Hostar vid igångsättning

Sv: Hostar vid igångsättning

Jo, fast det var ju det här med det mögliga höet också... och det behöver inte alltid behandlas, utan brukar gå över av sig självt, enligt min vet.

Sv: Hostar vid igångsättning

Jo, fast det var ju det här med det mögliga höet också... och det behöver inte alltid behandlas, utan brukar gå över av sig självt, enligt min vet.
Hej medveten om att det är en mycket gammal tråd.. men jag undrar hur det gick sen. Ser det ibland och har börjat undra om sambandet med magsår och magsyra som slår upp. Intresserad om någon har erfarenhet.

Hej medveten om att det är en mycket gammal tråd.. men jag undrar hur det gick sen. Ser det ibland och har börjat undra om sambandet med magsår och magsyra som slår upp. Intresserad om någon har erfarenhet.

Det var som sagt ett tag sedan. De sista åtta åren av hans liv fick han gå på lösdrift, och jag vet att jag hade luftrörsvidgande medicin som jag kunde ge vid behov men gav det aldrig då hästen faktiskt blev riktigt bra ändå. Som jag minns det löste det sig när han fick gå ute dygnet runt, med tillgång till halmad ligghall. Jag bytte också höleverantör och fick fin hygienisk kvalitet på hösilaget.

Min häst har börjat hosta en hel del (kanske 5-10 ggr) varje gång jag ber honom trava i början av ett ridpass. Efter en stund verkar det släppa, och han slutar hosta. Har även hört att han hostar ibland på morgonen när han ska släppas ut. Låter som en "torr" hosta, och jag har inte sett något slem någonstans.

Vi har ett stall med jättebra luft och har dörren öppen. Dock var det stall han stod i innan mycket dåligt ventilerat, och där stod han i 5-10 år.

Är det någon som har tips på vad jag kan göra? Ska jag rida som vanligt, eller låta honom vila? Eventuellt kan jag låta honom gå ute dygnet runt redan nu.

Är hemskt tacksam för lite tips. Om det inte blir bättre snart ringer jag såklart vet.
Min förra häst hostade alltid vid igångsättning till trav men gjort så sedan den blev inriden så när veterinär hörde det så sa hon att det inte var någon fara typ "alla är vi olika".

Men om hästen plötsligt börjat med detta kan det ju vara värt att kolla upp.

(Obs, har inte läst svaren i tråden, utgått från orginalinlägg)

Min förra häst hostade alltid vid igångsättning till trav men gjort så sedan den blev inriden så när veterinär hörde det så sa hon att det inte var någon fara typ "alla är vi olika".

Men om hästen plötsligt börjat med detta kan det ju vara värt att kolla upp.

(Obs, har inte läst svaren i tråden, utgått från orginalinlägg)
Originalinlägget är från 2007 ;)

Det var som sagt ett tag sedan. De sista åtta åren av hans liv fick han gå på lösdrift, och jag vet att jag hade luftrörsvidgande medicin som jag kunde ge vid behov men gav det aldrig då hästen faktiskt blev riktigt bra ändå. Som jag minns det löste det sig när han fick gå ute dygnet runt, med tillgång till halmad ligghall. Jag bytte också höleverantör och fick fin hygienisk kvalitet på hösilaget.
Tack så mycket för att du tog dig tid att svara! Uppskattas. Jag ser som sagt ett samband med magsyra då när en häst fått medicin plötsligt slutar hosta vid igångsättning. Magsår är enormt underdiagnostiserat. Tyvärr.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Senast: MayGrace
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama