Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det beror ju på hur hungrig han är men mellan 160 till full flaska på 240 ml. Fyller på 210 ml med vatten men blir 240 när man haft i ersättningen :confused: :p

Haha, fattar inte hur min kunnat bli mätt på 60 ml :p
Hon har käkat så nu sen vi gick över till ersättning tills nu och tvärvände å har velat ha 180 ml även på dagen idag. Hon kanske kom på att det får plats lite till :D

Samtidigt så ser jag att hon växt som ogräs här nu sista veckan bara så hon behöver nog helt enkelt mer :)
Får köpa fler flaskor bara. Hade tre flaskor men det är bara 1 som kan ta så mycket mängd.

Hur har ni andra det med vagnen, kör ni med ligg eller sittdelen?

Mini sitter riktigt bra så jag funderar nästan på att gå över till sittdelen nu.

Sittdel sen nästan två månader, bytte vid 5 mån. Vi har dock fullt liggläge på vår.

Runt KS finns antingen gå in till stan eller ut mot Solna centrum/mall of Scandinavia eller haga parken.

• Gilla
Reactions: MM
Siri äter inte mer än ca 60 ml ersättning, men då äter hon mat också (hon får ersättning samtidigt som mat, i pipmugg). Hon äter med ungefär 1½-2 h mellanrum, vartannat mål är mat och vartannat mellanmål. Ibland hoppar vi över maten och ammar eller fyller på med amning om hon verkar mer hungrig.

Vi har sittdel sen ca 2 månader tillbaka, men vi har också fullt liggläge. Hon skulle aldrig acceptera att ligga ner i vagnen när hon är vaken :D Hon älskar däremot att sitta och kika när vi är ute, sover inte alls lika ofta i vagnen nu som när hon var mindre.

Nu har vi beställt bilbarnstol, byter nog ganska omgående när den kommer för hon väger 8,5 kg (drygt) och sitter helt stadigt. Den går att luta så jag tänker att vi kan ha den fälld så här i början.

Nu har jag jobbat natt för första gången sen Siri föddes! Herregud vad trött jag är :p Hon var givetvis vaken i 2(!) timmar natten till igår, och maken skulle upp och jobba dag. Försökte sova på eftermiddagen när han kom hem men jag kan verkligen inte sova så. Kom hem i morse till en pigg och busig tjej som ändå nöjde sig med att busa i sängen, och till slut somnade vi och sov trekvart. Så på snart 36 h har jag sovit... trekvart. O_o Är så trött nu så jag kan inte somna, Siri sov i 1½ timme innan och jag låg vaken hela tiden :banghead:

• Gilla
Reactions: MM
Ja, det är ju en bra bit att åka men jag känner att det är värt det, trots att mannen nu tagit ledigt två dagar från jobbet så jag kan åka upp med lillan.
Det verkar som att varenda människa i min släkt har någon form av diagnos så kände att det är bra om dom kan kolla redan nu.
Det hjälper ju inte bara forskningen framåt utan även oss i våran lilla familj.

Hur kommer det sig (om du vill svara) att ni går på bup och inte habiliteringen?
Vi har ingen habilitering på sjukhuset här. Vad jag vet om iaf. Tror man får åka upp till jönköping då. Vi har iaf alltid blivit hänvisade till arbetsterapeuten hos bup när det gäller hjälpmedel, scheman, timstock mm och just nu insomningsproblemen.

64 cm och 6910 gram var bebis idag på kollen. Fick vaccin med, grät till i några sekunder sen var allt bra. Hade 39.1 i feber nu på kvällen (men var ändå på bra humör) så hon fick en panodil/alvedon/vilket märke det nu är. Så nu har hon däckat för kvällen.

Vi har fortfarande liggdel. Är hon vaken så är hon ändå nöjd, ligger och gör pruttljud och tuggar på nån leksak. Måste va för att vagnen är så grymt skön ;)

Vi ger typ ingen mat alls, utan helammar. Vad mycket annan mat era verkar få. Vi ska väl börja lite mer nu när vi flyttat och kommit i ordning. Nu är allt nerpackat så kan lika gärna vänta.

64 cm och 6910 gram var bebis idag på kollen. Fick vaccin med, grät till i några sekunder sen var allt bra. Hade 39.1 i feber nu på kvällen (men var ändå på bra humör) så hon fick en panodil/alvedon/vilket märke det nu är. Så nu har hon däckat för kvällen.

Vi har fortfarande liggdel. Är hon vaken så är hon ändå nöjd, ligger och gör pruttljud och tuggar på nån leksak. Måste va för att vagnen är så grymt skön ;)

Vi ger typ ingen mat alls, utan helammar. Vad mycket annan mat era verkar få. Vi ska väl börja lite mer nu när vi flyttat och kommit i ordning. Nu är allt nerpackat så kan lika gärna vänta.

Fast din är väl näst minst i tråden med ;)
Ponte och Flixons bebisar är ju 1½-2 månader äldre än eran lilla så att dom ligger längre fram med maten är inget konstigt alls :)
Själv så gav jag upp amningen efter en magsjuka där produktionen föll till 0 och jag var ingen mjölkko innan det heller (var inte med dom andra heller) men ger ersättning till 90%. Hon får lite gröt/fruktpuré/smaka från min tallrik men inget mer än så, inga vuxenportioner om man säger så :p
Kommer ge ersättning i första hand ett bra tag till fastän hon är superduktig på att äta.

Vi har ingen habilitering på sjukhuset här. Vad jag vet om iaf. Tror man får åka upp till jönköping då. Vi har iaf alltid blivit hänvisade till arbetsterapeuten hos bup när det gäller hjälpmedel, scheman, timstock mm och just nu insomningsproblemen.

Aha okej, här har vi både bup och hab :)
Varav mina ungar går på varsitt ställe :confused:
Just den biten fattar jag inte men det är väl något som avgör antar jag.

Jag har faktiskt inte koll på om det är fullt liggläge på Swiften eller om det är 90% lutning som på Emmaljungan. Hur som så sover hon som en stock i Emmaljungan när den är i sitt fullaste liggläge.
Men kör ni med åkpåse nu då i sittdelen?
Funderar på om jag ska byta till den nu när vi åker upp till sthlm, jag tror det blir lite roligare resa för henne då än att bara ligga ner :)

Ni som ger panodil/alvedon till era små. Är det en barnvariant i pillerform? Vi har en flytande alvedon där man får dra ut ur en flaska med en spruta och mata med.
@BernT och någon mer?

Ja åkpåse och fotstödet uppe så enda som skiljer är att man kan luta upp sitsen. Jag bytte i samband med resa eftersom vagnen är smidigare med sittdel på. Det är väl som med allt, fråga om tycke och smak.

Jag har faktiskt inte koll på om det är fullt liggläge på Swiften eller om det är 90% lutning som på Emmaljungan. Hur som så sover hon som en stock i Emmaljungan när den är i sitt fullaste liggläge.
Men kör ni med åkpåse nu då i sittdelen?
Funderar på om jag ska byta till den nu när vi åker upp till sthlm, jag tror det blir lite roligare resa för henne då än att bara ligga ner :)
Precis som Ponte så har vi också åkpåsd och fotstödet uppe. Vagnen blir ju en hel del lättare med sittdelen dessutom, så jag hade nog bytt innan resan om jag var du :)

Ebba får suppar när hon får smärtstillande. Minns inte när jag fick över till flytande till stora dottern.

Ebba har också haft sittdelen med åkpåse ett par månader nu. Till en början väldigt tillbakalutad, men nu sätter hon sig själv rakt upp för att se mer, så nu får hon sitta tills hon somnar, då har jag möjlighet till fullt liggläge.
Hon är väldigt nyfiken och ska titta på allt. Allra bäst är det när det är djur inblandat, det älskar hon :love:
I bilen åker hon vanlig bakåtvänd bilstol nu. Skönt att slippa babyskyddet.

Jag och bebis är oense, nu när vi bytt till spjälsäng har han börjat rulla runt och sova på mage med ansiktet rakt ner i kudden :O jag blir supernojjig och vänder tillbaka honom. Men det ska väl vara lugnt egentligen när han gör det själv? /nojjig mamma

Aha okej, här har vi både bup och hab :)
Varav mina ungar går på varsitt ställe :confused:
Just den biten fattar jag inte men det är väl något som avgör antar jag.
Jag googlade lite snabbt tidigare idag. Det finns tydligen hab på sjukhuset, men på sidan står det "Autism i kombination med annan funktionsnedsättning som ingår i målgruppen (barn 0 - 18 år)" så det är förmodligen därför de aldrig nämnt det för oss. Min har bara autism och inget mer.
Ska nog fråga dom på bup när jag ska dit med stora tösen framöver

Vi använder sittvagn, med liggläge, nu när vi är på resande fot. Sittdelen till emmaljungan kommer vi plocka fram när vi kommer hem. Hon har varit väldigt nöjd i liggdelen, men tror inte hon skulle acceptera den igen nu när hon fått nya perspektiv. Åkpåse hoppas jag vi ska slippa behöva använda. Är det inte vår nu?!

Vi använder sittvagn, med liggläge, nu när vi är på resande fot. Sittdelen till emmaljungan kommer vi plocka fram när vi kommer hem. Hon har varit väldigt nöjd i liggdelen, men tror inte hon skulle acceptera den igen nu när hon fått nya perspektiv. Åkpåse hoppas jag vi ska slippa behöva använda. Är det inte vår nu?!

Vår och vår. Vi har haft 7 till max 10 grader med mycket blåst här på västkusten den senaste veckan. Tror nog åkpåse är en bra grej ett litet tag till :p
Jag äger inte heller någon overall som passar längre utan har bara en fleecejacka till henne å den värmer ju inte speciellt om hon sitter med bara den i vagnen.
I liggdelen har jag en filt över henne och vindskyddet från vagnen, och det blir ju i princip som en åkpåse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar