Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad ger ni för smakportioner?
Ger ni mat eller bara fruktpureer?
H är minst sagt matglad och kastar sig över allt han får testa och jag blir utstirrad varje måltid.

Onsdagar brukar vara lättast för oss, den 24e?

24e funkar fint för oss.

Angående smakisar tänkte vi köra BLW vid 6 månader, alltså bitar och stavar. De flesta verkar börja med lättkokt morot eller broccolibuketter, samt rån med leverpastej eller grötpinnar med paltbröd i. Biten ska vara så stor att barnet kan greppa den med handen. Smaksensationer vid 4 månader brukar väl mest vara lite av det du äter om jag fattat rätt. Ska vara max ett kryddmått typ. :)

Den 24e blir bra :)

Tänkte också köra BLW från 6 månader och så kommer hon få smaka yttepytte av det vi äter från att hon är 4 månader.

Trots att båda dom stora är sjuka (tösen fick hämtas hem från skolan igår) så var dom ändå uppe och härjade vid sju. Hur orkar dom :arghh:

Själv tog jag mig inte till stallet igår så min stallägare var snäll och fixade sysslorna åt mig :up:

Nu idag är det lite bättre och det verkar som lillan klarat sig. Hur länge det nu håller i sig när alla andra är sjuka :crazy:

Märker att sjukan påverkat mjölken :(
Mängden är det nog inget fel på men utdrivningen är seg som tusan! Igår kunde hon försöka i typ 2 minuter innan hon blev arg, vilket jag förstår. Men kan man snabba på den igen på något vis?
Annars får jag väl ringa bvc och be om en sån där spray.

Nix, någon spray ville bvc inte skriva ut. Bättre att stå ut med ledsen bebis som inte får ut någon mat och jättebra om jag får ut något med pumpen och då ge på flaska om bebis är ledsen för att hon inte får ut något ur tuttarna :banghead: :(
Bra resonemang för att hålla igång amningen :crazy:
Får jag bara i mig vätska så löser det sig säkert :grin: (jag gör inget annat än häver i mig vätska för tillfället).

Jag fick mindre mängd mjölk dygnet efter magsjukan, men det löste Alva genom att tutta som en tok hela natten så dagen efter det var jag Dolly Parton och mjölken fullkomligen sprutade ut..
Nu är det normalt igen som tur är :p

I morgon ska jag på inför op bedömning. Känns som det kan bli när som helst nu...

Jag kan ju inte låta bli att läsa i de flesta av trådarna här på sidan. Men nu när man läser om de som är i början av graviditeten så börjar det faktiskt kännas lite avlägset. Redan liksom?! Förvisso är det snart ett år sedan som jag plussade men jag trodde ändå inte att det skulle gå så här fort till att kännas avlägset. För bara ett par månader sen tyckte jag att det kändes som igår. Det är tur att jag har mina dagboksanteckningar för jag tror att jag redan även börjar glömma lite detaljer. Jag börjar kanske bli senil?! :eek: :D

I övrigt funderar jag otroligt mkt över om vi ska försöka oss på ett syskon eller ej. Jag önskar eg att A skulle få ett syskon eftersom det är så värdefullt att ha syskon (jag står oerhört nära mina egna och önskar att A skulle få uppleva sådan kärlek o glädje). Men samtidigt vet jag inte om jag orkar gå igenom allt igen. Det känns avskräckande både att dra igång IVF igen samt risk för ny förtidig födsel, sjukdom osv. Fast egentligen känner jag ju att jag skulle kunna göra om allt igen. Belöningen är ju oslagbar. :love: Förhoppningsvis växer det väl fram ett beslut så småningom. Men tankarna snurrar rejält...
Ja visst gör det? Märkligt att det kan gå så fort. Jag tycker redan den tiden när hon var alldeles nyfödd känns avlägsen :p

Jag funderar också en del på det. Nu gick det ju väldigt lätt för oss, så jag förstår att det är en helt annan sak för er att fundera över. Men just att vara gravid igen, det är jag inte så sugen på.

Nix, någon spray ville bvc inte skriva ut. Bättre att stå ut med ledsen bebis som inte får ut någon mat och jättebra om jag får ut något med pumpen och då ge på flaska om bebis är ledsen för att hon inte får ut något ur tuttarna :banghead: :(
Får jag bara i mig vätska så löser det sig säkert :grin: (jag gör inget annat än häver i mig vätska för tillfället).
Men vilket trist BVC du verkar ha, att de inte kan hjälpa till med någonting :confused:

Jag tänkte faktiskt på det när jag träffade en kompis som är gravid att men just ja, jag har också haft en sån där mage... Nyss ju! Har verkligen helt förträngt det känns det som. Det är nästan så jag förträngt att jag faktiskt fött också, det liksom bara gled undan i minnet till någon avlägsen plats. :)
Känns så självklart att ha barnet här, hon har ju alltid funnits nästan? ;)

Det där med syskon har jag inte direkt tänkt så mycket på. Det ska väl bli en till om några år får vi hoppas. Jag hade ju en väldigt okomplicerad graviditet så blir det liknande är det inga bekymmer.

Ja visst gör det? Märkligt att det kan gå så fort. Jag tycker redan den tiden när hon var alldeles nyfödd känns avlägsen :p

Jag funderar också en del på det. Nu gick det ju väldigt lätt för oss, så jag förstår att det är en helt annan sak för er att fundera över. Men just att vara gravid igen, det är jag inte så sugen på.
På BVC-träffarna är vi ihopparade med barn födda när A borde ha varit född, nov/dec. De är väldigt små och unga i jämf med A. Men när man satt och tittade på dem så upptäckte jag saker som A gjorde när hon var yngre men som hon nu slutat med och även då drabbades jag av känslan att den nyfödda perioden är förbi med råge. Det känns nästan redan som att man skulle vilja bromsa tiden. :p

Vad dåligt! Jag fick en utskriven på ett BVC som vi inte ens var listade på när jag fick för mig att jag behövde efter att vi blev hemsläppta. Jag bara åkte inom efter att jag hade varit i affären och handlat. Det var inga som helst problem. Så riktigt dåligt att inte din kan skriva ut! Sen hör det inte hit men jag tyckte att sprayen var totalt värdelös. Det tog dubbelt så lång tid för mjölken att rinna till när jag tagit sprayen mot utan!

Hoppas det löser sig utan att bebis behöver bli allt för ledsen!

Men vilket trist BVC du verkar ha, att de inte kan hjälpa till med någonting :confused:

Vad dåligt! Jag fick en utskriven på ett BVC som vi inte ens var listade på när jag fick för mig att jag behövde efter att vi blev hemsläppta. Jag bara åkte inom efter att jag hade varit i affären och handlat. Det var inga som helst problem. Så riktigt dåligt att inte din kan skriva ut! Sen hör det inte hit men jag tyckte att sprayen var totalt värdelös. Det tog dubbelt så lång tid för mjölken att rinna till när jag tagit sprayen mot utan!

Hoppas det löser sig utan att bebis behöver bli allt för ledsen!

Skitdåligt! Nu fick min man ringa för jag har tappat rösten så kan bara viska och det funkar liksom inte att diskutera med någon i telefon :p
Men han sa ju som det var och hon lurade i honom att det är licens på det preparatet så det kunde dom inte skriva ut.
Nu är det dock så att även om det varit licens på medlet så kan dom skriva ut det. Bara lös en licens. Det tar kanske någon dag extra. Min son går på en licensmedicin så jag vet vad jag pratar om. Dessvärre funkar det inte att jag ringer och skäller för jag låter som en hes mus men jag funderar på att skicka ett mail om deras otroligt dåliga bemötande mot en orolig mamma som bad om en enkel hjälp som inte kan skada (men kanske inte heller hjälpa) och varför dom lurar folk att man behöver licens på den.
Hon fick det att låta som att det var värsta drogerna vi bad om.
Det är inte heller så att jag inte gjort allt annat för att få igång det men det tar stopp eller tar all evighets tid innan det sätter fart.
Vi har ju fått igång det så fint nu å så förstörs det av det här :(
Jag får ju kämpa i vanliga fall så sjukdom på det här är :wtf:

Läst om BLW men fasiken vad läskigt, vet inte om jag vågar. Han är så glupsk att han lätt skulle trycka in hela biten i munnen.

Ang amning hade jag gärna slutat nu men brösten motverkar mig.

Läst om BLW men fasiken vad läskigt, vet inte om jag vågar. Han är så glupsk att han lätt skulle trycka in hela biten i munnen.

Ang amning hade jag gärna slutat nu men brösten motverkar mig.

Inget jag tänker köra på. Känns för min del som senaste trenden bara. Jag ger det som jag tror min lilla fixar att käka :)
Min stora tös var aldrig intresserad av puréer direkt om det inte var sött tex frukt. Annars ville hon bara ha ersättning. Men sen fick hon plocka i sig makaroner och det tyckte hon var lite bättre.
Sonen däremot slukade allt med hull och hår.
Jag går efter individen och dukar fram det hon själv vill testa. Om det är puréer eller makaroner, det får hon själv bestämma :)

Jag är inte heller så sugen på att testa BLW utan det blir nog vanlig barnmat/puré i början här. Det känns så motstridigt att man är livrädd för psd och barn får absolut inte ligga på mage mer än för att träna, men sen ska man ge dem bitar för att de ska lära sig att sätta i halsen så de inte gör det... Njae, känns sådär.

Vi kommer nog köra ungefär som @Matmissbrukaren beskriver, lagom bebisvänlig mat, varken bara puré eller rent BLW. Lättuggad mat som inte är så lätt att sätta i halsen, helt enkelt.

Idag har vi varit på babysim, missade ju förra veckan pga min mjölkstockning. De hade tydligen bara upprepat första veckan ungefär så vi missade inte så mycket. Idag var det dock dags för första dyket! Det gick fint, en liten kallsup andra gången bara men det verkade inte vara så läskigt :) Nu är hon TRÖTT, var vaken en stund efter att vi kom hem och nu har hon sovit i tre timmar, med en kort paus för (sov-)amning. Annars sover hon oftast i 40-minuterspass på dagarna.

Jag är inte heller så sugen på att testa BLW utan det blir nog vanlig barnmat/puré i början här. Det känns så motstridigt att man är livrädd för psd och barn får absolut inte ligga på mage mer än för att träna, men sen ska man ge dem bitar för att de ska lära sig att sätta i halsen så de inte gör det... Njae, känns sådär.

BLW handlar inte om att barnen ska lära sig sätta i halsen. BLW handlar i grund och botten om lyhördhet, så på inget sätt väsenskillt från det @Matmissbrukaren skriver. Jag tilltalas av BLW för att det är lyhört och uppmuntrar barnets nyfikenhet. Därtill vill jag inte ge burkmat av den enkla anledningen jag inte tilltalas av helfabrikat. Är på inget sätt främmande för puréer, jag gillar och äter själv palsternackspuré t.ex, men det kommer inte vara utgångspunkten.

@Sedna

Jag tänker att man inte behöver köra helfabrikat utom när man kanske inte haft tid att fixa mat, annars tänker jag att hon får mat som jag ändå lagar men anpassat för bebis liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar