Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi pottar ju och han vaknar och är kissnödig efter ca 6 timmar sovtid. Går upp, kissar honom, ammar och somnar om. Vaknar ca 3 timmar senare och vill då oftast bajsa innan han kan komma till ro. Oftast är nattblöjan helt torr. Kissar sen rätt mycket på morgonen, ca var 20-30 minut, så rätt knepigt att hinna med alla kissar.

Byter inte heller på natten. Ammar ju i sängen liggande så jag går inte ens upp. Min skulle definitivt vakna om jag bytte blöja, hon sover inte djupt alls på nätterna..

Lilltjejen var på Bvc idag för första gången på tre veckor. Tremånaderskollen vilket innebar vaccinering.

Först vägning och mätning. Tycker inte hon gått upp så mycket men hon ska väl vara mini då :love:
Nu vid 12 veckor så väger hon 5415 gram och är 60,4 cm lång.
Har gått upp 240 gram på tre veckor och kurvan går neråt men sköterskan sa igen att hon går ju upp så fint så vi syns om en månad!
Hon har fortfarande mestadels stl 56. Några byxor är lite korta och även någon body i armen men sätter jag på stl 62 så får jag ju vika upp allt :p

Det gick bra att ta sprutorna. Hon pep till lite och gnällde i 10 sekunder. Sen frågade hon sköterskan var sjutton dom sysslade med. Såg roligt ut när hon försökte konversera med henne, pluttan :love:

Nu har hon sovit mycket och gnällde till vid sju så då fick hon en Alvedon då jag tyckte hon även kändes något varm, efter en stund så somnade hon gott igen så den hjälpte nog. Tar nog en inatt igen innan vi lägger oss så får hon (och jag) sova.

Sen hjälper det ju inte att min man hade hög feber igår och frossa och ändå stack till jobbet inatt. Det slutade med att hans föräldrar fick hämta hem honom innan ikväll för han kunde inte köra hem själv. Tvingade honom att ta tempen och han hade 39,9 med febernedsättande i kroppen. Korkade man som åker till jobbet i det tillståndet :banghead:
Så imorgon har jag nog tre gnälliga här hemma då sonen varit sjuk i veckan med. Jag blir väl sjuk imorgon med då. Kul :meh:

Jag byter bara blöja på natten om hon har bajsat, vilket är väldigt väldigt sällan.

Och nu måste jag gnälla av mig lite, igen :p
Vi hade ju magsjuka hemma för nån vecka sen. Tvååringen gick tillbaka till dagis i tisdags. Gissa vem som kom hem med 40 graders feber igår? :banghead: Fick ner febern till 38,8. Idag har hon pendlat mellan 39 och 40,1 trots alvedon :S
Sambon kom hem från jobbet lika sjuk han. Jag hoppas verkligen lillan slipper undan den här gången också, men fan så drygt det är första året de går på dagis. De är ju hemma mer än de är där känns det dom.

Bebis som tycker mat är ointressant, har hittat sina fötter för en liten stund sen. Hon satt och kollade på dom och man riktigt såg hur hon satt och funderade över dom :D
Massa gnäll men det kan ju lika gärna vara vaccineringen i fredags men jag tror inte det.
Hoppas den här fasen går över snart!
Vill ha tillbaka min matglada solstråle :love:

Lilltjejen var på Bvc idag för första gången på tre veckor. Tremånaderskollen vilket innebar vaccinering.

Först vägning och mätning. Tycker inte hon gått upp så mycket men hon ska väl vara mini då :love:
Nu vid 12 veckor så väger hon 5415 gram och är 60,4 cm lång.
Har gått upp 240 gram på tre veckor och kurvan går neråt men sköterskan sa igen att hon går ju upp så fint så vi syns om en månad!
Hon har fortfarande mestadels stl 56. Några byxor är lite korta och även någon body i armen men sätter jag på stl 62 så får jag ju vika upp allt :p

Det gick bra att ta sprutorna. Hon pep till lite och gnällde i 10 sekunder. Sen frågade hon sköterskan var sjutton dom sysslade med. Såg roligt ut när hon försökte konversera med henne, pluttan :love:

Nu har hon sovit mycket och gnällde till vid sju så då fick hon en Alvedon då jag tyckte hon även kändes något varm, efter en stund så somnade hon gott igen så den hjälpte nog. Tar nog en inatt igen innan vi lägger oss så får hon (och jag) sova.

Sen hjälper det ju inte att min man hade hög feber igår och frossa och ändå stack till jobbet inatt. Det slutade med att hans föräldrar fick hämta hem honom innan ikväll för han kunde inte köra hem själv. Tvingade honom att ta tempen och han hade 39,9 med febernedsättande i kroppen. Korkade man som åker till jobbet i det tillståndet :banghead:
Så imorgon har jag nog tre gnälliga här hemma då sonen varit sjuk i veckan med. Jag blir väl sjuk imorgon med då. Kul :meh:
Tack för påminnelsen. Vi har Bvc-besök i veckan och kanske också vaccination. De sa visserligen inget om det sist. Våra är ju nästan lika gamla, 3 mån på tisdag. Ger ni vanliga Alvedon eller flytande? Vi har ju inget sånt hemma. Måste kanske fixa något att ha om ifall att.

Tack för påminnelsen. Vi har Bvc-besök i veckan och kanske också vaccination. De sa visserligen inget om det sist. Våra är ju nästan lika gamla, 3 mån på tisdag. Ger ni vanliga Alvedon eller flytande? Vi har ju inget sånt hemma. Måste kanske fixa något att ha om ifall att.

Jag köpte hem Alvedon dagen innan för att ha hemma ifall vi skulle behöva.
Nej, inte flytande. Till dom här små ger du suppositorier, alltså stolpiller :)
Det är jättesmidigt!
Du ska troligen ha samma som våran, Alvedon 60 mg för barn mellan 5-10 kg. Grönt paket. Finns på barnavdelningen på apoteket.

Jag köpte hem Alvedon dagen innan för att ha hemma ifall vi skulle behöva.
Nej, inte flytande. Till dom här små ger du suppositorier, alltså stolpiller :)
Det är jättesmidigt!
Du ska troligen ha samma som våran, Alvedon 60 mg för barn mellan 5-10 kg. Grönt paket. Finns på barnavdelningen på apoteket.
Tack för svar. Fick samma info av en bekant. Tyckte väl att det borde finnas specialanpassat till de små, men man vet ju aldrig. Jag fick tex samma slemlösande medicin utskriven till katten som jag själv använder fast i betydligt lägre dos.
Men babyanpassade suppar skall alltså inhandlas imorgon :)

• Gilla
Reactions: MM
Jag byter bara blöja på natten om hon har bajsat, vilket är väldigt väldigt sällan.

Och nu måste jag gnälla av mig lite, igen :p
Vi hade ju magsjuka hemma för nån vecka sen. Tvååringen gick tillbaka till dagis i tisdags. Gissa vem som kom hem med 40 graders feber igår? :banghead: Fick ner febern till 38,8. Idag har hon pendlat mellan 39 och 40,1 trots alvedon :S
Sambon kom hem från jobbet lika sjuk han. Jag hoppas verkligen lillan slipper undan den här gången också, men fan så drygt det är första året de går på dagis. De är ju hemma mer än de är där känns det dom.

Alla verkar sjuka. Det blev även jag idag. Influensan med värk i hela kroppen :wtf:
Kändes banne mig som att gå på spikmatta när jag reste mig ur soffan ikväll för att gå på toa :crazy:
Har ont överallt och jag tror nästan mini fått en liten släng hon med. Hon var otröstlig innan så hon fick en Alvedon och efter en stund så däckade hon och sov gott. Vaknade sen i panik efter någon timma och kunde inte amma så hon fick ta en flaska med kall bröstmjölk. Det fanns ingen tid till att värma upp den. Sen blev det lite bättre och hon har lyckats amma två ggr och sover gott nu :heart

Själv har jag frossa, ont i huvudet och halsen och känner mig halvdöd..

Alla verkar sjuka. Det blev även jag idag. Influensan med värk i hela kroppen :wtf:
Kändes banne mig som att gå på spikmatta när jag reste mig ur soffan ikväll för att gå på toa :crazy:
Har ont överallt och jag tror nästan mini fått en liten släng hon med. Hon var otröstlig innan så hon fick en Alvedon och efter en stund så däckade hon och sov gott. Vaknade sen i panik efter någon timma och kunde inte amma så hon fick ta en flaska med kall bröstmjölk. Det fanns ingen tid till att värma upp den. Sen blev det lite bättre och hon har lyckats amma två ggr och sover gott nu :heart

Men fy, krya på er!

Jag har tack o lov sluppit undan än så länge. Mini också. Men både sambon och de andra barnen ligger med feber och hostar en massa :(

Här är vi smygförkylda känns det som, hittar nån snorkråka per dag på Alva ungefär och mamman och pappan känner sig lite harkliga på sin höjd. Så gott som friska alltså :D

Har roat mig med tvätten idag och Alvas smutstvätt sedan någon dryg vecka tillbaka och alla nya kläder jag hade låg i skåpet plus inköp senaste veckan i storlek 62, blev 1 + 1/4 torkskåp! Hon har himla massa kläder nu, behöver inte en pryl till förrän hon har storlek 68. Det lär ju dröja eftersom hon fortfarande har 50-56 på det mesta :D

Krya på er allihopa, här är vi någorlunda friska nu efter helvetesveckan förra veckan :p
BVC idag, 7,3 kg och 64,5 cm lång, så viktuppgången har lugnat sig lite nu :D Så dags... Men vi har ett rejält klädlager i strl 68 som hon börjat använda nu, nästan allt är från Tradera. Det mesta är i jättefint skick och jag håller mig ifrån att dras med i de auktioner som skenar iväg, så jag är mycket nöjd (plånboken också!)

Är det någon som funderat på babytecken förresten? @Roxer kanske, du som blivit hippieförälder eller hur var det? :D Vi fick hem en bok om det i förra veckan, tycker det verkar himla intressant och ska nog försöka oss på det!

Vi var också på BVC i förra veckan. 63 lång och 6 780 tung. Det innebär att viktuppgången bromsat ner till lite mer normala 280 g/vecka mot tidigare 500 g/vecka. Eftersom hon hoppar över tre nattmål nu (24/03/06) så hade jag insett att hon skulle ha minskat sin viktuppgång även om hon ökat på varje måltid med 50 ml.

Tydligen ligger hon mitt på alla kurvor nu vilket känns bra med tanke på hur mkt förtidigt född hon är.

Vi blandar hejvilt alla kläder vi har i st 56-74. Det märks bara lite skillnad på längden. Liberos blöjor i st 2 är dock alldeles för små nu. Pampers st 2 passar dock perfekt och sitter helt klart bättre än Liberos st 3. Men vi har ett lager kvar av Liberos 3;or så jag forts med de så länge de inte verkar sitta obekvämt. Utöver passformen tycker jag mkt bättre om materialet i Pampers mot Liberos ganska plastiga.

Usch stackare! Krya på er!

Någon som vet om kappahls kaxs-kollektion är lika smal i passformen som Newbie?

Vi har upplevt Kaxs (har iof bara haft 3 bodys) som aningens bredare men inte särskilt stor skillnad Men jag tycker iofs att Newbie inte är ett dugg smala utan alldeles för breda i passformen så mig kanske inte är mycket att lita på :p

Krya på er allihopa, här är vi någorlunda friska nu efter helvetesveckan förra veckan :p
BVC idag, 7,3 kg och 64,5 cm lång, så viktuppgången har lugnat sig lite nu :D Så dags... Men vi har ett rejält klädlager i strl 68 som hon börjat använda nu, nästan allt är från Tradera. Det mesta är i jättefint skick och jag håller mig ifrån att dras med i de auktioner som skenar iväg, så jag är mycket nöjd (plånboken också!)

Är det någon som funderat på babytecken förresten? @Roxer kanske, du som blivit hippieförälder eller hur var det? :D Vi fick hem en bok om det i förra veckan, tycker det verkar himla intressant och ska nog försöka oss på det!

Haha, satt faktiskt i förra veckan och letade kurs i babytecken. Har börjat göra tecknet för toa när vi byter blöja/pottar. Lär ju dröja ett tag tills han tecknar tillbaka. Han säger "lä" när han vill till tutten och har lite andra ljud för sig som jag försöker tolka. Ibland märks det att det är något han vill säga liksom. ;) Funderar på att gå på föreläsning om babypottning i Älvsjö, någon som vill följa med? :D

Haha, satt faktiskt i förra veckan och letade kurs i babytecken. Har börjat göra tecknet för toa när vi byter blöja/pottar. Lär ju dröja ett tag tills han tecknar tillbaka. Han säger "lä" när han vill till tutten och har lite andra ljud för sig som jag försöker tolka. Ibland märks det att det är något han vill säga liksom. ;) Funderar på att gå på föreläsning om babypottning i Älvsjö, någon som vill följa med? :D
Tänk att jag anade nästan det! :D
Ja, det är väl egentligen inte förrän framåt 8 månader som de kan förväntas teckna tillbaka så smått, som jag förstått det. Det verkar vettigt i alla fall, att de kan uttrycka sig även innan de kan använda ord. Vi ska bara få in lite rutin på att använda det, jag är skitdålig på att komma ihåg sånt. Tänkte börja med äta, bada, sova typ...

Apropå babypottning så bajsade Siri idag (i blöjan), jag gick för att byta och höll henne över handfatet för jag tänkte att hon behövde kissa. Inget kiss. Tvättade av rumpan. la henne på skötbordet, tar på en ny blöja, knäpper den och... bajs. Lyfter över till handfatet, tvättar rent, håller en stund för att se om hon ska kissa nu då? Nope, tillbaka till skötbordet, smörjer in rumpan, tar fram ny blöja, et voilá, nu kissar hon :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar