Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har fortfarande 50-56 på bodys och 56-62 på byxor, det har inte hänt så mycket än :)
Träffade en helt ny liten bebis igår och insåg att det är ju helt omöjligt att Alva varit sådär liten. För mindre än 4 månader sedan. Helt omöjligt.

När började era små att sträcka sig efter/mot saker? Lilla fröken här håller gärna i saker man sätter i händerna på henne men försöker inte själv få fatt i grejer än. Däremot har hon börjat ta tag i mina kläder och dra sig mot maten om jag inte är snabb nog när hon vill äta:D

När började era små att sträcka sig efter/mot saker? Lilla fröken här håller gärna i saker man sätter i händerna på henne men försöker inte själv få fatt i grejer än. Däremot har hon börjat ta tag i mina kläder och dra sig mot maten om jag inte är snabb nog när hon vill äta:D

Alva var 2,5 månad när det började komma, innan tog hon bara i saker som liksom råkade hamna nära henne som hon råkade få tag på.

Minns inte Balahe vilket får mig att inse att vi måste börja skriva ner sånt.

Matar ni andra på natten? H vaknar en gång och äter rejält, 240 ml ersättning plus amning. Känns som han är väldigt hungrig men än är det inte dags för välling.

Minns inte alls när hon började ta tag i saker... nu får dock inget vara ifred, det är som att gå runt med en liten kleptoman :D vi höll tex på att stjäla en gosedjurselefant från Ikea häromdagen, bara ren tur att vi kom på att betala den.

Siri äter normalt en gång på natten, ibland två om hon somnat innan hon fått i sig tillräckligt.

Jag minns inte när V började sträcka sig efter saker. Vissa saker har jag stenkoll på när hon gjorde det första gången, men att sträcka sig efter saker kom rätt successivt.

V äter på natten. Hur ofta varierar. Ibland äter hon bara en gång och då rejält. Andra gånger är hon mest snuttig och äter lite men ofta.

Så roligt det där när de lär sig nåt, då sitter det liksom direkt! Och de gör det jämt!

Du får påminna Siri om att magträningen är viktig ;)

Här snurras det också för fullt. Både från rygg till mage och tvärtom. Måste vara riktigt roligt det där.

Här är det väldigt olika när det gäller mat på natten. Oftast sover hon hela nätterna men vissa dar vill hon äta 2-3 gånger.

Minns inte Balahe vilket får mig att inse att vi måste börja skriva ner sånt.

Matar ni andra på natten? H vaknar en gång och äter rejält, 240 ml ersättning plus amning. Känns som han är väldigt hungrig men än är det inte dags för välling.
Oj, det var rejält! Nästan lite otroligt att han klarar så stor mängd på en gång (för amningen måste ju ge en del också). Ger ni ersättning vid ngt mer mål på kvällen? Tänker att han kanske skulle flytta det stora intaget till tidigare på kvällen om möjlighet ges.

Min åt under en period sista målet vid 20/21 och sedan 08. Men jag har börjat tycka det blir för långt uppehåll för henne så nu väcker jag henne i samband med att jag själv går och lägger mig vid 22/23 och ger ett mål. Sen går vi upp vid 07/08 och äter igen.

@Balahé det är först nu, runt 5 mån som min börjat sträcka sig efter saker. Förut har det bara varit det man satt i händerna på henne.

Oj, det var rejält! Nästan lite otroligt att han klarar så stor mängd på en gång (för amningen måste ju ge en del också). Ger ni ersättning vid ngt mer mål på kvällen? Tänker att han kanske skulle flytta det stora intaget till tidigare på kvällen om möjlighet ges.

Min åt under en period sista målet vid 20/21 och sedan 08. Men jag har börjat tycka det blir för långt uppehåll för henne så nu väcker jag henne i samband med att jag själv går och lägger mig vid 22/23 och ger ett mål. Sen går vi upp vid 07/08 och äter igen.

@Balahé det är först nu, runt 5 mån som min börjat sträcka sig efter saker. Förut har det bara varit det man satt i händerna på henne.
Då kan det alltså ta två månader till för oss innan hon försöker få tag på saker själv. Vill ju gärna att hon skall kunna roa sig själv en liten stund, men hittills har vi fått sätta grejer i händerna på henne. Undantaget är typ filtar/handdukar som man lägger över henne, de kan hon själv dra upp över ansiktet eller ner över magen.

Ja han äter ersättning hela dagarna, ammas mest som sömnmedel. Sista nätterna har det lugnat sig lite så kanske var en tillväxtfas eller nåt.

Balahe, sträcker hon sig inte efter saker om de hänger i babygymmet?
Nej, inte direkt. Hon sparkar hellre på de grejerna. Tror mest att hon träffar med händerna av ren slump.

Igår försökte hon faktiskt få tag i skallran när jag höll den framför henne. Det är första gången jag sett det. En gång lyckades hon tom.

Ebba har passerat halvåret och på senaste kollen på BVC hade hon ökat väldigt lite i vikt. Jag har ju försökt lite med gröt och så men upplevt att hon fått magknip så vi har tagit det lugnt med mat, och ammat på. Men långdragna förkylningar gör också sitt på amningen så hon har väl inte fått i sig tillräckligt. Snopet, då allt funkar felfritt innan, med båda barnen. Så nu trugar jag med gröt och har börjat göra lite matpuréer. Hoppas hon blir helt fri från förkylning snart med.
Hur växer era?

Ebba har passerat halvåret och på senaste kollen på BVC hade hon ökat väldigt lite i vikt. Jag har ju försökt lite med gröt och så men upplevt att hon fått magknip så vi har tagit det lugnt med mat, och ammat på. Men långdragna förkylningar gör också sitt på amningen så hon har väl inte fått i sig tillräckligt. Snopet, då allt funkar felfritt innan, med båda barnen. Så nu trugar jag med gröt och har börjat göra lite matpuréer. Hoppas hon blir helt fri från förkylning snart med.
Hur växer era?

Jag tycker vår bebis är tjock :p hon väger två kg mer än ett annat lika gammalt barn i föräldragruppen. Det barnet är förvisso väldigt smalt men inte på något sätt underviktigt/går upp dåligt. Så vi har en liten knubbis. Men BVC sa att allt ser jättebra ut så får väl lita på det.

Hur växer era?

Min är mini :love:
Vägde 5745 gram och 61,6 cm lång på fyramånaderskollen i fredags förra veckan.
Lite skillnad mot storasyster som vägde 7655 gram och 66 cm lång vid fyra månader :p

Bvc ville vi skulle börja med smakisar och gröt direkt eftersom hon fick en dipp på kurvan men vi har tagit det rätt lugnt på den fronten. Är inte speciellt orolig :)
Hon har fått några majskrokar och smaka sås på mitt finger från min tallrik typ 2 ggr och sen har hon fått en smakportion gröt på 2 msk 2-3 ggr nu, inte för att göra Bvc nöjda utan för att få bebis lite mättare inför natten och så min man kan ge henne lite gröt om jag är i stallet så slipper jag pumpa hela tiden.
Jag är nöjd med det upplägget. Från att inte kunnat amma mina andra två knappt alls så har vi nu fått till 4 månaders helamning!
Känner inte direkt att jag delammar nu heller för den delen för 2 msk gröt gör ju ingen skillnad för amningen :p

Majskrokar vet jag inte riktigt hur jag ska tolka om hon tycker om eller inte, hon verkar ha lite delade meningar om det :p

Vi vägde inte vid 4 mån, så blir spännande att väga vid 5 mån. Men jag tror att hon följer sin kurva bra. :) Har börjat så smått med små smakisar. Att gnaga på ett saftigt päron är populärt! Men tänker fortsätta helamma till 6 mån.

Jag själv rasar i vikt däremot. Vill absolut inte väga mindre än jag gör nu, så nu blir det att äta mycket nötter och annat kaloririkt. Hoppas jag lyckas få i mig tillräckligt. Tycker att jag redan tidigare vräkt på rätt bra med vispgrädde och smör etc. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 036
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar