Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska på drop in på vårdcentralen vid 3. Måns låter så rosslig att de ville ta en titt. :/ håller tummarna för att det inte blir värre iaf. Han är glad och pigg och äter ooch kissar, men rosslet låter långt ner i andningsvägarna. :(

Ska på drop in på vårdcentralen vid 3. Måns låter så rosslig att de ville ta en titt. :/ håller tummarna för att det inte blir värre iaf. Han är glad och pigg och äter ooch kissar, men rosslet låter långt ner i andningsvägarna. :(

Hoppas det inte är något!
Min lilla låter också väldigt mycket. Pipande ljud vid andningen men hon är förkyld så jag antar det beror på det. Hon är pigg och glad och verkar inte det minsta bekymrad över att näsan är täppt så jag har inte lagt någon större tanke på det.

Hoppas det inte är något!
Min lilla låter också väldigt mycket. Pipande ljud vid andningen men hon är förkyld så jag antar det beror på det. Hon är pigg och glad och verkar inte det minsta bekymrad över att näsan är täppt så jag har inte lagt någon större tanke på det.

Ja, han har ju varit förkyld sen i torsdags ungefär, men just rosslandet dök upp imorse. Man känner det när man håller honom i knät, att det liksom vibrerar i bröstet.

Hur äter era små på nätterna nu?

Lillan har sovit lite oroligt senaste nätterna men ändå inte velat käka. Har fått ge nappen bara så har hon varit nöjd och sovit vidare. Testat att ge bröstet och då blir hon bara arg. Hon har ätit runt 00.30 och sen inte förens på morgonen igen men varit orolig fram tills dess.
Hon kanske håller på att sluta nattkäka?

Min stora tös åt på nätterna tills hon var 1 år så det här är något nytt :p

Lillan har sovit lite oroligt senaste nätterna men ändå inte velat käka. Har fått ge nappen bara så har hon varit nöjd och sovit vidare. Testat att ge bröstet och då blir hon bara arg. Hon har ätit runt 00.30 och sen inte förens på morgonen igen men varit orolig fram tills dess.
Hon kanske håller på att sluta nattkäka?

Min stora tös åt på nätterna tills hon var 1 år så det här är något nytt :p

Måns brukar somna för kvällen vid 20-21. Vaknar sen midnatt och kissar och äter. Sen sover han till 5-6 på morgonen, äter och sover några timmar till. Känner mig rätt bortskämd med sömn. ;)

Ja, han har ju varit förkyld sen i torsdags ungefär, men just rosslandet dök upp imorse. Man känner det när man håller honom i knät, att det liksom vibrerar i bröstet.

Bra att du kollar upp det men vi hoppas ju att det inte är något :)

Hur gör ni andra med täppt näsa på dom små? Spray, bröstmjölk, något annat?

Bra att du kollar upp det men vi hoppas ju att det inte är något :)

Hur gör ni andra med täppt näsa på dom små? Spray, bröstmjölk, något annat?

Köpte physiomer baby och kör den vid behov. Jäklar vilket tryck, men han verkar mindre besvärad efter att man använt den. Är en sån saltvattenspray.

• Gilla
Reactions: MM
Funderade på om jag skulle ge något för nästäppan på nätterna, så kanske hon inte sover så oroligt. Kanske köper en sån spray då :)

Jag tror hon håller på att avveckla 1-2 nattamål men sover oroligt för täppan så tänke om jag sprayar inför natten och ser om hon sover mindre oroligt.
På dagarna sover hon nämligen mer i upprätt läge vilket borde vara skönare för täppan och då sover hon bra. Antingen i min famn eller i sin sittvagn på fullaste liggläget som inte är helt plant. Även bilstolen funkar att sova gott i men där kan hon ju inte sitta hela natten :p

När Alva var förkyld så använde jag koksalt eller bröstmjölk, nässugen och petade även med tops om det var kråkor. Sov gjorde hon på min arm då så hon låg i lite högläge.

Angående nattmål så äter hon minst 3-4 ggr. I natt varje timme :banghead: Sambon var också vaken och bökade runt, fullmåne... Suck.

Här är det för tillfället väldigt fram och tillbaka. Häromnatten sov hon 20:30-07, utan mat (mina bröst höll på att sprängas :D), igår somnade hon 21:30, vaknade 22:30 för att äta och somnade om sen till 04. Åt, somnade, sov till 07:30. Så just nu har vi ingen rutin alls, vi försöker bara hänga med i svängarna :p Men jag får hejda mig själv lite emellanåt, ibland vaknar jag av att hon knorrar en del och rör sig, så tar jag upp henne och matar. Men egentligen är hon inte vaken, och de gånger jag låtit henne vara så har hon kommit till ro igen utan mat (ibland har hon fisit och sen kommit till ro :rofl:). Så jag får tvinga mig själv att låta bli att plocka upp henne om hon faktiskt inte är vaken.

Oftast inte alls. Hon somnar vanligen runt 21.30-22.15 och sover till morgonen, ca 06.30-07.30.

Hon sover ofta med höjd huvudända om hon är lite täppt i näsan. Sköljer med Renässans och sedan nässug inför natten om det behövs. Har dock inte varit riktigt täppt än *peppar, peppar *

Så, nu har vi vaccinerat. A mår prima än så länge. Vikt 7 464 och 65 lång.

Ang sömn så äter hon sista gången mellan 21-22. Sen sover hon hela natten (lugnt) till 08. Varje dag. Förutom idag för då vaknade hon 07. Antagligen för att jag väckte henne 07 igår när vi skulle iväg. Hon brukar snappa upp nya rutiner fort. Samma med maten. Hon har alltid ätit med 3h mellanrum på dagarna. Häromdagen bjöd jag henne på mat redan efter 2h för att vi skulle iväg. Efter det äter hon plötsligt alla mål varannan timme (med minskad mängd). Så det gäller att man inte lär in ovanor! ;)

Vilken unge jag har. Trodde hon skulle bli fly förbannad om jag sprayade i hennes näsa men hon började skratta istället och gav mig världens smile :rofl: :love:

Ett tips angående sprayen är att köpa Apofris saltvattenspray. Den håller i 12 månader istället för 2 månader som Renässans gör. Frågade på apoteket hur det kunde skilja så mycket på användbarhetstiden men det gjorde det, dessutom var den billigare.

Tjoho, ikväll tog fröken äntligen flaskan! Vi har varit lite dåliga på att försöka när hon varit sjuk och jag haft mjölkstockning, men nu har vi tagit tag i det igen. Ikväll var jag iväg och handlade en sväng och hon blev hungrig... men när jag kom hem låg en mätt och belåten bebis och sov på sin pappas bröst! Han var så glad så han hade blivit alldeles tårögd när hon åt :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar