gav hö istället för hösliage.. Idag bytte jag grovfoder och ger nu hösilage. Jag tror att hostan kommer försvinna nu. Då slipper jag ta ut veterinär. Men om han fortsätter att hosta så är det antagligen för att han står inne i stall. Då får jag ta ut en veterinär. Vad kan man göra åt saken då? Jag har inte möjlighet till att ha honom i utebox längre..

Svaret är helt givet faktist.

Du har bara två saker att välja mellan.

Antingen blir han HELT fri från sin hosta då du bytt foder. (vilket jag är tveksam till)

Eller så ser du till att han få gå ute.

Du har faktist inga andra val.

Se det som en som är allergisk.
Äter man jordnötter trots att man inte ska det, så får man anfall i varierande grad.
Har man en häst som är dammallergisk så får han anfall av att utsättas för damm.

Man äter inte jordnötter och man utsätter inte hästen för damm.

Du som hästägare har då en skyldighet att se till att han slipper damm.

Vidare..

Har man en allergi/överkänslighet så går man till läkaren. Innan symtomen blir sämre och svårare att åtgärda.

Har man en sjuk häst så får han gå till veterinären. Innan symtomen blir sämre och är svårare att åtgärda.

Men du har en skillnad mellan dessa två fall.
Den heter kvickdrag och gör hästen obotligt sjuk.

Googla på kvickdrag så vet du vad vi menar.

Eller stendammslunga som är i stort sett samma sak fast på människor.

Människan får syrgashjälp mendans hästarna avlivas då det blir illa nog.

Kan faktist inte förklara det enklare än så..nej.

Under tiden du laborerar med hösilaget så bör han få gå ute dygnet runt med vindskydd.

Finns det inte på stället han är uppstallad, ja men flytta honom till ett ställe där det finns.

AM

Vi har flera hästar i stallet som haft problem med hosta pga dammkänslighet som efter att ha stått här en tid är helt symptomfria. Det är väl ett kvitto på att stallmiljön är bra antagligen :) I vinter har dörrarna vart stängda nattetid men hästarna har fortfarande inte hostat.

De ägarna gör är: fodra med hösilage av bra kvalitet. Någon häst äter även Vorarlberger (tror det heter så) från dr schaette. Hästarna går ute rätt mycket. Inne står de på tovbädd vilket även hästarna runtomkring gör, så inte damm från ströet i boxen bredvid ska orsaka problem.

En av ägarna var inne på att ta bort sin häst innan den flyttade till samma stall som jag står i, de fick helt enkelt inte ordning på hostan. Den har inte hostat på ett år nu, tränar och tävlar på lätt nivå. Dock kommer den väl alltid att vara en "hosthäst" och därför får man tänka sig för och välja det som är bäst för hästen.

Det är ju också en aspekt.

För det spelar ju ingen roll om man ger hästen hösilage av bra kvalitet om grannhästen äter hö och står på halm..

Men ni har ju jobbat alla i samma riktning och då går det ju oftast bra om man verkligen hjälps åt :) :bow:

AM

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 884
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej, alla, för ett par veckor sedan noterade jag att min häst hostade till någon gång då och då. Han hade ingen feber och har inte haft...
Svar
7
· Visningar
1 140
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka