Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, så gör Siri med! Fast hon tycker bäst om att få pussar, då bara fnittrar hon :love:

Idag satte hon i halsen när vi åt, fy vad läskigt! Tror egentligen inte att det blockerade luften för det var så liten bit (köttfärs) men det fastnade nog, så hon blev alldeles röd och lät som att hon inte fick luft. Vi lyfte upp henne och la henne på mage på armen och det släppte på en gång, men jäklar så rädda vi blev båda två :o
Usch vad obehagligt! Jag läste i ngn av de tidigare trådarna att man tydligen även kan lyfta dem i höger (?) arm, rakt upp, om de bara sätter en liten bit i halsen. Minns däremot inte vem det var som lärde ut det (och minns heller inte helt hur man skulle göra). @Blueberry kanske minns? Jag minns iaf att jag tyckte metoden lät användbar för de lättare fallen.

Men fy, jag fasar verkligen för att de ska sätta i halsen. Jag läste nyligen om en liten som hade satt en popcornkärna i halsen och dött trots snabb och rådig insats fr föräldern. Så fruktansvärt tragiskt.

Usch vad obehagligt! Jag läste i ngn av de tidigare trådarna att man tydligen även kan lyfta dem i höger (?) arm, rakt upp, om de bara sätter en liten bit i halsen. Minns däremot inte vem det var som lärde ut det (och minns heller inte helt hur man skulle göra). @Blueberry kanske minns? Jag minns iaf att jag tyckte metoden lät användbar för de lättare fallen.

Men fy, jag fasar verkligen för att de ska sätta i halsen. Jag läste nyligen om en liten som hade satt en popcornkärna i halsen och dött trots snabb och rådig insats fr föräldern. Så fruktansvärt tragiskt.

@Miks är den jag lutar mig mot :D
Hon har gjort att jag inte är lika nojig för att han ska sätta i halsen, jag ser det mer som "träning i munorientering" nu för tiden :angel:

Inatt skulle bebis tutta heeeela natten, fast i sömnen. Jag sov jag med så gjorde väl inget. Vid ngt tillfälle blev hon arg och började slå och sparka på mig i sömnen, snällt :sneaky:

Snart dags att flytta med! I början av maj, vi har inte ens sett lägenheten för den är inte färdigbyggd än. Men planlösningen är fantastisk så det blir nog bra. I och med det är det snart dags att ha visning i vår nuvarande lägenhet (hyresrätt). Sambon kommer vara hemma men jag och bebis tar nog en promenad, tänkte ifall någon som kommer dit är förkyld. Känns ju inte helt otroligt eftersom det ändå är februari. Kan man tvinga alla som kommer att sprita händerna alt inte röra något? :angel:

Jag har nästan bara bott i bostadsrätt innan och då har ju inte jag skött visning, så hur brukar man göra? Vi var på visning på en annan hyresrätt i höstas och då gick folk och petade på allt...

Måns är lite snorig och hostar så vi håller oss hemma idag. Ingen feber dock. Förhoppningsvis blir det inte mer än såhär. Jag hade rätt hemsk huvudvärk igår, men den släppte framåt kvällen.

Klippte tånaglarna på honom för en stund sen och jäklar vad pilligt det var. Händerna känns lättare av någon anledning.

Måns är lite snorig och hostar så vi håller oss hemma idag. Ingen feber dock. Förhoppningsvis blir det inte mer än såhär. Jag hade rätt hemsk huvudvärk igår, men den släppte framåt kvällen.

Klippte tånaglarna på honom för en stund sen och jäklar vad pilligt det var. Händerna känns lättare av någon anledning.
Ja det tycker jag med! Jag får liksom bättre grepp om händerna än om fötterna. Hon blir som en ål då. :D

Ja det tycker jag med! Jag får liksom bättre grepp om händerna än om fötterna. Hon blir som en ål då. :D

Jag passar på när han sover i knät, funkar bäst då. ;)

Lillasyster tjatar om att vi ska skaffa en till snart, jag kontrar med att vi ju knappt klämt ut den första.. :D

@Saigon @Flixon @Blueberry

Ja för de lätta fallen, dvs när man vet att det typ inte är en hel vindruva eller liknande så kan man lyfta bebisen i ena armen. Ta tag i överarmen, dvs ovanför armbågen och lyft hårt. Bebisen ska lätta från marken. Då åker tex en liten brödbit som hamnat på tvären ner. Lyftandet vidgar matstrupen.

Annars så hör kräksutseendet till. När en pytteliten matbit hamnar lite längre bak i halsen så är det ju jätteäckligt. Antingen lyft i armen eller en snabb upp och ner vändning brukar lösa det.

Sen tycker jag man ska gå en första hjälpen utbildning om man tycker det är obehagligt! Grunden är lägga barnet över knät med huvudet lägre än rumpan och dunka barnet i ryggen. Men exakt hur tänker jag inte ta på mitt ansvar att lära ut ;)

Vad obehagligt med köttfärsen @Flixon Skönt att det gick bra!

Mvh Miks

@Saigon Ja jag läste också det med popcornkärnan, fruktansvärt!

@Blueberry @Miks Har aldrig hört det om att lyfta i ena armen innan, intressant! Vi lär väl få tillfälle att testa, antar jag :crazy:
Vi skulle faktiskt anmäla oss till 1a hjälpen för barn men alla tillfällen var fulla. Däemot har vi båda detaljstuderat videos om hur man gör så det känns som att det satt rätt så bra ändå, tack och lov. Jag blev mest lite skakis efteråt. Vår första instinkt var att sluta ge henne mat, kanske sondmatning skulle vara något? :D Nåja, hon fick lite mer att äta, mest för vår skull, och idag har hon ätit sina smakbitar precis som vanligt.

@Flixon @Saigon

Ska jag vara ärlig är jag skeptisk till popcorn-historien. Självklart oerhört tragiskt och jag tycker väldigt synd om de drabbade.

Däremot tror jag inte helt på historien så som den berättas. En popcorn-kärna är ett föremål med glatt yta och kan knappast fastna så hårt att man varken kan få upp den med hjälp av ryggdunk eller genom att blåsa ner den i en av lungorna genom konstgjord andning.

Jag läste någonstans att det rörde sig om flera halvpoppade popcorn och att barnet fått i sig en handfull. Då känns det mer rimligt eftersom halvpoppade popcorn lätt kan fastna. Men då faller historien med att mamman hade barnet under uppsikt hela tiden.

Hur som, oerhört tragiskt med dödlig utgång men det är synd att historien används för att skrämma upp föräldrar.

Mvh Miks

@Flixon @Saigon

Ska jag vara ärlig är jag skeptisk till popcorn-historien. Självklart oerhört tragiskt och jag tycker väldigt synd om de drabbade.

Däremot tror jag inte helt på historien så som den berättas. En popcorn-kärna är ett föremål med glatt yta och kan knappast fastna så hårt att man varken kan få upp den med hjälp av ryggdunk eller genom att blåsa ner den i en av lungorna genom konstgjord andning.

Jag läste någonstans att det rörde sig om flera halvpoppade popcorn och att barnet fått i sig en handfull. Då känns det mer rimligt eftersom halvpoppade popcorn lätt kan fastna. Men då faller historien med att mamman hade barnet under uppsikt hela tiden.

Hur som, oerhört tragiskt med dödlig utgång men det är synd att historien används för att skrämma upp föräldrar.

Mvh Miks

Inte bara jag som funderat över hur det gick till ser jag. Däremot grät jag floder ändå när jag läste det, kan liksom inte föreställa mig fasan att förlora mitt barn :cry:

Inte bara jag som funderat över hur det gick till ser jag. Däremot grät jag floder ändå när jag läste det, kan liksom inte föreställa mig fasan att förlora mitt barn :cry:
Ja hur det än gick till är det ju fruktansvärt och inte något man önskar någon! Det skulle vara helt ofattbart att förlora ett barn! Och de har ju drabbats av de flestas mardröm!

Mvh Miks

Jag förstod det som att hon avled av att kärnorna hamnat i lungorna?
Jättehemskt men halvpoppade och kärnor är nog inte lämplig mat.

Jag förstod det som att hon avled av att kärnorna hamnat i lungorna?
Jättehemskt men halvpoppade och kärnor är nog inte lämplig mat.

Man kan klara sig hyfsat med skräp i lungorna, finns de som haft ärtor som kapslat in sig och fått lunginflammation. Däremot kvävas och dö av syrebrist så behöver det liksom täppa till ordentligt en stund, känns som några små kärnor inte borde kunna orsaka sånt stopp.

Alltså förlåt men HELVETE vilken mensvärk kroppen kan framkalla, å då har jag inte ens mens :wtf:

Jag har trott jag är förstoppad, har tarmvred eller blindtarmsinflammation eller vad som som kan göra så här ont, tills jag kom på att jag borde ha min mens nu men med spiralen så har jag ingen mens, bara så in i helvetes ont!
Jag skojar inte när jag säger att jag nästan trott jag varit på väg att föda en unge till idag :crazy:
Så här hade jag det inte när jag hade förra spiralen så jag hoppas det är något övergående.
Värktabletter funkar inte.

Någon annan som fått extrem mensvärk och inte haft det innan? Tänker om det bara är så nu efter förlossningen. Men när det gör så ont att jag måste andas igenom smärtan så undrar jag ändå om allt är som det ska.

Nä, inte går det över utan blir värre och värre. Tror fan jag har en inflammation i buken någonstans.
Fick väcka min stora tös för att ta den lilla och ringa 1177. Väntar på min man som kommer hem från jobbet strax och barnvakten är på G, sen kör vi till akuten. Känns som jag går i tusen bitar snart. Morfin Tack!

Nä, inte går det över utan blir värre och värre. Tror fan jag har en inflammation i buken någonstans.
Fick väcka min stora tös för att ta den lilla och ringa 1177. Väntar på min man som kommer hem från jobbet strax och barnvakten är på G, sen kör vi till akuten. Känns som jag går i tusen bitar snart. Morfin Tack!
Oj, hoppas allt går bra och att du får hjälp snabbt!

Oj, hoppas allt går bra och att du får hjälp snabbt!

Är inne nu och dom har tagit en massa prover. Misstänkt blindtarmsinflammation. Väntar på läkaren men har fått både patientband och en infart i armen så jag är väl kvar en stund till antar jag :crazy:
Tänker dock att jag är ju inte döende och smärtan kommer och går men så är jag en sån där som inte söker läkare mer än om jag håller på att förblöda så det känns som jag borde åka hem och sluta vara så mesig O_o

Nu är jag på väg hem igen. Alla prover ser bra ut för tillfället men smärtan sitter på rätt ställe.
Så hem och avvakta över dagen. Blir det värre åker jag in. Fortsätter det som det är nu åker jag också in fast till kvällen. Alternativt så kan det lugna sig av sig självt och då behöver jag inte komma in igen. Han pratade operation men vill avvakta över dagen eftersom proverna ändå var bra.
Så jag åker hem och hoppas det går över. Ingen smärtlindring. Jag ammar ju..
Men har käkat Alvedon och ipren sen jag vaknade utan att det hjälpt så hade ju varit skönt med något starkare men får stå ut helt enkelt.

Nu är jag på väg hem igen. Alla prover ser bra ut för tillfället men smärtan sitter på rätt ställe.
Så hem och avvakta över dagen. Blir det värre åker jag in. Fortsätter det som det är nu åker jag också in fast till kvällen. Alternativt så kan det lugna sig av sig självt och då behöver jag inte komma in igen. Han pratade operation men vill avvakta över dagen eftersom proverna ändå var bra.
Så jag åker hem och hoppas det går över. Ingen smärtlindring. Jag ammar ju..
Men har käkat Alvedon och ipren sen jag vaknade utan att det hjälpt så hade ju varit skönt med något starkare men får stå ut helt enkelt.

Usch, hoppas du blir bättre. På janusinfo.se kan du läsa om olika läkemedel och om de fungerar vid amning. Tänker om du får något ordinerat som du är osäker på om det går ihop med amningen (sjukvårdspersonal använder sidan också för just det ändamålet). 1 är ok, 2 är enstaka doser i samråd med läkare och 3 är sånt som inte ska tas om man ammar utan att göra uppehåll i amningen).

Morfin är en 2a och hade varit ok i enstaka doser. Tyvärr är många inom sjukvården dåligt uppdaterade runt amning och mediciner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar