Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ebba äter fortfarande en del under natten, men brukar sova 20-01 kanske, sen är det lite upphackat fram till 07-snåret när hon tycker det är morgon. Men överlag är hon väldigt lugn nattetid, väldigt skönt.

Såhär kul kan det förresten vara att titta på storasyster som sjunger och dansar :love:
http://solhem.biz/wp-content/uploads/2016/02/IMG_3968.mov

Åh så gulligt! Sådär låter Alva också när man busar med henne :love:
I natt åt hon hela tiden igen. Nu var jag dock mer beredd på det så jag lät henne hållas och försökte sova ändå :p Hoppas det är någon fas, för såhär kan det ju inte hålla på. Man tycker ju de borde äta glesare ju äldre de blir, hon äter ju bara mer och mer :crazy:

Var på föräldragrupp igår med föreläsning. Var ett lite udda par där med, de bjöd på diverse korkade citat... Bla sa pappan i den konstellationen att "om man föder med kejsarsnitt kan man inte få någon anknytning" man ba "okeeeeeeej :idea::grin::banghead:" sen kom det ännu fler konstiga uttalanden men det där var det mest korkade.

På måndag ska bebis få vaccin, hoppas det går bra, hon kommer säkert bli jätteledsen.

Var på föräldragrupp igår med föreläsning. Var ett lite udda par där med, de bjöd på diverse korkade citat... Bla sa pappan i den konstellationen att "om man föder med kejsarsnitt kan man inte få någon anknytning" man ba "okeeeeeeej :idea::grin::banghead:" sen kom det ännu fler konstiga uttalanden men det där var det mest korkade.

Haha men va? Så han menade att ingen pappa i hela världen inklusive han själv hade knutit an till sitt barn? :p :grin:

Haha men va? Så han menade att ingen pappa i hela världen inklusive han själv hade knutit an till sitt barn? :p :grin:

Hans sambo/fru hade ju såååååklaaart inte fött med kejsarsnitt, i gruppen är det bara jag som gjort det. Och han hade ju en fantastisk anknytning till sitt barn (enligt honom själv). Att han sen inte ens tog i barnet under 2.5 timme tyckte jag var lite underligt menmen.

Hans åsikt var att har man fött vanligt = fantastisk anknytning, kejsarsnitt = nä då är det kört, lika bra adoptera bort barnet typ. Jag övervägde att säga emot men kom fram till att jag orkade inte. Det hade nog inte hjälpt för de korkade kommentarerna fortsatte.

Hans sambo/fru hade ju såååååklaaart inte fött med kejsarsnitt, i gruppen är det bara jag som gjort det. Och han hade ju en fantastisk anknytning till sitt barn (enligt honom själv). Att han sen inte ens tog i barnet under 2.5 timme tyckte jag var lite underligt menmen.

Hans åsikt var att har man fött vanligt = fantastisk anknytning, kejsarsnitt = nä då är det kört, lika bra adoptera bort barnet typ. Jag övervägde att säga emot men kom fram till att jag orkade inte. Det hade nog inte hjälpt för de korkade kommentarerna fortsatte.

Så en man som tittat på när kvinnan varit gravid och fött barn har inga problem med anknytningen, men för kvinnan som precis burit barnet är det extremt avgörande från vilken del av kroppen barnet tittar ut?

Jo men låter ju klockrent :laugh:

Sa inte de som höll i det hela något?

Åh så gulligt! Sådär låter Alva också när man busar med henne :love:
I natt åt hon hela tiden igen. Nu var jag dock mer beredd på det så jag lät henne hållas och försökte sova ändå :p Hoppas det är någon fas, för såhär kan det ju inte hålla på. Man tycker ju de borde äta glesare ju äldre de blir, hon äter ju bara mer och mer :crazy:
Jag skulle tro att du får för dålig kvalité på mjölken under kvällen och natten. För då måste de dricka stup i kvarten för att hålla sig mätta. Så om du inte orkar fler vakna nätter så kan du pröva att antingen själv äta en lite energirikare och fetare kost eller ge ersättning efter amningen vid kvällsmålet.

@Saigon
Så är det säkert, allas mjölk blir ju tunnare på nätterna. Men nu känns det som något nytt, för det är mest sova med tutten i munnen som blivit nytt, inte egentligen att hon äter så förskräckligt mycket i mängd. Mer att hon vaknar så fort hon somnar och släppt taget...

@Saigon
Så är det säkert, allas mjölk blir ju tunnare på nätterna. Men nu känns det som något nytt, för det är mest sova med tutten i munnen som blivit nytt, inte egentligen att hon äter så förskräckligt mycket i mängd. Mer att hon vaknar så fort hon somnar och släppt taget...

Vi har liknande nätter sedan ett par veckor tillbaka. I början av natten vaknar hon varje timme och vill snutta. Hon verkar inte alls hungrig utan bara snuttig. Testade att sova i olika rum för att se om hon sover bättre om hon inte känner doften av mig, men det gjorde ingen skillnad alls. Lättare att amma i sömnen och hoppas det blir en ny fas snart.

@Saigon
Aha. Hoppas det bara är en fas då!

BVC idag. Har växt 2cm men viktkurvan har fallit. Fick rådet att amma lite oftare tills nästa gång för att se om det hjälper, men tänkte även ge båda brösten.
Problemet som kan bli är ju att han somnar ganska lätt efter första. Kan det hjälpa att äta mer av fetare mat själv för att ge mer fet mjölk?
Är så himla dålig på att dricka kranvattnet här, smakar blää. Blir lite dyrt om jag ska dricka 2-3L flaskvatten varje dag ist.

Hade inte väntat mig detta då han legat så bra i vikt och gått upp som han ska hittills. :(
Känner sig smått misslyckad och orolig..

BVC idag. Har växt 2cm men viktkurvan har fallit. Fick rådet att amma lite oftare tills nästa gång för att se om det hjälper, men tänkte även ge båda brösten.
Problemet som kan bli är ju att han somnar ganska lätt efter första. Kan det hjälpa att äta mer av fetare mat själv för att ge mer fet mjölk?
Är så himla dålig på att dricka kranvattnet här, smakar blää. Blir lite dyrt om jag ska dricka 2-3L flaskvatten varje dag ist.

Hade inte väntat mig detta då han legat så bra i vikt och gått upp som han ska hittills. :(
Känner sig smått misslyckad och orolig..

Hur gammal är han nu? Ammar du bara eller ger du ersättning också? Helammade barn har ofta något som kallas amningspuckel vid 3-4 -5 månader då viktkurvan planar ut lite. Ta hem appen growth för iPhone eller graphico för Android och lägg in hans vikter. De programmen använder WHO:s kurvor gjorda på enbart ammade barn och stänmer oftast lite bättre för ammade barns tillväxt än bvcs kurvor som är baserade på delammade barn.

Hur gammal är han nu? Ammar du bara eller ger du ersättning också? Helammade barn har ofta något som kallas amningspuckel vid 3-4 -5 månader då viktkurvan planar ut lite. Ta hem appen growth för iPhone eller graphico för Android och lägg in hans vikter. De programmen använder WHO:s kurvor gjorda på enbart ammade barn och stänmer oftast lite bättre för ammade barns tillväxt än bvcs kurvor som är baserade på delammade barn.

Han helammas förutom någon enstaka gång då han fått ersättning och är 4 månader på lördag. Ska ta hem appen och lägga in vikterna och se hur han ligger på den kurvan. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar