Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Saigon Ja jag läste också det med popcornkärnan, fruktansvärt!

@Blueberry @Miks Har aldrig hört det om att lyfta i ena armen innan, intressant! Vi lär väl få tillfälle att testa, antar jag :crazy:
Vi skulle faktiskt anmäla oss till 1a hjälpen för barn men alla tillfällen var fulla. Däemot har vi båda detaljstuderat videos om hur man gör så det känns som att det satt rätt så bra ändå, tack och lov. Jag blev mest lite skakis efteråt. Vår första instinkt var att sluta ge henne mat, kanske sondmatning skulle vara något? :D Nåja, hon fick lite mer att äta, mest för vår skull, och idag har hon ätit sina smakbitar precis som vanligt.
Precis samma här! Väntar också på plats på kurs och har under tiden studerat diverse videos samt övat hållning. Men jag tycker också spontant att sondning känns som ett bra alternativ tills hon är typ 18. :D

@Saigon @Flixon @Blueberry

Ja för de lätta fallen, dvs när man vet att det typ inte är en hel vindruva eller liknande så kan man lyfta bebisen i ena armen. Ta tag i överarmen, dvs ovanför armbågen och lyft hårt. Bebisen ska lätta från marken. Då åker tex en liten brödbit som hamnat på tvären ner. Lyftandet vidgar matstrupen.

Annars så hör kräksutseendet till. När en pytteliten matbit hamnar lite längre bak i halsen så är det ju jätteäckligt. Antingen lyft i armen eller en snabb upp och ner vändning brukar lösa det.

Sen tycker jag man ska gå en första hjälpen utbildning om man tycker det är obehagligt! Grunden är lägga barnet över knät med huvudet lägre än rumpan och dunka barnet i ryggen. Men exakt hur tänker jag inte ta på mitt ansvar att lära ut ;)

Vad obehagligt med köttfärsen @Flixon Skönt att det gick bra!

Mvh Miks
Tack snälla för genomgången!

Precis samma här! Väntar också på plats på kurs och har under tiden studerat diverse videos samt övat hållning. Men jag tycker också spontant att sondning känns som ett bra alternativ tills hon är typ 18. :D

Jag drabbas fortfarande av tanken att någon skämtar när de släppte hem oss med en bebis alldeles själva...:p

@Matmissbrukaren ultraljudade de också så att de såg att spiralen satt rätt?

Nej. Jag sa till om den men smärtan satt inte så att det skulle kunna vara den sa dom.

@Flixon

Jag funderade också på cysta och det är ju inte omöjligt. Proverna var normala men smärtan satt på rätt ställe för blindtarmsinflammation men utan att kika in så kan dom ju inte vara säkra.

Nåväl, hemma och piggare igen :)
Satan så ont det gjorde igår på kvällen!
Lillan var vaken och ville ha uppmärksamhet och där står jag dubbelvikt och klarade inte av att ta hand om henne. Fick ju väcka min stora tös eftersom mannen var på jobbet. Jag fixade inte att amma så hon fick ta det jag pumpat ut på flaska tidigare. En indikation på smärtan kan ju vara att jag värmde upp mjölken i micron för första gången i mitt liv för att få ungen att bli nöjd och somna så jag kunde få dö ifred ungefär :p
Himla glad jag har fått in ett lager i frysen med för svärmor fick ta fram en måltid när vi var iväg.
Nu känns det bättre iaf. Det känns fortfarande lite diffust över området men ingen ren smärta.

Å jag är bara glad om det försvunnit för gott. Jag har ingen tid till att vara sjuk :p
Och en stor ros till mannen som var före mig i kösystemet när vi kom in men han lät mig gå före för han tyckte jag verkade ha det lite värre än honom :bow:

Vill inte skrämma dig men det kan också kännas bättre när blindtarmen spruckit, för att man sedan blir skitdålig, men de borde ha sett något på proverna kan man tycka ifall det var såpass långt gånget. Hoppas det inte blir värre iaf :)

Jag drabbas fortfarande av tanken att någon skämtar när de släppte hem oss med en bebis alldeles själva...:p

Det vet jag andra som också sagt, men jag kände inte alls så när vi åkte hem. Jag trodde jag skulle göra det, men det kändes helt naturligt att ha en bebis och förutom första natten på bb så kände jag att jag visste vad jag skulle göra och har lärt mig allt eftersom.

Hur känner vi om minibuketräff norr om Stockholm för de som kan?

Måns är ju lite snorig, men det känns som att det går åt rätt håll. Ingen feber och han låter mindre snörvlig idag än igår. De flesta bebisar i tråden är ju äldre än honom iaf. ;) Han blir ju 3 månader på onsdag, kors i taket..!

Hur känner vi om minibuketräff norr om Stockholm för de som kan?

Måns är ju lite snorig, men det känns som att det går åt rätt håll. Ingen feber och han låter mindre snörvlig idag än igår. De flesta bebisar i tråden är ju äldre än honom iaf. ;) Han blir ju 3 månader på onsdag, kors i taket..!

Träffas gärna. Förkylningar smittar dessutom mest de första dygnen så det är nog lugnt. :) V smittade mig med sin förkylning, men jag är på bättringsvägen. Kan inte tänka mig att det är någon smittorisk nästa vecka.

Träffas gärna. Förkylningar smittar dessutom mest de första dygnen så det är nog lugnt. :) V smittade mig med sin förkylning, men jag är på bättringsvägen. Kan inte tänka mig att det är någon smittorisk nästa vecka.

Menar det, borde vara lugnt. Visst var det @Flixon som ville med också? Någon mer?

Vi har bvc den 25/2, men annars är det rätt hopp och lek hela veckan. 24:e var väl på förslag?

Ja om jag får crasha in i er tråd följer jag gärna med! För mig passar den 24e bra om det är på förmiddagen eller typ kl 13. (Har planer efter 15)

24e passar även oss. Gärna kl 13 för min del. Vi är rätt sega på förmiddagen. Vad säger ni andra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar