Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alva har också fått första vaccinationen nu. Grät floder precis när de stuckit (här stack de ett ben i taget pga endast en sköterska på plats) men det gick över på några minuter när jag ammade. Sedan var hon sig själv resten av dagen, pigg och glad. Idag verkar det som vanligt än så länge, så hoppas på inga bieffekter :)

Här sa dom att dom inte fick vara ensamma när dom vaccinerar?
I vilket fall så var det smidigt med att dom stack i båda benen samtidigt så var det över sen.

Lillan var lite kinkig på kvällen sen och fick en Alvedon, men annars så märkte vi inte av något annat. Verkar som en del reagerar starkare på vaccinering och en del inte alls. Men så är det ju med allt.

Vad det skiljer. Här var sköterskan själv och stack ett ben åt gången. Aldrig tal om något annat.

Ja, hos oss är de bara två och den ena hade sportlovsledigt. Förra veckan när det var vår egentliga tid som jag flyttade på var min bvc sköterska sjuk så jag fick träffa en praktikant...

Alva hade lite feber 38,2 igår fm, tog tempen mest för att se. Senare på dagen var det 37,3 typ så då var det borta. Hon har inte varit trött och verkar inte känna av sticken heller. Skönt!

Idag ska vi kolla på när pappan spelar hockey, sedan blir det shl-hockeymatch också så Alva får vara hos mormor o morfar igen. Efter det ska vi äta på restaurang men då får Alva vara med :) Fullt upp!

Vi fick välja. Båda sticken samtidigt eller ett åt gången. Jag valde att de skulle ta båda samtidigt. Gud vad hon skrek, fy. Hon sov nästan hela den dagen sen, var tydligt besvärad av sticken även dagen efter, men ingen feber.

Jag har ett dilemma inför S's dop. Ena faddern har en partner som varken jag eller sambon har "klickat" med överhuvudtaget och v.v., vi misstänker även att hen kan starta en scen under tiden om det faller hen in. Är man jätte oartig om man bjuder in faddern som ska vara med i cermonin men inte fadderns partner?

Jag har ett dilemma inför S's dop. Ena faddern har en partner som varken jag eller sambon har "klickat" med överhuvudtaget och v.v., vi misstänker även att hen kan starta en scen under tiden om det faller hen in. Är man jätte oartig om man bjuder in faddern som ska vara med i cermonin men inte fadderns partner?

Kan ni prata med faddern om det? Tänker så att hen förstår varför om det är så att ni bara bjuder faddern?

Vi har också lite dopångest. Mina föräldrar kan inte vara i samma rum sedan skiljsmässan för 7 år sen. De skyr varandra som pesten. Nu frågar de oss om "den där andra" har osat... Ja, vad säger man? "Nej, för han frågar om du kommer"?

@Allevo - jag hade nog pratat med faddern om det, och bara bjudit in hen.

@Roxer Jag hade blivit skitförbannad, och svarat att de lika gärna kan stanna hemma om det är så jäkla viktigt att inte träffa varandra.

Kan ni prata med faddern om det? Tänker så att hen förstår varför om det är så att ni bara bjuder faddern?

@Allevo - jag hade nog pratat med faddern om det, och bara bjudit in hen.

Ja vi får nog prata med faddern. Hen vet redan om hur vi känner för partnern. Men tänkte att nu är det ju en ceremoni där hen har en större roll. Hoppas hen tar det bra och förstår hur vi känner bara :)

Alltså, jag trodde att man skulle slippa idiotiska kommentarer och dåligt omdöme när barnet väl var ute. Men icke. Nu är det ett antal personer som på olika vis har utrryckt att min femmånaders bebis är tjock och att det är ngt negativt med det. Ööööhhh vad är det för fel i huvudet på er??!! :banghead: :banghead: :banghead:

Ni som ska döpa i kyrkan. Vid vilken ålder är vanligast? Ringer man bara till församlingen och bokar tid? Är cermonin/gudstjänsten öppen för allmänheten eller bara för inbjudna? Är det lång väntetid generellt sätt?

Ni som ska döpa i kyrkan. Vid vilken ålder är vanligast? Ringer man bara till församlingen och bokar tid? Är cermonin/gudstjänsten öppen för allmänheten eller bara för inbjudna? Är det lång väntetid generellt sätt?

Tror 3-6 mån är vanligast. Vi tänker döpa vid 9 mån. Man ringer församlingen man vill döpa i och bokar. Dopceremonier tror jag som regel är öppna. Kyrkan vi först tittade på har bara dubbeldop, så det kan ju också vara något att ta ställning till.
Väntetid varierar nog. Att få tid en söndag är nog i regel inte så svårt, svårare lördagar i bröllopstider.

Senast ändrad:

Vi döper inte våra barn men jag har varit med vid några dop ändå. Ålder varierar men runt halvåret är rätt vanligt. En del vill döpa nästan direkt.
Du ringer bara till pastorsexpeditionen i församlingen där du vill döpa.
Och det beror på församlingens egna bestämmelser om ni får ha ett fristående dop eller om det måste bakas in i en gudstjänst. Oavsett vad så är allt i kyrkan öppet för alla, men enbart dop brukar inte annonseras ut i predikoturer så jag har nog aldrig varit med om att det kommit någon utomstående på ett dop :)

Alltså, jag trodde att man skulle slippa idiotiska kommentarer och dåligt omdöme när barnet väl var ute. Men icke. Nu är det ett antal personer som på olika vis har utrryckt att min femmånaders bebis är tjock och att det är ngt negativt med det. Ööööhhh vad är det för fel i huvudet på er??!! :banghead: :banghead: :banghead:
Men va, vad är det för fel på folk?

Skulle säga mellan 2-6 månader. Jag tror jag själv bara var en månad gammal när jag döptes, min man var två månader.
Mina stora var 3 månader och 5 månader när dom döptes. Lillan kommer vara 4 månader.

Du ringer bara till församlingen och pratar med dom :)
Alla får väl komma till kyrkan så det kan ju finnas någon utomstående där men dom hänger väl inte med på fikat efteråt iaf ;)
Här får man välja lördag eller söndag att döpa på (eller om man nu vill döpa mitt i veckan så går det säkert med men det är nog ovanligare). På lördagen så blir man själva och har en kort cermoni (och då kan dom ju inte lova att ni är helt själva inne i kyrkan men jag tror normala människor lämnar om dom ser att något är på G, eller håller avstånd och inte sätter sig mellan dina föräldrar) eller så har man det under gudstjänsten på söndagen (och då är det ju massa annat folk där med).
Här är det lättare att få det på en lördag än en söndag men vi lyckades klämma in det på en söndag som tur var när allt klaffade. Vill man låna församlingshemmet till fika efteråt så måste det ju vara ledigt med. Hade vi inte hittat den här tiden så hade vi fått vänta till mitten av april nästa gång, i den här kyrkan då. Men dom andra är döpta där och vi vill att lillan blir det med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar