Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har mitt kontrollbehov prövats och V har fått en amerikansk "grandma". Amerikansk släktträff och vi hann knappt komma innanför dörren förrän V försvann ur min famn. Kände mig inte helt bekväm med att en, för mig, okänd dam i princip ryckte barnet ur famnen på mig, men i sammanhanget verkade det normalt så jag höll god min. V var ju nöjd. Hon vandrade nöjt fram och tillbaka mellan två famnar och efter någon timme satt hon och nickade till i en famn. Hon somnar aldrig på det sättet. "I have never met such a content baby, amazing!" Amazing håller jag verkligen med om, mitt barn brukar inte vara så nöjd med att hamna i en främlings famn. I regel vill hon känna av läget och flirta lite först. Men har sett det vid ett par tillfällen tidigare att hon fattar tycke för vissa människor vid första anblicken. Känner ni igen fenomenet?

Ja S har också fattat direkt tycke för personer han aldrig träffat förut, oftast inga problem och bli flyttad emellan olika personer heller bara han får en chans och hälsa innan. :)

Alva på bvc idag 6.6 kg och 64,5 cm. Fick 5-mån vaccin och skrev lika förtvivlat som förra gången men denna gång tittade hon anklagande på bvc-tanten och skrek samtidigt så hon bara 'men vad märkligt, det känns som om hon förstod att det var jag, det brukar de inte göra'.
Gick över med lite tröst i form av amning och titta lite i spegeln. Men usch vad jobbigt jag tycker det är när hon blir ledsen :p

Alva på bvc idag 6.6 kg och 64,5 cm. Fick 5-mån vaccin och skrev lika förtvivlat som förra gången men denna gång tittade hon anklagande på bvc-tanten och skrek samtidigt så hon bara 'men vad märkligt, det känns som om hon förstod att det var jag, det brukar de inte göra'.
Gick över med lite tröst i form av amning och titta lite i spegeln. Men usch vad jobbigt jag tycker det är när hon blir ledsen :p

Måns vägde in på 8160 gram och 67 cm. Vaccinet var i princip lika hemskt som senast. :) få se hur han tar kvällen.

Om allt går enligt planerna så åker jag och lillan till Stockholm nästa vecka :) ( @cirkus)

Det blir med tåg som tur är. Jag har kört dom 60 milen upp själv med bebis tidigare men tåg låter mer lockande denna gången faktiskt :p
Första testet blir att kolla ögonen/huvudet, träffa barnpsykolog, göra en utvecklingsbedömning, ha en kort lekstund där dom studerar henne samt magnetkamera på hjärnan.
Vi ska till Karolinska institutet. När jag har dötid, vad finns det att göra i närheten?
Blir en träff med min syrra men hon jobbar då jag kommer upp så troligen så har ett par timmar att slå ihjäl på annat.

Idag har mitt kontrollbehov prövats och V har fått en amerikansk "grandma". Amerikansk släktträff och vi hann knappt komma innanför dörren förrän V försvann ur min famn. Kände mig inte helt bekväm med att en, för mig, okänd dam i princip ryckte barnet ur famnen på mig, men i sammanhanget verkade det normalt så jag höll god min. V var ju nöjd. Hon vandrade nöjt fram och tillbaka mellan två famnar och efter någon timme satt hon och nickade till i en famn. Hon somnar aldrig på det sättet. "I have never met such a content baby, amazing!" Amazing håller jag verkligen med om, mitt barn brukar inte vara så nöjd med att hamna i en främlings famn. I regel vill hon känna av läget och flirta lite först. Men har sett det vid ett par tillfällen tidigare att hon fattar tycke för vissa människor vid första anblicken. Känner ni igen fenomenet?

Lillan gjorde så senast i lördags då stora tjejen hade konsert på sin musikskola. Lillan stod i mitt knä och flörtade järnet med kvinnan som satt bakom mig :p
Log, skrattade och flörtade som tusan :D
Å sen finns det vissa hon inte bryr sig om alls eller bara kollar konstigt på. Nu var den kvinnan väldigt lik mig till utseendet så hon kanske kände sig "hemma" där på något vis?
Men för det mesta så är hon glad i att prata med folk :)

Låter som ni har det väldigt trevligt där borta, och jag tycker ni gör rätt som skyddar för solen. Vi var i Brasilien då stora tösen var 5 månader och då hade hon 50 på hela kroppen, tunnare plagg på sig + solhatt och suffletten på vagnen uppe hela tiden. När vi var på stranden var hon alltid under parasollerna.

Om allt går enligt planerna så åker jag och lillan till Stockholm nästa vecka :) ( @cirkus)

Det blir med tåg som tur är. Jag har kört dom 60 milen upp själv med bebis tidigare men tåg låter mer lockande denna gången faktiskt :p
Första testet blir att kolla ögonen/huvudet, träffa barnpsykolog, göra en utvecklingsbedömning, ha en kort lekstund där dom studerar henne samt magnetkamera på hjärnan.
Vi ska till Karolinska institutet. När jag har dötid, vad finns det att göra i närheten?
Blir en träff med min syrra men hon jobbar då jag kommer upp så troligen så har ett par timmar att slå ihjäl på annat.
Är det rutin med sådan undersökning eller misstänker ni att något är fel?

Är det rutin med sådan undersökning eller misstänker ni att något är fel?

Nejdå, ingen rutin och än så länge ser jag inget som skiljer henne mot andra bebisar tror jag. Hon är med i en studie eftersom hon har ett storasyskon med autismdiagnos. Hon är med så dom kan forska och se när och hur tidigt och vad det är man ser om barnet skulle ha autism, för att få veta mer om autism helt enkelt.
Nu hoppas jag givetvis på att hon inte har det men skulle hon ha det så kommer dom se det väldigt tidigt isf och hjälp kan sättas in direkt.
Du kan läsa mer om det på www.smasyskon.se :)

Nejdå, ingen rutin och än så länge ser jag inget som skiljer henne mot andra bebisar tror jag. Hon är med i en studie eftersom hon har ett storasyskon med autismdiagnos. Hon är med så dom kan forska och se när och hur tidigt och vad det är man ser om barnet skulle ha autism, för att få veta mer om autism helt enkelt.
Nu hoppas jag givetvis på att hon inte har det men skulle hon ha det så kommer dom se det väldigt tidigt isf och hjälp kan sättas in direkt.
Aha ok! Tack för förklaringen. Hoppas lilltjejen är ok och inte har fått det hon också!

• Gilla
Reactions: MM

Det v ore underbart att ses!

jag åker till Karlstad/Oslo på torsdagen och är borta tisdag kväll

• Gilla
Reactions: MM
Bvc besök idag. 30 gram hade hon gått upp på en månad, så nu blir det lite maratonmatning ett tag. Men så mkt som hon kravlar runt på golvet, rullar runt mm så jag inte speciellt förvånad.
Fick 5 mån sprutorna med så nu väntar vi bara på febern :(
Har inte fått någon avsiering om denna tråden på ett tag så jag har lite att läsa ikapp.

30 g var ju verkligen inte mycket. Min lilla hade gått upp 120 g på 3 v och det var en tydlig dipp på kurvan. Ska väga igen i nästa vecka och hoppas att hon inte dippat mer. Vad skulle du mata med? Mer amning/ersättning eller fast föda?

Måns har börjat med pruttljud och kommit på att jag skrattar när han gör så så nu är dagarna ett enda långt "pfffrrt"- maraton. :D

Fasar lite för 5 månaderssprutan på måndag.. hoppas på ingen feber. Hur har det gått för er andra med den sprutan?
Feber (39 grader) dagen efter, ömma lår och fortfarande knutor kvar där de stack såhär en vecka efteråt.

Hur mycket ersättning äter era på ett mål?

Jag tar tillbaka om mina lugna nätter. Ungjäkeln har vaknat nu i två nätter å velat äta MASSOR!
Hon är inte så stor i maten vanligtvis så fram tills nu har hon ätit mellan 60-120 ml på ett mål. Men nu har hon ökat rejält på nätterna och inatt åt hon 180 ml klockan halv ett, tre och halv sex.
180 ml i sig är ju inte mycket men att öka portionsstorleken såpass direkt och dessutom 3 gånger under natten. Eftersom hon åt mycket igår natt så gav jag henne 180 ml även till kvällsmat vid 22.00.
Nåja, det gjorde mig seg som kola i huvudet så vi försov oss idag. Jag är ju van att få sova på nätterna, inte agera kokerska :p

Har inte fått någon avsiering om denna tråden på ett tag så jag har lite att läsa ikapp.

30 g var ju verkligen inte mycket. Min lilla hade gått upp 120 g på 3 v och det var en tydlig dipp på kurvan. Ska väga igen i nästa vecka och hoppas att hon inte dippat mer. Vad skulle du mata med? Mer amning/ersättning eller fast föda?
Nä det var inte mycket alls, men sköterskan var inte speciellt orolig. Tösen är väldigt aktiv och väldigt tidig med att kravla runt på golvet, så förmodligen berodde dippen på det.
Bvc-tanten tyckte jag skulle amma henne en gång i timmen på dagtid så får vi se på fredag om det har gett resultat. Annars får jag nog börja ge ersättning som tillägg.

Åh det där pratade bup-kuratorn nåt om när vi var inne sist. Intressant! Jag funderade på om jag skulle anmäla oss, men kände att jag inte har tid att åka upp till sthlm :S

Nä det var inte mycket alls, men sköterskan var inte speciellt orolig. Tösen är väldigt aktiv och väldigt tidig med att kravla runt på golvet, så förmodligen berodde dippen på det.
Bvc-tanten tyckte jag skulle amma henne en gång i timmen på dagtid så får vi se på fredag om det har gett resultat. Annars får jag nog börja ge ersättning som tillägg.

Ebba hade också bara gått upp 30 gram mellan 5 och 6 månader. Läkaren var dock inte bekymrad alls, utan förklarade det med att bröstmjölken blir lite klenare med tiden. Lite mer vanlig mat typ, var hans råd. Och nu har hon nog tagit igen den lilla dippen :angel:

Vi fick inga råd om någon ändring nu, bara ny koll efter 2 v. Går det fortsatt neråt blir det väl åtgärder av något slag. Att öka på med mer mat som @Zewz fått råd om fungerar dåligt här. Hon har inte riktigt kommit på hur man matar bak maten i munnen. Det är än så länge ren tur när något faktiskt sväljs:D

Min är väldigt intresserad av det vi andra äter. Men när hon väl får smaka så är det inte lika roligt längre. Nu är det ett tag sen hon fick, så jag kanske skulle prova ge henne lite och se om hon tycker bättre om det nu.

Hur mycket ersättning äter era på ett mål?

Jag tar tillbaka om mina lugna nätter. Ungjäkeln har vaknat nu i två nätter å velat äta MASSOR!
Hon är inte så stor i maten vanligtvis så fram tills nu har hon ätit mellan 60-120 ml på ett mål. Men nu har hon ökat rejält på nätterna och inatt åt hon 180 ml klockan halv ett, tre och halv sex.
180 ml i sig är ju inte mycket men att öka portionsstorleken såpass direkt och dessutom 3 gånger under natten. Eftersom hon åt mycket igår natt så gav jag henne 180 ml även till kvällsmat vid 22.00.
Nåja, det gjorde mig seg som kola i huvudet så vi försov oss idag. Jag är ju van att få sova på nätterna, inte agera kokerska :p

Det beror ju på hur hungrig han är men mellan 160 till full flaska på 240 ml. Fyller på 210 ml med vatten men blir 240 när man haft i ersättningen :confused: :p

Åh det där pratade bup-kuratorn nåt om när vi var inne sist. Intressant! Jag funderade på om jag skulle anmäla oss, men kände att jag inte har tid att åka upp till sthlm :S

Ja, det är ju en bra bit att åka men jag känner att det är värt det, trots att mannen nu tagit ledigt två dagar från jobbet så jag kan åka upp med lillan.
Det verkar som att varenda människa i min släkt har någon form av diagnos så kände att det är bra om dom kan kolla redan nu.
Det hjälper ju inte bara forskningen framåt utan även oss i våran lilla familj.

Hur kommer det sig (om du vill svara) att ni går på bup och inte habiliteringen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar