Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var jag iväg från lillan det längsta hittills. Hon åt vid 06.10 och sen åkte jag till stallet för utsläpp av hästar och vidare på tävling med ponnyn.
Hemma igen vid 14.00.
Det gick bra för min ponnypilot och ponnyn. Hans debut och felfri i 50 cm och ett ner i 60 då dom kom lite för snabbt men helnöjd matte :love:
Det gick även bra att vara ifrån lillan med brösten så pass länge så jag kommer våga mig på att anmäla till fler tävlingar.
Det var dock ett tryck i brösten och på vägen hem så stannade vi till för att köpa mat. Jag passade på att gå på toa och släppte på trycket i handfatet :p
Typiskt nog hade lillan precis ätit när jag kom hem så det var bara att sätta sig med pumpen. Flaskan rymmer ju bara 150 ml till sträcket och när jag fått ut 170 ml avslutade jag för flaskan var ju proppfull :p

Känns otroligt skönt att se att det finns mjölk och för första gången med tre bebisar så kan jag njuta och slappna av angående amningen. Känns så himla bra!
Min man är dessutom en stor stöttepelare. Inte en enda gång har han nämnt ordet ersättning när jag sa till honom att jag verkligen vill få amningen att funka denna gången.
Han ser till att amningen är möjlig. Hjälper till med stallet om lillan ska käka om jag har utsläpp/insläpp, han gör bröstkompressioner, håller pumpen medans jag pumpar, masserar ryggen och axlarna för att få mig att slappna av om jag känner att utdrivningsreflexen är seg, han föreslår maträtter som han tycker mjölkmängden ökat på, han tar dom stora barnen på morgonen på lediga dagar så jag kan få ligga och dra mig med lillan eftersom jag är uppe på nätterna och ammar henne. Han har sagt att om amningen inte funkar så gör det inget, det finns bra ersättning, innan lillan föddes, men han vet vad det betyder för mig att det ska funka och han ställer verkligen upp till 110% för att det ska fungera :love:

Vi fick hem våran nya soffa i veckan och den verkar godkänd av lillan :D

AQFAAAAC1_lodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1NjA5MTUwMzg3NF81NmNhMzE3NTk2MDZlZTZkOWZkY2E5ZmEuanBn

Ni får stå ut med en bonusbild på min andra stora bebis från idag :love:

AQFAAAACSiVodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1NjA5MTUxODEwMV81NmNhMzE4MmRkZjJiMzIxNTc0YTJiNWYuanBn

Har börjat bli jobbigt att bära runt på S. Knäpper i knäna och värker med, även i ryggen. Hur klarar ni andra av det med bebis på +6kg?
Förövrigt har han kommit på hur man rullar från rygg till mage vilket är jätteroligt!

Idag var jag iväg från lillan det längsta hittills. Hon åt vid 06.10 och sen åkte jag till stallet för utsläpp av hästar och vidare på tävling med ponnyn.
Hemma igen vid 14.00.
Det gick bra för min ponnypilot och ponnyn. Hans debut och felfri i 50 cm och ett ner i 60 då dom kom lite för snabbt men helnöjd matte :love:
Det gick även bra att vara ifrån lillan med brösten så pass länge så jag kommer våga mig på att anmäla till fler tävlingar.
Det var dock ett tryck i brösten och på vägen hem så stannade vi till för att köpa mat. Jag passade på att gå på toa och släppte på trycket i handfatet :p
Typiskt nog hade lillan precis ätit när jag kom hem så det var bara att sätta sig med pumpen. Flaskan rymmer ju bara 150 ml till sträcket och när jag fått ut 170 ml avslutade jag för flaskan var ju proppfull :p

Känns otroligt skönt att se att det finns mjölk och för första gången med tre bebisar så kan jag njuta och slappna av angående amningen. Känns så himla bra!
Min man är dessutom en stor stöttepelare. Inte en enda gång har han nämnt ordet ersättning när jag sa till honom att jag verkligen vill få amningen att funka denna gången.
Han ser till att amningen är möjlig. Hjälper till med stallet om lillan ska käka om jag har utsläpp/insläpp, han gör bröstkompressioner, håller pumpen medans jag pumpar, masserar ryggen och axlarna för att få mig att slappna av om jag känner att utdrivningsreflexen är seg, han föreslår maträtter som han tycker mjölkmängden ökat på, han tar dom stora barnen på morgonen på lediga dagar så jag kan få ligga och dra mig med lillan eftersom jag är uppe på nätterna och ammar henne. Han har sagt att om amningen inte funkar så gör det inget, det finns bra ersättning, innan lillan föddes, men han vet vad det betyder för mig att det ska funka och han ställer verkligen upp till 110% för att det ska fungera :love:

AQFAAAAC1_lodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1NjA5MTUwMzg3NF81NmNhMzE3NTk2MDZlZTZkOWZkY2E5ZmEuanBn

AQFAAAACSiVodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1NjA5MTUxODEwMV81NmNhMzE4MmRkZjJiMzIxNTc0YTJiNWYuanBn

Jättefina båda två!! :love: :love:

• Gilla
Reactions: MM
Hemma igen vid 14.00.

Vad skönt med amningen! Och kul att det gick så bra med hästen :) (Han är nästan lika söt som tösen :D)

• Gilla
Reactions: MM
Har börjat bli jobbigt att bära runt på S. Knäpper i knäna och värker med, även i ryggen. Hur klarar ni andra av det med bebis på +6kg?
Förövrigt har han kommit på hur man rullar från rygg till mage vilket är jätteroligt!

Ebba väger över 7,5 kg nu och min invalidiserade rygg mår väl inte jättebra :angel: Meniskerna känns av också. Min sjukgymnast var väl inte superimponerad av att ungen inte vill åka vagn. Jag gillar iofs att bära, men hoppas att hon kan uppskatta vagnen när hon kan sitta sen så man kan variera sig lite.

Men det går ändå ganska bra med riktiga selar. Och ont har jag oavsett om jag bär eller inte.

Sele eller sjal, om jag måste bära henne en längre stund. Oslagbart!

Var iväg och vaccinerade My idag. Gick faktiskt bättre än förväntat. Skrek inte alls när de stack henne i benen. Efter det fick hon rotavirusvaccinet som ges i munnen, hon hade kunnat surpla i sig 10 ggr så mkt om hon hade fått. Det var tydligen supergott!
Vägde prick 6000 gram o var 60,6 cm lång. Snart dags att börja rensa ut bland hennes kläder igen :crazy:

Var iväg och vaccinerade My idag. Gick faktiskt bättre än förväntat. Skrek inte alls när de stack henne i benen. Efter det fick hon rotavirusvaccinet som ges i munnen, hon hade kunnat surpla i sig 10 ggr så mkt om hon hade fått. Det var tydligen supergott!
Vägde prick 6000 gram o var 60,6 cm lång. Snart dags att börja rensa ut bland hennes kläder igen :crazy:

Ingår rota hos er? Uppsala inkluderar det inte, funderar på om vi ska ge iaf...

@Roxer ska ni ge rotavaccin så bör ni nog göra det väldigt snart. My fick sin första dos när hon var 6 veckor och om jag fattade det rätt så bör man ge första dosen senast när de är 16 veckor och andra dosen typ 4 veckor senare.

Och där kom febern som ett brev på posten.. 39,7 :( Kan inte minnas att nån av mina andra barn har haft så hög feber efter vaccination. Hur mkt feber fick era?

Och där kom febern som ett brev på posten.. 39,7 :( Kan inte minnas att nån av mina andra barn har haft så hög feber efter vaccination. Hur mkt feber fick era?

Vi får ev sprutan på torsdag, så vet inte. Över 39 brukar de väl vilja ha in dem när de är små... Jag hade ringt 1177 och hört vad de säger.

Vi får ev sprutan på torsdag, så vet inte. Över 39 brukar de väl vilja ha in dem när de är små... Jag hade ringt 1177 och hört vad de säger.

Fast det de är oroliga för med små barn och feber och bakterieinfektioner, och det handlar det förmodligen inte om nu.
Ebba fick över 39 grader när hon var 6 veckor. Då var jag i kontakt med barnakuten under natten men vi fick avvakta. Träffade en läkare dagen efter som verkade tycka att de var sjåpiga på akuten ;)
Men självklart ska man ringa om man är orolig, men äter de som brukar det inte vara någon fara :)

Ja vi satt i telefonkö när jag skrev här. Var tydligen inte ovanligt att febern gick upp mot 40 så vi skulle mest bara se till att hon äter och kissar ordentligt. Och ge alvedon. :)
Men tycker inte alls om när de har feber och är såhär små :(

Funderar på 3 mån sprutan.. Han var ju förkyld i förra veckan. Nu är det mest hosta kvar. Ska man avvakta någon vecka med vaccinet? Tanken är ju att han ska få sprutan på torsdag.

Alltså, det här börjar kännas som ett dåligt skämt. Siri bajsar ungefär en gång om dagen nu, och byta en bajsblöja har ju ingen dött av. Men när hon alltid, utan undantag, bajsar så fort hennes pappa gått hemifrån börjar det kännas lite tröttsamt O_o I helgen var han hemma, då bajsade hon inte. Förrän han åkte till sin mamma för att se fotbollen, var borta i 2 h. Det är till och med så han får dåligt samvete :rofl:

Funderar på 3 mån sprutan.. Han var ju förkyld i förra veckan. Nu är det mest hosta kvar. Ska man avvakta någon vecka med vaccinet? Tanken är ju att han ska få sprutan på torsdag.

Jag sköt upp det en vecka när Alva var förkyld så att det bara rann snor och hon nös lite hela tiden. Nu är det förbi och hon ska få på torsdag. Lite hosta tror jag inte spelar roll eftersom det kan hänga kvar ett tag utan att man för den skull är sjuk.

Min fick ingen feber efter 3 månvacc. Hon sov lite mer bara. Idag ska vi vacc igen (5 mån) och hoppas på samma tur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar