Hosthäst och hö

fejko

Trådstartare
Vi har tyvärr inte fått tag på hösilage i år till vår hosthäst och jag undrar lite om man kan avgöra om höbalarna är bra eller dåliga för henne genom att lukta och skaka på dem? Hon hostade en period sedan gick det över när jag började vattna höet. Jag har verkligen varit noga med att ge henne de finaste balarna och igår gav jag en bal som verkligen luktade gott och den verkade inte damma heller när jag slog på den men då hostade hon värre än någonsin :crazy:
En del av de andra balarna jag gett har luktat mindre och sett lite bleka och tråkiga ut men då har hon inte hostat?

Sv: Hosthäst och hö

Jag hade en hosthäst hemma ett tag och hade bara tillgång på hö , jag skakade ur höet ordentligt för säkerhets skull , även om jag inte uppfattade att det skulle vara dåligt.
Först utanför höladan innan jag packade det , och sen igen ute i hagen .. det bästa är ju att skaka på ren snö .. då fastnade liksom alla småpartiklar i snön tyckte jag.
Sen vattnade jag med Timjanavkok , hällde lite i en vattenkanna och strilade över höet.
Timjan ska inte användas i överdrift , men med en svag lösning i vattenkannan torde det inte bli för mycket.
Sen kan man ju variera och använda bara vatten eller andra avkok på örter som är bra mot hostan.
Timjan ska heller inte användas på dräktiga ston.

Står hästen på stall? Även en fuktig stallmiljö kan ge hosta och sen när man kommer med ev. dammigt hö så blir det ännu värre. Hostar den ute i hagen när den får hö?

Står hästen på stall? Även en fuktig stallmiljö kan ge hosta och sen när man kommer med ev. dammigt hö så blir det ännu värre. Hostar den ute i hagen när den får hö?

Ja hon står på samma stall som hon alltid har gjort.. Hon får en del hö ute men jag ger kvällsmaten inne. Vet inte om hon hostar när hon får det ute?

Helt klart värt att testa i alla fall. Blöt igenom det rätt ordentligt och låt det rinna av. Har hjälpt flera hästar i min närhet i alla fall. :)

Min häst har ocpd och det enda som verkligen funkar är att blötlägga höet. Minst 10 minuter, upp till en halvtimme.
Tungt och eländigt att hantera och nu när det är kallt så äter hon hösilage vilket är en befrielse i kylan.
Öppna också upp rejält i stallet. Jag har alla fönster och dörrar öppna och stänger bara den stora ingången vid rejäl blåst och riktigt kallt väder.

Gav henne även örter förra året men vet egentligen inte hur mycket det hjälpte. Anis, lakritsrot, timjan, fänkål och något mer som jag inte kommer ihåg.

Jag har en "host häst". hö-silage är så klart det optimala, men om det ej finns att tillgå rekomenderar jag också vattning av hö + att man till och med ibland kan behöva vattna (blötlägga) kraftfodret. lång utevistelse i hage.

Om man vill rensa upp luftvägarna samt lindra hosta kan ni ge preparatet Finishline rekommenderas STARKT!! det är ej ett receptbelagt preparat, innehåller bara naturliga ämnen (honung, äppelcidervinäger, mynta etc)

Vid ihållande problem. gäller så klart vet..

men verkar inte vara någon fara i detta fallet

Lycka till!:):)

Blötlägg höt 10 minuter. Blötlägger du längre riskerar du att bli av med en del näring som du vill behålla. Tror inte att det är så vanligt i Sverige, men i England, där man har ganska dåligt hö är det vanligt att ånga höt.

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 793
Senast: lizzie
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Ray
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 205
Senast: Horse1738
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 385
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama