hostig häst vid ridning. vad göra?

F

FJ_

Min häst hostar när jag tar tyglarna eller när jag travar. Nu hostar han ganska mycket. Vi har nyligen gått från utebox till innebox, och nu äter han hö istället för hösilage.. Det ska vara bra luft i stallet har jag hört och bra kvalitet på höet.. Men eftersom min häst är dammkänslig sedan tidigare, så kan det ju såklart bero på att han står inne och äter hö just nu. Jag har ingen möjlighet att byta tillbaka så som jag hade förut, tyvärr. Vi har fönster och dörrar öppna i stallet. Är det något annat jag kan göra? Det går ju inte att rida nu, för han hostar hela tiden. Kan man ge honom något slags slemmlösande medel? Vad har ni för ideer?

Tacksam för svar! :)

Sv: hostig häst vid ridning. vad göra?

Känsliga hästar får hosta av den miljön de lever i (inomhus, foder, strö m.m.) Vi har själva en sådan här häst. Han har ätit hösilage hela vintern, stått i utebox på natten och gått ute ca 14 timmar/dag. Han hostar alltid ett par-tre ggr första varven i trav, sedan inget. Misstänker man att ngt annat är fel på hästen bör man ju såklart undersöka och medicinera men enl. 3 av varandra oberoende vet och en tränare så är vår häst "frisk". De rekommenderar så mkt utevistelse som möjligt, noga med val av foder och strö, ev. vattna höet och låta honom hosta de där 2-3 gångerna och sedan rida som vanligt.

Vill man absolut göra ngt så tror jag det är lösdrift med högt i tak och goda ventilationsluckor som gäller. Så dammfritt foder och strö som möjligt på det så borde man kunna ha en symptomfri häst. Tyvärr är det ju inte alla som kan erbjuda sin häst detta men det borde vara en lösning på ditt problem.

Mvh JV

Att ge mediciner tar bara bort symptomen. Du måste tyvärr göra något åt miljön.
Jag har själv en hosthäst som ändå klarar av att tävlas i distans. Men det gäller att göra allt man kan för att föröka hjälpa hästen till en så dammfri miljö som möjligt.
Att byta hö till hösilage kan du göra. Finns småbalar att köpa. Dyrt, men veterinärbesök, mediciner och en oanvändbar häst är ännu dyrare.
// Linda

Hostar han även på vintern? annars kan han vara allergisk min inack är det har nu fått lite problem med hosta då hon blir känslig vid pollen mm (hon är genomgången utav vet och fått det konstaterat)

Som han var tidigare då han åt hösilage så hostade han bara 3 ggr i början av traven, sen var det klart.. Men nu hostar han hela tiden. Får försöka fixa hösilage åt honom, för som det är nu går inte.. :cry:

Ojdå, jag förstod det inte riktigt så. En häst som hostar i början av ett ridpass (ett fåtal gånger och på regelbunden basis) är som regel känslig för det kvalster och damm den utsätts för i sin stallmiljö. En häst som däremot hostar mer än så hade jag undersökt hos en veterinär. Hur låter det när hästen hostar? Får den upp ngt slem? Hur ser den ut i näsborrarna. Det kan vara så att hästen är väldigt irriterad i slemhinnorna långt bak i luftstrupen eller också har slem som den inte kan få upp. Kontakta en vet och se vad de säger.

Mvh JV

Vi ger alger till hosthästen i stallet, han hostade ganska mycket innan men det har släppt, vet inte vad i algerna som är bra men fungerar gör det iaf fick rådet av veterinär då det tydligen brukar kunna hjälpa :)

alger? :d vad för slags alger? och var får man tag på det? måste testa allt som kan tänkas hjälpa. Ger du hö eller hösilage till din häst?

alger? :d vad för slags alger? och var får man tag på det? måste testa allt som kan tänkas hjälpa. Ger du hö eller hösilage till din häst?

Yepp han får alger eller ja båda 2 som går på lösdriften har fri tillång på alger så får dem i sig mineraler osv genom det med :)

Jadu dem är gröna till färgen och luktar helvete så jag antar att det är BRUN alger då eftersom dem är tvärt om :)
Men vet inte vad dem heter annars och vad det är för märke men det kan jag ta reda på :)

Vet inte om både grön och brunalger har samma effekt men våra får iaf de bruna.

Jag ger bara hö och helst fjolårshö pga det är en ponny och en islänning och ponnyn har fång. Veterinär rekommenderar att ej ge hösilage till fånghästar heller sen finns det tydligen studier på att hösilage kan framkalla fång lättare än hö även på en frisk storhäst så jag ger bara hö till alla hästar stora som små på veterinärens inrådan :) Hösilage är komat ;)

Det fungerar iaf för oss men man måste såklart se till att höet är av god hygienisk kvalitet :)

Vattna = dränk höet i vatten. Även blött kraftfoder.

Min bronkit häst äter rödalger som är slemlösande. Superbra! Prova det :)

Du MÅSTE åtgärda hästens miljö. Den här hästen tål sannolikt inte att stå på box och/eller att äta hö. Vad har du för strö? Kan du byta till hösilage igen?

Att ge alger har ingen bevisad effekt. Om hästen har stora besvär bör du kontakta veterinär och inte testa olika huskurer. All medicinering, även "huskurer" är ett komplement och ersätter inte en god miljö. Gör du inget åt miljön kommer hästen att successivt försämras. Kvickdrag är en vanlig orsak till utslagning av hästar.

Om du inte vill ge din häst mera kroniska problem än hästen redan har så bör du åtgärda miljön snarast!

Kan du inte ge din häst bättre förutsättningar kanske det är bättre att du lånar ut den på foder till någon som har det?

Jag hade inte vågat chansa så med min hästs hälsa, åtgärdar du inte nu utan väntar är ju risken att hästen aldrig blir bra skapligt stor.

Min hosthäst är symtomfri sedan 10 år, bara han får hösilage. Han klarar nu att gå i dammiga ridhus och stå inne periodvis (hostar en gång vid igångsättning som påminnelse att det finns där...). Men får han hö (bästa kvalitet) kommer hostan under ridning tillbaka. Jag vågar inte riskera att det ska bli kroniskt, så det är hösilage o lösdrift som gäller.
Så testa att gå över till hösilage som tidigare oxå tipsat om. Håller tummarna att det räcker!

Ja jag håller på att kolla efter hösilage just nu. Så hoppas jag får hem det denna vecka, så jag kan börja om. Hoppas det hjälper. Jag tror inte att han ska behöva flytta ut igen om han nu får äta hösilage. :)

Som flera andra redan sagt, så tycker jag att du ska försöka få ut hästen ur stallet. Det blir oerhört mycket damm i ett stall hur man än gör, så det bästa för hosthästar torde vara att gå ute så mycket som möjligt. Min pålle har blivit hostfri sedan han fick gå ut på lösdrift och äta hösilage. Du kan ju testa att börja ge hösilage istället för hö, men hostar hästen fortfarande ksulle jag fundera på vad mer som kan förändras i hästens miljö

Hej!

Vill inte vara tråkig, men risken är stor att bara hösilage hjälper.

Själv flyttade jag min häst från ett stall med utevistelse från 6 på morgonen till 10 på kvällen, med fri tillgång på hösilage och hon stog dessutom i utebox när hon var "inne". Hon hostade varje gång vi började rida.

När jag flyttat henne till stall där hon står inne mer och fodras med torrhö har hon helt slutat hosta! (ja, jag chansade!!).

Stallmiljön gör stor skillnad, liksom kvaliteten på fodret. Risken är ju att dammet från de andra hästarnas hö far runt i stallet, samt att det är stallmiljön och inte höet den reagerar på mest. Men jag hoppas det är höet. Du bör kanske förbereda dej på ännu än flytt, vilket i förlängningen är bättre för hästen än att hosta ihjäl sej.

/Lavinia, som inte hör sin häst hosta alls nuförtiden.

Min häst var också hostig i vintras, har aldrig varit det förr men när hon kom in på box från lösdrift satte det igång. Ringde veterinär som kom och lyssnade på henne. Han rådde mig att byta till spån eller torv och vattna höet. De har jag gjort och dessutom har hon fått hö i hönät för att hon inte ska andas in ammoniaken för mkt. Tydligen kan sånt också trigga igång hosta. Och då mockade jag ut det blöta varje dag, så hon stod inte på kissig halm!
Jag skulle ringa ut vet om jag var du, det kan hända att det är allvarligare och den behöver kortison eller nåt sånt.
Byt strö och vattna höet riktigt mkt en stund innan fodring. Och ha fönster öppna så mkt det bara går!
Tänk på också att ju längre hästen går med hostan desto större risk är det att det blir kroniskt! Jag fick ett tidsspann på 4 veckor som min skulle bli frisk på, annars skulle hon behöva kosrtisonbehandling. Och hon hade bara en lindrig över luftvägsinfektion. :eek:

Nu har jag bytt från hö till hösilage. Och jag ska öppna fler fönster i stallet. Vi har redan dörrarna öppna. Han står på torv nu också. Hoppas att detta hjälper. Annars ringer jag ut en veterinär :)

Antar att du inte rider hästen alls nu tills problemet är fixat?

Hoppas det.
För man kan inte kamuflera symtom med diverse medikamenter om man inte gör en radikal förändrig i miljön.

En host häst skall hållas borta från inneboxar och stall.

AM

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 884
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej, alla, för ett par veckor sedan noterade jag att min häst hostade till någon gång då och då. Han hade ingen feber och har inte haft...
Svar
7
· Visningar
1 140
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka