Hostande ponny

Sv: Hostande ponny

Olika bönder gör ju olika stora balar.
Tyvärr blir det ju dyrare att köpa småbal, men är man beredd att betala så finns det säkert bönder som kan bala väldigt små balar så att du hinner göra av med dem. (Jag har hört ryktas om balar som väger runt 40kg/st. Om ponnyn orkar äta 10kg/dag så är ju en sån bal borta på 4 dagar i alla fall)
Det mest optimala vore ju om ni kunde hitta något med lite lägre värden i så att ni kan ge så mkt som det bara är möjligt utan att ponnyn blir för rund om magen. (Nu är ju er visserligen tunn, men så att det inte sticker iväg alldeles tänker jag)
Kom ihåg att om du ger ett blötare grovfoder så behöver ponnyn mer för att tillgodose sig vad gäller torrsubstansen.

Jag vet inte alls vad som fungerar hos och för just er utan spånar bara lite hej vilt.

Här har vi en bonde som kan göra 25-30 kilosbalar, men hanteringen blir tung både för honom och för kunden.

Jag har en kvickdragshäst med dammallergi, vi har bytt ut höet till silage nu när vi äntligen fick tag på 40kg balar. Hon blev en helt annan häst sen vi bytte, nästan ingen hosta och pigg och glad! Vi ger henne Äppelcidervinäger på krafftfodret som hjälper henne att få upp slemet. Mockar gör vi ett tag innan hon kommer in och sen vädrar stallet så att allt ev damm från spånet ska vädras ut, stallgången sopas när hon är ute och sedan vädras stallet. Hon får stå ute så länge som möjligt. Har även beställt ett nosnät som hon ska ha när hon rids och ett i hagen, det ska hjälpa att sortera bort damm. Fick höra av första veterinären att hon inte ska ridas alls men när min veterinär fick höra det skrek han rakt ut! För det första så behöver dom kondition för att orka andas lättare och sen så hostar dom inte ur sig ordentligt när dom vilar. Fast dom dagarna hon hostar mycket så vilar hon. Har också ventilationen helt öppen o hennes box!

Nu har jag lite nya frågor och funderingar...

Vår lilla ponny blev nästintill symptromfri och min dotter började rida ut henne, både i trav och galopp. Hon klarade sig super, började gå upp i vikt och verkade må bra. För 1½ vecka sen började hon dessutom gå ute dygnet runt och verkade må väldigt bra av detta. Vi har fortsatt blötlägga allt hö och borstar o pysslar utomhus. Men för tre dagar sen så blev hon helt plötsligt sämre igen... Vad kan det bero på? Har börjat låta rosslig i andningen, bukandas lite grann.. Hon har hela tiden hostat lite vid ansträgning men utan att bli ansträngd i andningen. Nu helt plötsligt blir hon det igen och man hör hur tungt hon andas...
Jag blir så ledsen och frustrerad, kände att jag började få upp hoppet men har nu tappat det igen.. Kan det vara såhär, att det går upp o ner??

Ska tillägga att jag även började för en vecka sen o ge henne ett hemkok på anis o timjan som jag läst här på buke... Blandar det i fodret och hon äter det mer än gärna!

KAn det inte ha med vädret att göra? Min var också symptomfri, men iom detta regnande har hon börjat hosta lite igen.

Jag har också funderat på det. Kan bara inte riktigt få ihop varför det skulle bli värre vid ex. regn...?? Logiskt borde det väl vara värre när det är torrt o dammigt...

Jag har inte läst igenom hela tråden, så du kanske redan har fått dessa tips, men jag skriver i alla fall ;)
Har själv hosthäst som bli sämre så fort vädret blir fuktigt = regn. Då hostar han så man tror han håller på att dö! :cry: Ger dagligen anis & timjan (inget kokande, bara kryddorna direkt i fodret) till honom och då han är väldigt dålig så lägger jag också i en skvätt honung med eukalyptus. Det finns också något som heter Carmolis droppar som jag brukar ge till honom.
Färskriven pepparrot och tussilago vet jag också personer som ger till sina hosthästar.
Annars är det nog det vanliga: sopa/mocka inte då ponnyn är inne, inte borsta inne, vädra stallet ordenligt varje dag, ge inte torrhö osv.
Hoppas det blir bättre!

Tack för dina tips. Jag har ju kokat ihop anis och timjan men ger det samma effekt att bara lägga det på fodret menar du? Märker du skillnad på din häst om han inte får anis o timjan?

Det värsta är att varje gång hon har en dålig dag så tänker jag att jag måste ta bort henne, att hon inte kommer klara sig. Men din häst hostar mycket ibland också... Har du ändå igång honom o så eller? Kan du rida honom ordentligt och hur gör du isf de dagar han hostar? Vet inte riktigt hur jag ska tänka. Jag kanske tänker fel när jag tänker avlivning pga hosta och tung andning, vi människor kan ju leva med astma, men vi medicinerar ju då. Jag ger ju henne inhalator varje dag nu men det känns ju lite jobbigt att hålla på med i all evighet....

Hon är värd väldigt mycket för oss men min dotter börjar bli väldigt trött på det nu, hon kan ju aldrig bestämma något med en kompis för ena dagen mår hästen bra, en annan dag inte... Kan aldrig planera in en träning för vi vet inte i vilket skick hästen är när vi kommer dit... Kan man rida en häst trots att den hostar och andas tungt???

Jag förstår helt och hållet, då du skriver att dottern börjar bli trött på alltsammans. Det ÄR tröttsamt att ha en hosthäst, speciellt om den tillhör den kategorin som har en lite värre hosta. Jag har själv många gånger tänkt att nej, jag orkar inte med det här längre, han får gå vidare nu men då jag sen tänker på det på allvar, så kan jag inte. Han betyder så oerhört mycket för mig, även fast det är "mycket problem och extra jobb" med honom.

På min häst märker man stor skillnad på om han får anis & timjan eller inte. Får han inte det någon dag så blir hostan värre nästan direkt.
Joo, jag brukar också tänka, de dagar då han är värst, att nu är det över, nu få jag avliva honom :( För mig känns det hemskt att höra honom de dagar då han verkligen står och hostar som en galning, inte alls roligt, men de dagarna lägger jag i honung (som innehåller eukalyptus) och carmolis också tillsammans med anis & timjan, och på honom ger det snabb effekt. Tror det är carmolis och eukalyptusen som hjälper till att "fräscha upp" andningsvägarna snabbt, så han får lättare att andas och hostan minskar.
De dagar då han verkligen är dålig, så brukar jag gå ut och gå med honom vid hand eller tömköra, så att han får röra på sig, men ändå inte behöver anstränga sig så himla mycket. Brukar växla mellan skritt och kortare travsträckor. Andra dagar, då hostan är "normal" så att säga, så har jag igång honom som vanligt. Får han dock någon värre hostattack under ridpasset så är det ett tecken på att ta det liiite lugnare under passet.
Har hästen slem och liknande, så skulle jag säga att det är bättre att hålla igång hästen i fråga än att ställa av. En häst som hålls igång har bättre motståndskraft och bättre med muskler och lättare att hosta upp slemmet, än vad en häst som enbart står i hagen och drar vareviga dag har. Vi vet ju också själva vilken smärta vi kan få i (otränade) magmusklerna om vi få en riktigt hemsk hosta som håller i sig i flera veckor.

Det här carmolis, var köper du det nånstans? Är det något pulver?

Vi har haft ett par riktigt bra dagar nu. Började i tisdags när vi åkte till stranden, då kunde min dotter galoppera henne över stranden och hon hostade inte ens till, dagen efter hostade hon en! gång vid galopp, idag hostade hon ingenting! Blir så otroligt glad över de dagarna och får upp hoppet igen, men jag vet ju att det lika väl kan vara dåligt imorgon igen.. Men för oss är hon verkligen värd allt det här jobbet, så länge hon är pigg o glad. Det enda tråkiga är att min dotter hemskt gärna vill tävla och det känns tyvärr väldigt långt borta... O sen det faktum att hon till hösten måste stå på stall igen, det skrämmer mig. Nu står hon ju ute dygnet runt.. Men jag är glad för det vi får. Tar tacksamt emot alla tips jag kan få gällande bot, det känns verkligen värt att pröva allt för att få ha kvar henne ett par år till. Jag har inte gett upp än iaf :)

Liknande trådar

Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: terrific
·
Hästvård Vill verkligen tipsa om detta under medel som har gjort våran ponny frisk! Vår ponny blev sjuk hade hostat någon gång då och då,så en...
Svar
11
· Visningar
7 833
Senast: Scarry
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 952
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min lilla B-ponny som haft lite problem med hosta för 2 år sedan har nu helt plötsligt börjat hosta igen, men bara på morgonen...Låter...
Svar
7
· Visningar
1 676
Senast: MalinJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve