Hostande ponny

Sv: Hostande ponny

Hej!
Jag har också en ponny som haft fång och som utvecklat en hemsk hosta under vintern som gått. Hon blev succesivt sämre i sin andning med hög andningsfrekvens, bukandning och lät rosslig p g a slem.
Medicinerades och blev bättre men veterinären sa att vi helt enkelt var tvungna att byta från hö till hösilage, genast! Detta trots problemen med ny bal som blir som ett foderbyte etc. Vi har hittat ett ställe där balarna verkar vara ganska lika i Ts. Nu har hon ätit hösilage i ca 4 veckor och mår jättebra! Piggare än på länge! Nästa steg blir ändå att bygga en lösdrift, trots att hon redan går ute ca 14 timmar/dygn. Alltså, hösilage till fånghäst fungerar om "rätt" värden.
Däremot inte kortison till fånghäst om det inte är "absolut nödvändigt".

Jag ska in till djursjukhuset imorgon, ska fråga veterinären igen angående allergi, jag frågade när jag pratade med henne i telefon förra veckan om man kanske kunde prova något antihistamin men hennes erfarenhet var att det inte brukade hjälpa. Vet du vad det var i de sprutorna som den hästen fick?

Problemet för mig är att där jag bor finns inte särskilt många lösdriftsstall, har hittat två men där har dom enorma hagar där hästarna kan beta fritt och det kommer aldrig funka för henne, dessutom blir det långt för oss att åka. Det är ju min dotters häst och där hon har henne nu är alla hennes kompisar så hon vill ju såklart helst inte flytta henne heller.. ´Däremot så skulle jag gärna, om ponnyns prognos ser bra ut, bygga en utebox till henne, eller ett vindskydd, så hon kan stå ute i diverse väder. Men först o främst vill jag ju se att hennes lungor (eller lungblåsor) inte är helt förstörda... Senaste veckan har min dotter börjat rida henne mer och de flesta dagarna så har det gått jättebra att trava henne men så fort hon går upp i galopp s¨börjar hon hosta... Så det har ju gått framåt men är inte riktigt bra heller... Får se vad de säger imorgon, ponnyn är iaf väldigt pigg o glad som vanligt, ständigt öronen spetsade framåt! Ska iaf fråga återigen imorgon angående eventuell allergi!

Hej!
Jag har också en ponny som haft fång och som utvecklat en hemsk hosta under vintern som gått. Hon blev succesivt sämre i sin andning med hög andningsfrekvens, bukandning och lät rosslig p g a slem.
Medicinerades och blev bättre men veterinären sa att vi helt enkelt var tvungna att byta från hö till hösilage, genast! Detta trots problemen med ny bal som blir som ett foderbyte etc. Vi har hittat ett ställe där balarna verkar vara ganska lika i Ts. Nu har hon ätit hösilage i ca 4 veckor och mår jättebra! Piggare än på länge! Nästa steg blir ändå att bygga en lösdrift, trots att hon redan går ute ca 14 timmar/dygn. Alltså, hösilage till fånghäst fungerar om "rätt" värden.
Däremot inte kortison till fånghäst om det inte är "absolut nödvändigt".

Vad skönt att din ponny blivit bättre! Jag har tänkt på detta väldigt mycket, det här med att byta till hösilage. Nu ska jag ju in till veterinären idag, så får vi se hur det verkar. Men jag står som sagt uppstallad och det hösilaget son finns där är väldigt högt sockervärde på... Därför känns det inte som att hon kommer klara av att äta det, men blir hon inte bättre så kanske det är värt att prova... En rädsla hos mig är bara att hon kommer få sluta livet med pågående fång i kroppen. Jag har sett henne gå igenom flera fånganfall och det är inget jag vill se igen. Som det är nu så, trots hostan, är hon iaf väldigt pigg o glad hela tiden. Men det är ju ändå inte hållbart med hostan i längden, hoppas nog på ett mirakel hela tiden :confused:

Vad skönt att din ponny blivit bättre! Jag har tänkt på detta väldigt mycket, det här med att byta till hösilage. Nu ska jag ju in till veterinären idag, så får vi se hur det verkar. Men jag står som sagt uppstallad och det hösilaget son finns där är väldigt högt sockervärde på... Därför känns det inte som att hon kommer klara av att äta det, men blir hon inte bättre så kanske det är värt att prova... En rädsla hos mig är bara att hon kommer få sluta livet med pågående fång i kroppen. Jag har sett henne gå igenom flera fånganfall och det är inget jag vill se igen. Som det är nu så, trots hostan, är hon iaf väldigt pigg o glad hela tiden. Men det är ju ändå inte hållbart med hostan i längden, hoppas nog på ett mirakel hela tiden :confused:

Här är en till som hoppas på mirakel. Min travare har också hosta och ansträngd andning. Hon har fått medicin, jag har bytt till ensilage (inte hösilage utan blötare än så) och hon har torv i boxen. Hon är ute 12 timmar om dagen också.

Veterinären sa att den hösten och vintern vi haft i skåne har varit förödande för många hosthästar och jag märker det. Hon mår bättre och bättre ju stabilare och bättre väder vi får. Hon är inte helt frisk och jag är rädd att hon aldrig blir det. Det enda som jag tror har påverkat hennes mående är just vädret. Medicinen gjorde ingen nytta, torven gjorde ingen nytta. Ensilage har gjort för vikten åtminstone. Hon gick ner i vikt också, att bukandas är väl som värsta träningen, men har börjat gå upp så smått i vikt igen.

Hon bukandas fortfarande, men även det verkar på rätt väg. Vädret är ju bättre nu också. Jag tror dock inte att hon blir helt frisk igen, tyvärr.

Hon har promenerats då och då pga. hostan, men hon har inte blivit mer ansträngd än vanligt av det. Jag red henne en gång förra veckan. Red bara i en kvart och i mest skritt. Hon var pigg och glad och ville trava, så det blev ett varv på den lilla volten jag red i. Hon hostade som sören i början men mindre och mindre, för att inte hosta alls i slutet av kvarten. Andningen lät som en astmatiker men även det blev lättare och lättare. Jag tror att mer motion, bättre kondis är positivt för hostan och andningen. Veterinären har också sagt att hon ska ridas igång, för det blir lättare att hosta upp slemmet om hon får kondis nog att göra det. Jag får börja försiktigt och rida men och mer, för att se om det hjälper. Hon vill bli riden, älskar det, så jag känner att jag verkligen måste få igång det.

En sak jag varit noga med och är fortfarande, är att ha täcke på henne. Min medryttare lät henne stå utan sitt täcke i boxen en natt, med dörrarna öppna och så. det uppskattar jag inte eftersom en häst som gått ner i vikt och inte är helt frisk ska inte behöva kämpa för att hålla värmen! Hon har ett ofodrat regntäcke på, som ju tar emot regn och vind och även värmer lite grann, kan hon behöva. Hon är 19 i år och gillar inte dåligt väder, så jag tycker inte att det är dåligt med täcke på henne även om solen lyser. Så himla varmt är det trots allt inte ännu, framför allt inte på natten.

Ja, vi har också fått rådet att rida henne så smått. Med tanke på att hon lätt får fång så behöver hon hållas igång pga det också... O hon är också otrolgit pigg o glad, spetsar öronen o trippar på tå så fort min dotter sitter upp. Så hon verkar ju iaf inte lida det minsta där hon står nu.
När vi var inne hos vet. så sa hon att ponnyn ju var bättre men det var fortfarande inte bra, så det blir medicin ett tag till, iaf tills hon kan gå ute på natten. Hon har också tappat en del i vikt, hon hade svårt att hålla hull redan innan, så jag avvaktar iaf tills det blir några plusgrader på natten innan jag släpper ut henne dygnet runt, och då blir det med tjockt vintertäcke på natten...

Jag känner precis likadant, att jag tror inte att hon nånsin kommer bli bra.. Det är tråkigt att tänka så men jag hoppas iaf vi kan få behålla henne över sommaren o hålla henne hyfsat symptomfri, jag tror tyvärr inte att hon kommer klara en vinter till med uppstallning o så...

Jag har fortfarande inte hittat anis, någon som vet var man köper det?? Jag skulle verkligen vilja prova det, det känns iaf inte det minsta skadligt att prova.. Har varit på Willys o Ica men inte hittat det där. Kan det kanske finnas i hälsokostbutik??

Det är inte stjärnanis du ska ha? Det borde väl finnas i mataffärer.

Jag ska också göra ett avkok på anis och timjan till min ponny och jag kommer köpa stjärnanis eftersom det är det första jag tänker på när jag hör ordet anis:)

Inte för att jag vet mycket, men anis och stjärnanis kommer från två helt olika växter, så jag undrar hur det blir?

Har provat ventipulmin, annat slemlösande , alger och nu även nostrilvet, men nu verkar slutet nära. Som flera andra skriver är hästen pigg och framåt, men när hostan blir så kraftig som nu vet jag inte om det är värdigt för hästen. Får ut vet ikväll, kanske får prova cortison också, trots att hästen haft fång för ett o ett halvt år sedan.
Detta fruktansvärda väder gör inte saken bättre - snö, snö, snö...

Jag googlade på anis och stjärnanis och det verkar inte riktigt vara samma sak... Jag ska försöka ta mig in till hälsokost imorgon o kolla efter anis... Ibland har man väl det i bröd?? Då borde det ju finnas i en vanlig mataffär...

Cristobal: Hur har din häst reagerat på exempelvis alger? Har du märkt någon skillnad? Jag har ju inte provat det än. Ventipulmin hjälper inte alls. Däremot så ger ju vi cortison lokalt, i luftvägarna. Det funkar precis som på människor, verkar bara lokalt och kan därför inte påverka så hästen får fång igen.. Har ni provat det? Vi ger flutide inhalator och eftersom masken till hästar är så dyr så använder vi en babyinhalator som vi håller mot ena näsborren, den köper man på apoteket. Vi tycker att det hjälper henne. Både jag och två av mina barn har astma och får likadan medicin med kortison som verkar lokalt, förebyggande mot astma. Det funkar ju på oss och därför tror jag på det. Kvickdrag verkar ju vara som för oss människor med svår astma.. Det handlar om att dämpa inflammationen i lungorna så att inte slem produceras och täpper igen luftvägarna..

Min häst reagerade inte alls på algerna, ingen skillnad alls. Inte heller cystovadetnuheter. Har gett ventipulmin i tre dagar utan skillnad. I kväll fick hon en spruta cortison, hoppas det tar. Ska hämta cortisontabletter på apoteket imorgon.
Det låter ju mycket bra det du skriver om inhalator; att det bara verkar lokalt, för vad jag förstår är det inte så bra med cortison generellt för kroppen. Kanske man kan hoppas lite igen...

Googlade också nu på stjärnanis och såg att det inte var samma sak.

Men jag var på willys igår och hittade anis bland kryddorna så det borde ju finnas i någon mataffär hos dig också:)

Öb har anis billigt.
Jag har en häst med fång och bronkit. Visst är det mera pyssel, men i stort sett är han symptom fri. Han står i utebox, äter silage, rids dagligen och går ute länge. På sommaren går han på bete i en skogshage:)

Japp, fick tag i anis igår! Stod bredvid kryddhyllan av någon anledning... Ska prova o koka ihop en kur till henne.

Jag önskar så att det fanns ett stall i närheten med utebox till henne, det hade ju helt klart varit det bästa. Dorinda: Står din häst i utebox året runt? OM det hade kunnat få henne att må bra så känns det ju helt klart värt att försöka bygga en!

Han står i utebox under vinterhalvåret, och på bete juni till september.

Han rids oftast skapligt mycket, kortare distanstävlingar och hopptävling är inget problem. Det som är jobbigt är att han är så pass påverkad av vädret, när det är fuktigt är han sämmre och varma sommardagar blir han också trött.

Sen hade jag nog varit mera i ridhuset om han inte haft bronkiten. Nu tycker jag han blir påverkad om jag rider honom i högre tempon i ridhuset, än vad han blir ute.

Jag har i två perioder(under de tio åren jag haft honom) gett honom slemlösande och cortison, men sådär resultat. Men han var inte jätedålgi då heller, utan veterinären tyckte att jag fick medicinera om jag ville, men det var inget som de ansåg nödvändigt.

Ok, vad bra det låter, din häst verkar ju ha ett jättebra liv ändå. Det är ju det jag hoppas på för vår ponny med... Jag pratade med de andra i stallet igår och jag ska få byta hage till en med mer lä, så jag snart kan släppa ut henne på natten med. Ett problem (till) är att hon inte tar sig i hull, hon har blivit så himla tunn.. Hon står ju ute mycket nu o då tar det ju mer på krafterna än om de står inne, hon får mycket mer hö nu än innan samt olja varje dag. Men jag hoppas hon tar sig snart.. Hon har alltid varit den tunna typen men nu gick hon väl förmodligen ner lite extra när hon stod o hostade o så...

Min föll ur något hemskt, värdena var som på svälthäst, så nu får hon lucern och kornkross så mcket hn orkar äta. Det verkar ta på med hosta. Cortison gör väl också att det är lättare att falla ur? Tar sån himla tid att bygga upp igen tyvärr.
Vet du vad inhalatorn heter? Frågade på apoteket idag och de hade en för ca 300 kr.

Vet inte om cortisonet också gör det, men det faktum att hon inte blir riden som vanligt gör ju att hon tappar muskler med. Hon får melassfri lucern pellets, korn kross har jag inte funderat på.. Så svårt o veta vad som är bra/inte bra för fånghästar... Behållaren som man sätter munstycke och medicin i heter vortex, sen köper man en mask till. Jag tycker 300 låter väldigt billigt, tror min kostade 800... O masken typ 80 tror jag...

Ja, den gamla skolan verkar förfäras av tanken på att ge fånghästar kornkross, men har inte ny forskning visat att det är fruktanet som är skurken? Den inhalator jag fick titta på var för barn, som man skulle hålla framför på nåt vis, men apotekaren var väldigt virrig så jag kanske fattade fel.
Min får också melassfri lucern, har en tandficka som melassen kan kleta fast i som cement

*Knapplån*

TS du behöver inte var rädd gör hösilage när det gäller fånghäst. Det finns inga bevis för att hösilage ger fång. Men givetvis måste man göra övergången långsamt från det tidigare fodret, precis som med vilket annat foder som helst.
SLU har utfört studier på hur hö/hösilage/ensilage blir inne i hästens tarm och väl där finns ingen skillnad, varken på tarminnehållet eller när det kommer ut som bajs i hästens andra ände.

Om din häst klarar av ensilage (SLU säger att ensilage har upp till 50% torrsubstans) så kan det kanske till och med vara bra, då sockret i gräset går åt under ensileringsprocessen (eftersom du vill undvik socker i fodret menar jag). Men som sagt, det måste vänjas in långsamt för att inte störa magen.

Kompisens häst har hostat och han har ätit alger. Det var det enda som hon upplevde som fungerade någolunda. Hon byggde ett provisoriskt vindskydd av en byggnadsställning i hagen och slängde ut honom på veterinärens inrådan.
Borstning av hästen har i första hand skett utomhus, men hon införskaffade sedan en dammsugare och har använt den på honom för att slippa dammet.

Numera klarar han av att stå inne nattetid i kallstall, äter silage (runt 70% ts så ganska torrt men av bra kvalité), står på papper och sopning/kasta ner höbalar från loftet och liknande är förbjudet när han är inne eller om man vet att han är på väg in (alltså, man sopar inte hela stallgången 5 min innan hästarna ska in för natten) och har hittills ätit alger på kvällen. Men då har han gått ute dygnet runt i två vintrar också.
(Kamraten byggde ett vindskydd som står på bilaxel så hon kan flytta på det om det krävs)

Cortison har jag personligen ingen erfarenhet av men jag har hört rykten om att det kan utlösa fång. Huruvida det är sant eller inte vågar jag inte svara på, men min kompis undvek att ge det av den anledningen.

Jag tycker att du fått bra råd annars och det verkar som om du kämpar på med ponnyn i fråga. Hoppas att det löser sig för er!

Låter kul med dammsugare! O min lilla ponny som inte ens tål sprayflaskor utan o hoppa baklänges hehe.

Vi är också noga med att aldrig sopa när hon är inne och det vet de andra i stallet också om så de är också försiktiga.

Jag funderar mycket fram o tillbaka gällande hösilage... Problemet är att det hösilage som de har i stallet nu är jättetorrt så det dammar det med. Gällande ensilage: köper man då det i storbal? För det kanske inte hon kan göra av med innan det är dåligt isf.. Med tanke på att hon får stå i hage utan gräs så skulle jag ju gärna se att hon kunde ha fri tillgång till grovfoder, hon är ju så himla tunn..

Vindskydd av byggnadsställning kanske vore något, jag har tänkt väldigt mycket på hur jag skulle kunna få ihop ett vindskydd billigt. För även om det först o främst är nu i sommar hon kommer stå ut så är det ju bra om hon kan skyla sig från sol, regn o vind...

Jo, cortison i blodet utlöser ofta fång men inte när det ges lokalt i luftvägarna tack o lov.

Men hon är bättre nu, i onsdags red min dotter henne ute i skogen o kunde tom galoppera en bit. Men eftersom hon är gammal så har hon redan hunnit tappa mycket muskler, och tappat vikt.. Ser lite tråkig ut i kroppen, men om hon bara kan ridas igång igen så hämtar hon sig nog snart!

Liknande trådar

Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: terrific
·
Hästvård Vill verkligen tipsa om detta under medel som har gjort våran ponny frisk! Vår ponny blev sjuk hade hostat någon gång då och då,så en...
Svar
11
· Visningar
7 833
Senast: Scarry
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 952
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min lilla B-ponny som haft lite problem med hosta för 2 år sedan har nu helt plötsligt börjat hosta igen, men bara på morgonen...Låter...
Svar
7
· Visningar
1 676
Senast: MalinJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve