Hostande ponny

A

annakarinlarsson

Vår älskade lilla ponny har fått problem med hosta denna vintern:( Hon hade det även förra vintern men då var det bara litegrann. Trodde det skulle bli likadant i år igen men på bara ett par dagar blev hon mycket sämre så vi fick snabbt en tid till djursjukhuset. Där sa de att hon hade kvickdragssymptom, vilket var precis vad jag trodde... På papperet skrev veterinären dammallergi... De gick såklart ner med endoskopi och tittade i halsen också, där det var en del slem. Nu har hon fått Flutide inhalation samt Ventipulmin slemlösande i snart två veckor. I lördags tog vi bort Flutide och hon får bara slemlösande... Hon går ute så mycket som det bara går, från tidig morgon till sen kväll, vi har bytt hö och hon har bytt till boxen närmast ytterdörren. Känner att vi har gjort vad vi kan just nu. Hon verkar mycket bättre och min dotter har skrittat henne men så fort hon blir det minsta ansträngd så kommer hostan tillbaka :( Därför funderar jag över andra "mediciner", har sett att vissa skrivit om alger och något som hette Breathe Free. Undrar därför om någon vill dela med sig av tips/erfarenheter från något "hostpreparat" .. Kan ju nämna att det även är en fångponny, det vill säga en ponny som väldigt lätt utvecklar fång, så inget får innehålla någon sockerart av något slag..

Jättetacksam för svar!

Sv: Hostande ponny

Jag känner inte till några speciella mediciner, men jag blötlägger höet till min ponny, hon har samma problem. Det funkar på henne iaf och hostan har minskat. Veterinären sa att man även skulle blöta ner hennes box, men det tycker jag verkar lite obekvämt, så jag har lite lätt fuktat spån istället :) Min ponny mår mycket bättre nu när hon har det så iaf, kanske kan funka på er ponny också :)

Ja, ponnyn blev mycket bättre när vi blötte allt höet och det kommer vi fortsätta med. Har "skvätt" lite med vattenkannan i boxen också så att inte spånet skulle vara snustorrt...

Börjar bara bli lite orolig att inte alla dessa åtgärder hjälper, att hon inte kan bli bra. Hon är väldigt pigg och fräsch, alltid lika glad och framåt och så länge vi skrittar henne så är allt ok, men så fort hon börjar trava så kommer hostan:cry:

Vi tycker så mycket om henne men det är ingen häst som skulle trivas med att bli pensionerad o bara stå i hagen, hon tycker så himla mycket om att träna o röra på sig... Dessutom så skulle förmodligen hennes fång komma tillbaka om hon rör sig för lite...

Usch, det är så sorgligt när ens älskade djur är sjuka...

Jag hade en kvickdragsponny för en massa år sedan. Han hölls relativt frisk genom att vi var supernoga med höets kvalitet eftersom minsta mögel gjorde att han hostade. Jag sorterade i princip igenom höt strå för strå innan han fick det (uppblött). Det gick att trava och galoppera kortare sträckor på honom utan att han hostade och med det var vi nöjda. Han medicinerades inte.

Sett såhär i efterhand hade jag nog satsat på lösdrift, men kvaliteten på höet måste ju då vara väldigt bra. Jag är ingen expert på kvickdrag men antar att den grundläggande allergin kan vara mot olika saker, därför är olika faktorer viktiga för olika hästar.

Lösdrift och hösilage med bra hygienisk kvalitet borde ju vara det optimala, fast som föregående skrev såklart beroende på vad som utlöst det. Inom familjen hade vi t ex en häst med pollenallergi och den lär ju tyvärr inte ha blivit bättre av att slänga ut hästen i en hage dygnet runt.
Själv skulle jag iallfall inte ha nöjt mig med "står ute mycket" utan bytt till utebox eller lösdrift. Även om sånt kan kännas svårt att pussla till i praktiken är det ju bra mycket billigare och större chans att få bukt med problemet än att börja experimentera med en massa olika dyra kosttillskott som OM de fungerar måste ges hela tiden sen annars brukar ju symtomen bara komma tillbaka så snart man slutar med det.

Var i väg med min 25år gammla ponny (också haft fång för 4år sen) i veckan just för hosta.
Inget kvickdrag, men rejäl slemhosta.
Vi fick ett recept på ecumuncin (kan ha fel namn, kan kolla i morgon om du vill) som han ska äta i 20 dagar. Den har redan hjälp och han är hostfri.
Utöver medicin:
* Blöt hö
* Inte sopa i stallet när han är inne
* ute så mycket som möjligt
* om möjligt rykta och pyssla med hästen ute
* longera med tempo i 15minuter om dan så han får hjälp att hosta upp slemet
* timjan vattenbad (häll kokande vatten över lite timjanblad (färsk el torkad) och försök hålla hästens mule över detta i ca 15sek.)

Just det där med motion ansåg veterinären vara det viktigaste, även om det låter fruktansvärt är det viktigt att slemet verkligen kommer upp.

Nu efter 4 dagar är ponnyn helt hostfri men vi ska fortsätta med behandlingen tiden ut.

jag vet hur hemskt det är att höra när de hostar, jag var rädd för att behöva ta bort min så fruktansvärt var det men detta har hjälpt så vi har nog i alla fall några år kvar.

Lycka till med din ponny, jag hoppas allt löser sig!

Hej!
Jag har också en hosthäst, som har fått allehanda mediciner. Jag har slutat med dom och ger honom alger med lite sirap så det smakar lite godare.Man ger det som en kur på 4-6 veckor, sen ger man ett fodertillskott efter det. Också alger , men i mindre mängd.
Har övergått till Horse Hage ( silage i 25 kg balar) och han har alltid gått på lösdrift. Han har blivit mycket piggare och det " knastrar" inte längre när han andas.Han kan bukandas lite ibland.
Alger finns på Alg-Börje. Lycka till och hoppas din häst blir bra!

Så tråkigt, välkommen i gänget med hosthästar ;).

Skämt åsido så är det ju hemskt tråkigt, men inget som man inte kan leva med, och absolut inget som hästen behöver pensioneras för! Risken är då kanske att han blir värre. Man får bara tänka efter före helt enkelt. Så här har jag gjort, alla punkter är sådant som min ATG-vet har rekommenderat mig.

* Hösilage som är torrsubstans runt 70 %, men som ändå blöts. Hade hösilaget varit blötare hade det kanske inte behövts. Alternativt riktigt bra hö som dränks i vatten (i tunna), men det krävs mer blötning. Dock bör det blötas ca 30 min, blöter man längre finns det risk för att mineraler och vitaminer i höet försvinner. Morgon och lunch blöter vi i höpåsarna, låter stå 30 min och ger sen. Man får nog prova sig fram så ser man vad som krävs för just sin häst.
Supernoga att kvaliteten på grovfodret är bra. Minsta mögel så är det kört, då är det bara slänga balen (som för alla hästar ju).

* Får mat och vatten i hinkar på marken (inte ha vattenhink och krubba på väggen) enl. rekommendation från veterinär, för att slemmet alltid ska kunna hitta vägen ner genom halsen och lättare komma ut.

* Helst ridning eller liknande varje dag, och viktigt är då att hästen får komma upp i trav och hosta upp slemmet. Dock inte hård träning så länge som hosten hästar ofta. Lyssna på andningen och sakta av om hästen är tung i andningen, rid annars på. Låt inte hästen vila i flera dagar!

* Timjan i en hink med kokat vatten, som hålls under mulen och med en handduk över mulen ner över hinken. Också vad vet. tipsade om. Är tydligen slemlösande (ska också funka på människor). Efter det tar man timjan-vattnet och använder till kraftfodret.

* Ute minst 12 h/dygn.

* Bra ventilation i stallet.

* Gärna inne på dagarna på sommaren då det är som torrast i marken (kan annars få i sig damm vid betningen).

Min häst fick ventipulmin, men det hjälpte inte. Sen fick hon antibiotika i sprutor i 10 dagar pga att hon också hade bakterier i slemmet (det måste man ta blodprov för att se). Har ni tagit blodprov?
Nu har jag dock hittat ett bra lösdriftsstall, så jag flyttar dit. Jag hoppas att hon kommer kunna gå på lösdrift resten av livet nu, för det är helt klart det bästa alternativet.

Tappa inte hoppet, det kommer gå fint :)

Om det går att byta till torv är det tydligen "det bästa" dammet. Lättare att få upp. Jag vattna dock på mitt om det är väldigt torrt.

Det verkar som om denna fuktiga och råa vinterväderlek, som vi i alla fall har haft i mellersta Sverige, är jobbigare för hosthästarna. Vi får hoppas det blir bättre när värmen kommer.

Just jag det glömde jag ju! Papper är tydligen bästa ströet, efter det torv som är lagd som en bädd så den inte dammar när hästen rör sig. Å blöta torven när man lägger på ny.

Bra kvalité på grovfoder som flera sagt, inget damm eller mögel! Utebox är att föredra samt torvbädd, eller åtminstone lång utevistelse samt bra ventilation i stallet. Men inte lätt alla gånger att få det om man är inhyrd. Relativt enkla åtgärder om man har eget stall. Är man inhyrd är det svårt, det har jag fått erfara. Har tom blivit ombedd att flytta min häst för att vissa stall inte kan erbjuda tjänligt grovfoder, vilket är skrämmande. Men skam den som ger sig. Efter 2 år hostar inte min häst, men denna tid får man se upp med damm och mögel igen så jag är noga med ventilation, mockar noga mm.

Ni är på god väg med era åtgärder, det man kanske kan tillföra är stärkande tillskott och vitaminer under en period.

Vi har haft ett varmblod som en gång fick diagnosen kvickdrag.
Han hostade vid ansträngning och sedan även i stallet.
Vi gav inte honom hö alls utan bytte till ensilage, strödde med spån i boxen, öppnade i taket till hans box, hade nästan alltid stalldörren öppen dvs även på vintern. Den första vintern efter diagnosen fick han ventipulmin och symptomen försvann. Hostan kom sedan inte tillbaka förrän vintern därpå. Då fick han också ventipulmin.

Men därefter hostade han inte mer. Han kunde få ngn knappt märkbar hosta mkt tillfälligt. Den försvann när jag gav honom timjan och anis vatten efter ett recept här på buke (vidgar luftrören). Han levde sedan i flera år utan hosta, åt hö de sista åren. Jag antar att diagnosen kanske var fel eftersom jag har förstått det som att kvickdrag (med förstörda lungblåsor inte kan gå tillbaka).

I vilket fall som så hade jag bytt till ensilage/hösilage eller vattnat höet.
Jag hade också gett hästen mat ute osv. Jag förstår att en fånghäst som har hosta kan bli extra besvärligt.

Jag blir väldigt hoppfull när jag läser alla historier o era tips!

Vi har fortsatt med medicinen på henne (Flutide inhalation) samt försökt skritta henne en längre runda varje dag. Men trots att hon har medicin så får hon typ astma-andning efter en minuts trav. Inte så mycket slem utan mer tungt att andas. Jag har sjäv astma och medicinerar varje dag så jag vet ju hur det känns när man inte får ordentligt med luft:(

Hon står ute från frukost (får frukost i hagen) till kvällsmat, vid åtta-tiden. Så fort jag bara kan så tänker jag släppa ut henne dygnet runt. Jag hade mer än gärna försökt bygga någon form av utebox till henne men jag vill först veta att hon överlever, det är ett ganska dyrt kapitel. Men kan det få henne symptomfri och göra at´t hon får stanna hos oss så är det helt klart värt det för oss. Vi har dock henne inhyrd så jag måste kolla där också vad som är ok och inte. Vi skulle annars kunna tänka oss att byta stall, problemet är ju hennes fång, det där med lösdrift kommer nog tyvärr aldrig att funka... Annars förstår jag ju att det vore det bästa för henne. Jag önskar verkligen att jag haft egen gård, då hade det varit lättare att göra det bra för henne.

Angående hösilage, de veterinärer jag har pratat med avråder mig att ge hösilage pga hennes fång, så jag har hitta ett bra hö istället, hon kan äta mycket av det vilket är en fördel när hon ska stå ute så mycket..

Jag ger bara mat och vatten från marken redan.

Alger... Jag tycker det låter så himla vettigt, problemet blir bara om man behöver blanda det med något sött, då detta heller inte är bra för fången...

Har sett här på Buke ett recept på hemkok med anis o timjan... Någon av er som provat det? Det skulle jag kunna tänka mig att prova, och bara blanda det med hennes melassfria lucern pellets...

För övrigt så är hon så himla pigg och livsglad, alltid öronen spetsade framåt och vill hitta på saker, så hon kan iaf inte lida så värst där hon står...

Tack för att ni delar med er!

Anis ska ju vara slemlösande (timjan borde också vara det?) så får man tag på storpack borde det åtminstone vara en billig huskur.

Nu är jag inte så nära bekant med fång, men det låter konstigt att inte ge hösilage pga det? Borde ju bero på värdena i silaget? Man måste ju inte ha fri tillgång för att ha hästen på lösdrift. Själv tycker jag iaf hösilage är ovärderligt för hästar med luftvägsproblem. Har sett hästar hosta av (uppblött) hö ute i hagen i friska luften. :/ Samma häst stod då på utebox (alltså frisk luft dygnet runt) ställdes sedan på stall men med hösilage och blev då så gott som symptomfri tack vare hösilaget.
Kan kanske vara klokt att bolla med vet. igen nu när omständigheterna är annorlunda?

Har man slutat att ge cortison i tablettform till kvickdragshästar? Förutom alla tips du gett så fick en sån häst 1/2 till 1 tablett om dagen och då fungerade han som vanligt.. Detta var en äldre häst (20) som hade haft rejäl kvickdrag och var nära döden vid 15 års ålder. Periodvis kunde den vara medicinfri - och den tävlade vid 24 års ålder i dressyr! Den levde 17 år längre än vad den skulle ha gjort..
Veterinären sa att cortisonet i och för sig kan slå ut njurarna - och då måste den avlivas - men utan det skulle den ju avlivats i alla fall, så vi tog risken.

När det gäller hösilage så har jag pratat med flera veterinärer o alla säger samma sak, det är någon annan form av bakterier i hösilage som inte finns i hö, och fånghästars mage brukar inte klara av det, sen så säger dom även att varje balbyte blir som ett litet foderbyte, jag kan inte riktigt förklara varför utan har bara litat på det. Det hösilaget som finns i vårt stall (vi är inhysta) har dessutom ett skyhögt sockervärde...

Angående cortison så sa veterinären att man inte kan ge fånghästar cortison då detta mest troligt kommer att utlösa fång igen... Hon får cortison lokalt i luftvägarna istället...

Så återigen så känns fång och luftvägsproblem som en väldigt dålig kombo:( Jag ska iaf in till hälsokost idag o försöka få tag på anis, för det fanns inte på wíllys (eller jag kunde iaf inte hitta det)...

På tisdag är det återbesök för ponnyn, jag vill så innerligt gärna att hon ska vara bättre tills dess!

Det finns vad jag vet inget som talar för att ensilerat foder skulle ge fång, inte att bakterierna skulle orsaka det heller.

Däremot så verkar det som att erfarenhetrna säger ngt annat dvs att en övervägande andel av alla fånghästar har ätit ensilage. Min personliga uppfattning/tro om detta är att de har ätit ensilage av sämre kvalite.

Men om man har en hosthäst så måste man nog väga den ena risken mot den andra.

Däremot så hade jag aldrig någonsin vågat ge cortison till en fånghäst.

Har hon blivit testad för allergier?

En väns häst hade svår hosta som både berodde på damm men också p.g.a. allergi mot flera saker. Hon fick sprutor en gång var tredje vecka i flera månader, och sedan med längre mellanrum.

Klurigt att hon också har fång. Jag skulle ändå fundera en gång till på lösdrift. Dit jag ska flytta nu får de inte fri tillgång, utan det ges höpåsar. Men de går ju ute dygnet runt och har ligghall. Hur mycket mat de får beror på väderleken. För fånghästar är väl problemet snarare när gräset börjar komma på våren och under sommaren? Då är det ju samma problem som om hästen står installad, d.v.s. att man måste ha en vettig skogshage.

Liknande trådar

Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: terrific
·
Hästvård Vill verkligen tipsa om detta under medel som har gjort våran ponny frisk! Vår ponny blev sjuk hade hostat någon gång då och då,så en...
Svar
11
· Visningar
7 833
Senast: Scarry
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 952
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min lilla B-ponny som haft lite problem med hosta för 2 år sedan har nu helt plötsligt börjat hosta igen, men bara på morgonen...Låter...
Svar
7
· Visningar
1 676
Senast: MalinJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve