Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och bebis är oense, nu när vi bytt till spjälsäng har han börjat rulla runt och sova på mage med ansiktet rakt ner i kudden :O jag blir supernojjig och vänder tillbaka honom. Men det ska väl vara lugnt egentligen när han gör det själv? /nojjig mamma
Om jag inte minns helt fel ska man ta bort kudden när de börjar vända sig, just för att de inte ska kunna få ner ansiktet i kudden. Annars får han väl ligga som han vill, du kan ju knappast hindra honom :)

Oj vad ni skrivit mkt, kul!

@Matmissbrukaren A äter i genomsnitt runt 200 ml ersättning. Men det varierar lite under dagen. Vissa måltider blir det lite mer, andra mindre. Sen äter hon lite gröt, lite välling samt vanlig mat också. Men det är små portioner fortf.

Vi bytte till sittdelen för ngn månad sedan (två?). Trodde att hon skulle utnyttja möjligheten att se sig om lite mer. Men jag bytte tillbaka till liggdelen igen dels för att hon fortf sover typ 95% av tiden i vagnen ute och dels för att det blev sämre väder igen (mer skyddat i liggdelen). För vår del blir det inte smidigare med sittdelen än liggdelen (Emmaljunga). Sittdelen är nästan 2 kg tyngre och lite längre. Så jag kommer sakna liggdelen när vi byter. På innevagnen har vi dock sittdelen i sedan länge.

Vi använder sittvagn, med liggläge, nu när vi är på resande fot. Sittdelen till emmaljungan kommer vi plocka fram när vi kommer hem. Hon har varit väldigt nöjd i liggdelen, men tror inte hon skulle acceptera den igen nu när hon fått nya perspektiv. Åkpåse hoppas jag vi ska slippa behöva använda. Är det inte vår nu?!
Jag önskar att det vore vår! Det blommar förvisso överalltmen helvete vad det är kallt :arghh:

Apropå kyla så har Siri bara jacka (har en tunn regn/vindjacka och två olika fleecejackor) med en tjockare tröja under. Raggsockar om det är kallt, och så har vi en filt. Mössa har hon förstås alltid. Hon har aldrig varit kall i vagnen trots att vi i måndags hade 4 grader på förmiddagen när vi gick till babysimmet.

Ska vi köra en barnvagnrecension? :D

Nu med facit i hand, är ni nöjda med eran vagn? :)

Själv har jag ju en Mountainbuggy Swift och en Emmaljunga Buddy. Den första ute och den andra som innevagn än så länge.

Än så länge känner jag mig nöjd med båda!
Det kunde fått vara lite fjädring på Swiften men den har lufthjul så den kompenserar lite för det ändå. Den blir liten i bilen som vi ville och är väldigt smidig överlag. Nu har jag inte testat sittdelen än så den kan jag inte uttala mig om.

Sedan Emmaljungan. Jag tror den är en perfekt sittvagn. Superskön att köra, lillan sitter super i den, stor bra sufflett. Tror vi kommer använda den här länge. Synd på kilona bara, att den får ta max 15 kg men Swiften får ta 35 kg så den blir väl den som stannar längst.

Känner dock att det kliar i fingrarna efter en vagn med mini vänd mot mig men alla är så stora och är dom inte det så är dom dyra som satan. Har ju redan två vagnar och dom andra ungarna dog inte av att sitta framåt tidigt. Håller span efter rätt modell på blocket ändå. Dyker den upp till rätt pris så köper jag den i smyg och hoppas min man inte märker något :angel:

Jag tog ut lillan i trädgården häromdagen när vi hade fint väder och kikade på kaninerna som har blivit släppta på bete :love:

AQFAAAACv_1odHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ2MTc2ODA0NDA1M181NzIwY2Y2ZWUwODdjMzU1NWEwMmJjMTMuanBn

Själv har jag ju en Mountainbuggy Swift och en Emmaljunga Buddy. Den första ute och den andra som innevagn än så länge.

Det kunde fått vara lite fjädring på Swiften men den har lufthjul så den kompenserar lite för det ändå. Den blir liten i bilen som vi ville och är väldigt smidig överlag. Nu har jag inte testat sittdelen än så den kan jag inte uttala mig om.

Sedan Emmaljungan. Jag tror den är en perfekt sittvagn. Superskön att köra, lillan sitter super i den, stor bra sufflett. Tror vi kommer använda den här länge. Synd på kilona bara, att den får ta max 15 kg men Swiften får ta 35 kg så den blir väl den som stannar längst.

Känner dock att det kliar i fingrarna efter en vagn med mini vänd mot mig men alla är så stora och är dom inte det så är dom dyra som satan. Har ju redan två vagnar och dom andra ungarna dog inte av att sitta framåt tidigt. Håller span efter rätt modell på blocket ändå. Dyker den upp till rätt pris så köper jag den i smyg och hoppas min man inte märker något :angel:

Jag tog ut lillan i trädgården häromdagen när vi hade fint väder och kikade på kaninerna som har blivit släppta på bete :love:

AQFAAAACv_1odHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ2MTc2ODA0NDA1M181NzIwY2Y2ZWUwODdjMzU1NWEwMmJjMTMuanBn
Vi har ju en "budgetvagn", en Tako Laret. Jag är jättenöjd! Liggdelen hade uppfällbart ryggstöd som var perfekt i mellanläget när hon var för liten för sittdelen men ändå ville sitta och kika ibland.
Sittdelen går att ha på båda hållen, så än så länge sitter hon vänd mot oss. Den känns lite billig i sufletten när den fälls upp och ner, men i övrigt funkar den super.
Chassit är stabilt med stora, vridbara lufthjul fram (hjulen var största anledningen att vi valde denna). Den är supersmidig i affärer och trånga utrymmen men ändå jättestabil på grusvägar o dyl. Minus för att ventilen på hjulen är skitbökig att komma åt för att pumpa! Fjädringen är bra, och går att ställa in. Tar tyvärr en hel del plats i bilen, å andra sidan har vi kombi med gott om plats så det har inte varit något besvär.
Varukorgen är varken stor eller liten tycker jag, dock lite svåråtkomlig. Men den fyller sitt syfte.
Babyskyddet som också ingår går att fästa på vagnen, tyvärr med en adapter som då måste släpas med, men ändå smidigt att funktionen finns. Finns ingen bas till bilen så den måste spännas fast med bältet varje gång, det är omständigt. Nu för tiden står den oftast kvar i bilen hela tiden för hon är ändå lite för tung för att bära någon längre bit i skyddet.
Skötväskan dom också följer med är skitful men även den fyller sitt syfte ;)

@Saigon

Hur gick det på din P&R? :bump:
Haha ja du, det blev en dag att minnas. :D När vi kom fram öppnade sig himlen och det började vräka ner snö. Sen övergick det i regn och så började det åska istället! Helt sjukt! Lilla pållen blev till en tickande bomb och tyckte inte alls att det var ngn trevlig tillställning som vi hade åkt till (bara utebanor. Inget ridhus). Väl på banan blev det lite bättre men han la både in bocksprång och var allmänt svårpåverkad. Men vi tog oss iaf igenom och var nöjda med tipsen fr domaren. Dottern, tillskillnad mot hästen, skötte sig exemplariskt tillsammans med mormor och verkade tycka att det var riktigt roligt! Så även om det blev lite svårare än vad vi tänkt oss så blev det en trevlig dag!

Vi har ju en "budgetvagn", en Tako Laret. Jag är jättenöjd! Liggdelen hade uppfällbart ryggstöd som var perfekt i mellanläget när hon var för liten för sittdelen men ändå ville sitta och kika ibland.
Sittdelen går att ha på båda hållen, så än så länge sitter hon vänd mot oss. Den känns lite billig i sufletten när den fälls upp och ner, men i övrigt funkar den super.
Chassit är stabilt med stora, vridbara lufthjul fram (hjulen var största anledningen att vi valde denna). Den är supersmidig i affärer och trånga utrymmen men ändå jättestabil på grusvägar o dyl. Minus för att ventilen på hjulen är skitbökig att komma åt för att pumpa! Fjädringen är bra, och går att ställa in. Tar tyvärr en hel del plats i bilen, å andra sidan har vi kombi med gott om plats så det har inte varit något besvär.
Varukorgen är varken stor eller liten tycker jag, dock lite svåråtkomlig. Men den fyller sitt syfte.
Babyskyddet som också ingår går att fästa på vagnen, tyvärr med en adapter som då måste släpas med, men ändå smidigt att funktionen finns. Finns ingen bas till bilen så den måste spännas fast med bältet varje gång, det är omständigt. Nu för tiden står den oftast kvar i bilen hela tiden för hon är ändå lite för tung för att bära någon längre bit i skyddet.
Skötväskan dom också följer med är skitful men även den fyller sitt syfte ;)

Jag har tako jumper och till den finns det bas till babyskyddet iaf.

Vi har Brio Sing. Är väl inte helt nöjd. Den är bra att gå med iom att det är brett mellan bakhjulen, men den hakar i allt möjligt i affären. Den går inte in i mindre hissar och det är precis att underredet och liggdelen/sittdelen går in brevid varandra trots kombibil. Smidigt dock att ha både liggdel, vändbar sittdel och babyskydd som kan kombineras. Bra varukorg!

Har en Cresent comfort med fasta hjul. Har en hård ligglift som vi la undan för 1 månad sen. Nu är han för lång för den. Går att vinkla ryggen nästan helt, men han halvsitter ju för det mesta i den nu. Fick med överdel som går att använda som lock till liggdelen och omvandla till åkpåse i sittdelen med dragkedja. Har ett parasoll med och regnskydd. Förvaringen under var rymligare än jag först trodde. Två matkassar och toarulle 8p får plats :)
Har även en förvaringsficka i suflettens "rygg" som jag inte riktigt förstår vitsen med.
Väldigt nöjd med den än, väldigt bekväm och går att svänga utan att behöva lyfta på framhjulen ständigt även om en fjäder fick för sig att hoppa bort igår... Inte lyckats få dit den igen så får se hur länge den håller nu.
Edit: även vändbar med handtaget ist. för att vända hela sitsen.

15-4-1_23042013085826_360.jpg

Senast ändrad:
Vi har en Emmaljunga Viking som är en smal och smidig modell. Ser ut såhär med lufthjul
emmaljunga_viking_black.jpg

fast i den här färgen
emmaljunga_viking_lounge_grey.jpg

och sittdelen har vi i blått
29601_1.jpg

Har inte bytt till sittdel ännu eftersom det finns en plastgrej man kan fälla upp i liggdelen som ger ryggstöd och hon somnar ibland så då fäller jag ner. I stallet har vi dock sittdelen eftersom till den vagnen bara fanns hårdlift. Kommer nog snart byta till sittdelen när det blir mer vårväder.

Recension av vagnen: Superbra vagn! Smidig och vändbar när man ska gå i affärer, smidig när man bor i lägenhet. Den får plats i hissen bra, den får plats i bagaget på min Golf ihopfälld och den gick ner i Audi A4 sedanmodell om man tog isär den. Nu har vi en A4 kombi och där går den in i ett stycke också och lämnar plats till något mer :p

Sittdelen har jag inte provat än så den vet jag inte än om jag trivs med.

Om jag inte minns helt fel ska man ta bort kudden när de börjar vända sig, just för att de inte ska kunna få ner ansiktet i kudden. Annars får han väl ligga som han vill, du kan ju knappast hindra honom :)
Han har sån kudde som avlastar skallen pga formen han föddes med så vill inte ta bort den. Inatt väcktes jag tre ggr av en bebis som vänt sig till mage i sömnen för att då vakna förbannad över att ligga så. Vända tillbaka själv fanns tydligen inte på kartan..

Har bullat upp så det är mer tajt runt honom, hoppas det gör susen

Ingen direkt vår här heller, har åkpåse för att slippa overall. Filt lver benen framkallar intensivt bensparkande tills filten är borta så åkpåsen används för att skydda benen. Byter nog till footsack snart men vill ha värmen från åkpåsen underifrån änsålänge.

Jag är sugen på att testa andra vagnar men hittar ingen bättre än min Brio Smile :p GRYM sufflett som är typ hur lång som helst, smidig stadsvagn men ändå stabil. Lastar massor och lätt att häva. Nackdelen är att de växer ur de tidigt vad jag läst.

I stallet har jag en brio Happy, underbar terrängvagn men lite stor sittdel än så länge och för kort sufflett.

Ska köpa en Babyjoggeg zip till sommarsemestern är tanken. Blir första gången han sitter framåtvänd.

Har Emmaljunga edge med duo s-chassi samt quinny zapp xtra. Tillsammans fyller de våra behov.

Emmaljungan är rejäl och stabil. Används flitigt för långpromenader på grusvägar och i motionsspår. Gillar att liggdelen är rymlig. Sittdelen har vi inte testat än. Det enda som stör mig är varukorgen, ibland buktar den ut och tar i hjulet och så samlar den småsten.

Quinny är allt emmaljungan inte är. Blir liten ihopfälld. Otroligt lättmanövrerad och smidig i trånga utrymmen. Används som rese- och shoppingvagn. Kan tänka mig att det finns vagnar som är smidigare att fälla ihop och blir ännu mindre ihopfällda, denna blir i två delar. Å andra sidan kan barnet sitta både bakåt- och framåtvänd och i olika lägen, det uppskattar jag.

Sedan har jag min gamla brio från 80-talet. Retrosnygg, underbart gung som söver bebis på nolltid och en varukorg som rymmer allt och lite till. Däremot lämnar köregenskaperna och komforten i liggdelen lite övrigt att önska. :p

I helgen sov bebisen som en stock men sista två nötterna har han varit väldigt orolig och vaknat ofta. Inatt fick han ligga bredvid mig istället för i sin säng och han låg nära nära. Har blivit rätt mammig och det känns som ett utvecklingssprång.

BVC idag. Killen har gått upp 1kg och växt 3,5cm!! Någon mer som vart med om en sån stor ökning?
Hur länge sedan var det ni mätte sist då? Min hade en period då hon gick upp med 0,5 kg per vecka. Men det var för att hon tidigare hade legat efter. Så det räknas inte riktigt.

Antar att han vuxit ur mga kläder. ;) :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar