C

Catrine

Jag har funderat en tid vad som är "acceptabelt" för en hosthäst...
Hur mycket kan den hosta under ett lätt arbetspass utan att det är någon fara?
Den har fått behandling med Ventipulmin och äter nu alger mot hostan. Den är mycket bättre men hostar fortfarande en-tio ggr under lättare arbetspass med skritt och trav.... :crazy:

Sv: Hosthäst

Jag vet inte vad man kan säga är acceptabelt, lite hosta kan ju vara "normalt" om man ofta rider i ridhus tex
Min häst hostade förut, både i stallet och vid ansträngning.
När jag påtalade detta för veterinären sa han bara att "alla hästar hostar"! :mad: Jag trodde jag skulle smälla av!
Vissa perioder var hon så dålig att det sprutade slem när hon hostade. :cry:
Hon är bra nu tack vare alger och vitlök. Får hon återfall så ger jag henne igen tills hon självmant slutar äta det så blir det bra.
Himmla tur att man kan hitta egna vägar när vet vägrar lyssna...

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 143
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 287
Senast: malumbub
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025