Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han helammas förutom någon enstaka gång då han fått ersättning och är 4 månader på lördag. Ska ta hem appen och lägga in vikterna och se hur han ligger på den kurvan. :)

Kollade och han ligger på gränsen till rödmarkeringen. :( Enligt den skulle han behöva väga 7kg och ihår vägde han 6.2kg

Kollade och han ligger på gränsen till rödmarkeringen. :( Enligt den skulle han behöva väga 7kg och ihår vägde han 6.2kg

Tråkigt :( Vet själv att man känner sig som en första klassens mjölkko som får en guldstjärna när ungen växer bra, så jag förstår om det känns tungt när det inte funkar helt.
Testa att äta mer och försök dricka mer också. Går det inte smaksätta vattnet med något? Lättdryck?
Vårt vatten är också av sviktande kvalitet såhär års så vi fyller en dunk hos någon annan och har som dricksvatten och till barnen. Kan ju vara ett billigare alternativ.

BVC idag. Har växt 2cm men viktkurvan har fallit. Fick rådet att amma lite oftare tills nästa gång för att se om det hjälper, men tänkte även ge båda brösten.
Problemet som kan bli är ju att han somnar ganska lätt efter första. Kan det hjälpa att äta mer av fetare mat själv för att ge mer fet mjölk?
Är så himla dålig på att dricka kranvattnet här, smakar blää. Blir lite dyrt om jag ska dricka 2-3L flaskvatten varje dag ist.

Hade inte väntat mig detta då han legat så bra i vikt och gått upp som han ska hittills. :(
Känner sig smått misslyckad och orolig..

Jag skulle inte vara orolig om han växer och mår som vanligt. Alla barn blir inte klumpar, jag själv vägde 8 kg som 1-åring t.ex. Det är normalt att kurvan ändras när de rör sig mer också. Verkar barnet nöjd och mätt så ha is i magen :)

BVC idag. Har växt 2cm men viktkurvan har fallit. Fick rådet att amma lite oftare tills nästa gång för att se om det hjälper, men tänkte även ge båda brösten.
Problemet som kan bli är ju att han somnar ganska lätt efter första. Kan det hjälpa att äta mer av fetare mat själv för att ge mer fet mjölk?
Är så himla dålig på att dricka kranvattnet här, smakar blää. Blir lite dyrt om jag ska dricka 2-3L flaskvatten varje dag ist.

Hade inte väntat mig detta då han legat så bra i vikt och gått upp som han ska hittills. :(
Känner sig smått misslyckad och orolig..
Min lilla blir 4 mån om ca 2 v och hon hade inte heller gått upp lika bra som tidigare vid denna kollen. Bvc menade att det troligen beror på att hon rör sig mer än innan. Dessutom har hon inte samma ro att äta eftersom det finns så mycket spännande att utforska så hon äter inte lika länge per gång.

Amma du så gott du kan, ät och drick bra själv och försök att inte tänka för mycket på vikten. Skulle det bli oroväckande till nästa gång får du säkert veta det och då får ni göra en handlingsplan tillsammans med Bvc.

Säger också is i magen!
Kör på som ni gjort och kan du klämma in något mer amningstillfälle så gör det men avvakta till nästa vägning och se hur det har gått. Ge bröstet på minsta signal.
Stressa inte upp dig för det här.
Så länge bebis faktiskt går upp och är nöjd och glad så spelar det mindre roll om han inte följer den kurvan som dom vill hela tiden. Sedan har jag lärt mig att så länge bebisen växer på längden så gör det inget om det bara är en mindre viktutgång ibland.
Och se du till att dricka mycket. Behöver inte vara vatten. Nyponsoppa/blåbärssoppa/saft eller om det funkar att lägga citron i erat vatten så det smakar bättre?
Och ät pizza, det brukar få min mjölk att öka dagen efter :p
Men det är nog mest att det är fet mat så annat funkar nog lika bra.

// Mvh amningshönsmamman nr 1 som faktiskt klarat av att lugna ner sig lite genom att läsa fakta och inte alltid lyssna på bvc, kurvor och "råd" som alla använda på sin bebis, för alla funkar olika :)

Har du möjlighet att lägga upp bild på kurvan?

De har perioder då de inte går upp så mycket, så det behöver inte vara någon fara. Se till att du äter och dricker ordentligt, försök slappna av och lita på att ni fixar det här ihop. Så länge bebis växer på längden så är det ingen fara på taket. :)

Tack alla för råd och tips!
Satt och tänkte igår att han ju faktiskt mår bra i övrigt gullplutten :love:
Och om jag ska börja oroa mig för hans vikt kommer jag stressa och då kommer säkert amningen gå helt åt h*lvete.
Så vi kommer avvakta tills nästa träff vilket även blir hans 2a vaccination. Fick även rådet av BVC att dem har en våg vid öppna förskolan, så där kan jag ju kontrollera dem gånger vi går dit, så det iaf. går åt rätt håll :)
Saft och pizza! Låter ju inte helt fel som diet ett par dagar ;)

Har du möjlighet att lägga upp bild på kurvan?

De har perioder då de inte går upp så mycket, så det behöver inte vara någon fara. Se till att du äter och dricker ordentligt, försök slappna av och lita på att ni fixar det här ihop. Så länge bebis växer på längden så är det ingen fara på taket. :)

Ja det ska jag kunna ordna. Återkommer med en snart :)

Måns fick sin första vaccination idag. Jätteledsen vart han när de stack, men det höll bara i sig någon minut. Livet blev lite bättre när han fick snutta igen efteråt.

Nu har han sovit sen 11 mer eller mindre med tutten i munnen.

screenshot-2016-02-25-15-09-02.png
screenshot-2016-02-25-15-08-44.png

@Roxer
En på vikt vs. längd och en vikt vs. ålder. Båda ligger mellan röd och orange markering.

screenshot-2016-02-25-15-09-02.png
screenshot-2016-02-25-15-08-44.png

@Roxer
En på vikt vs. längd och en vikt vs. ålder. Båda ligger mellan röd och orange markering.

Hur ser det ut om du lägger in de tidigare vikterna också? Färgerna säger inte så mkt, man kikar mer på om den böjer av. :) Ser du att kurvorna liksom planar ut med ålder? De kurvorna bvc använder går mer rakt upp hela tiden.

@Allevo
Vilken dålig kurvapp om jag får säga så! Det är ju verkligen inte pedagogiskt med röda linjer som det inte ser ut som att man ska ligga under eller över. Så är det inte!

Det viktiga är ju inte att barnet ligger på de gröna linjerna utan hur utvecklingen ser ut över tid. Ligger man på gröna (felaktigt kallade) normalkurvan betyder det inte specifikt att barnet är normalt utan att hälften av alla "normala" barn väger mer än ditt barn och hälften av alla "normala" barn väger mindre.

Det viktiga är att han är pigg och glad, växer på längden och huvudomfång, äter, kissar och bajsar normalt. De allra flesta barn har perioder när vikten planar ut. Det är supervanligt att de vid 3-4 månader har svårt att komma till ro och äta dagtid eftersom de blivit så mycket mer medvetna om världen omkring och inte vill missa något exempelvis.

Så is i magen och amma på är mitt råd! Och om du är orolig för amningen kanske kontakta någon av Amningshjälpens hjälpmammor?

Senast ändrad:
Jag tänkte på om han somnar under amning så försök killa honom lite så han vaknar till. Lätt hänt att de sover istället för att äta när energin tryter.

Byta bröst tror jag inte heller är rätt för det är den sista mjölken som är fetare?

Jag tänkte på om han somnar under amning så försök killa honom lite så han vaknar till. Lätt hänt att de sover istället för att äta när energin tryter.

Byta bröst tror jag inte heller är rätt för det är den sista mjölken som är fetare?

Man kan pyssla med aktiv amning som går ut på att försöka hålla bebis vaken, där ingår bland annat att byta bröst. Om man inte har överproduktion så är fetthalten relativt samma oavsett när man ammar - enligt amningshjälpen.

@Allevo , du skulle kunna gå in på amningshjälpens hemsida och leta fram en hjälpmamma och ringa och prata lite. De är duktiga på "felsökning" om det är saker man inte får ordning på. Där kan du även leta fram bland frågor och svar sånt som andra frågat om. Finns massor. :)

Har försökt tidigare men vill han sova så hjälper det inte. Byta bröst för dagen har jag märkt hjälper lite mer då det är en större rörelse och han vaknar till och ger sig på andra bröstet aktivt. Visserligen somnar han där med men han hinner ju äta någorlunda innan.

Måns fick sin första vaccination idag. Jätteledsen vart han när de stack, men det höll bara i sig någon minut. Livet blev lite bättre när han fick snutta igen efteråt.

Nu har han sovit sen 11 mer eller mindre med tutten i munnen.

Alva har också fått första vaccinationen nu. Grät floder precis när de stuckit (här stack de ett ben i taget pga endast en sköterska på plats) men det gick över på några minuter när jag ammade. Sedan var hon sig själv resten av dagen, pigg och glad. Idag verkar det som vanligt än så länge, så hoppas på inga bieffekter :)

Har för övrigt skaffat wonder weeks appen och Alva är mitt i 4 utvecklingssprånget, därav nattkrånglet kan jag tro. Men det är häftigt hur mycket som händer med dem i den här åldern :)

Alva har också fått första vaccinationen nu. Grät floder precis när de stuckit (här stack de ett ben i taget pga endast en sköterska på plats) men det gick över på några minuter när jag ammade. Sedan var hon sig själv resten av dagen, pigg och glad. Idag verkar det som vanligt än så länge, så hoppas på inga bieffekter :)

Han fick en Alvedon på kvällen eftersom han verkade ha ont där han blev stucken. Han somnade kort efter den vid 7 och sov till sex imorse. Hade lite förhöjd temp när han vaknade. Sover nu igen. Jobbigt att vara liten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar