Hostande häst - halm eller spån?

Sv: Hostande häst - halm eller spån?

Lillaloppan skrev:
Du skriver att det är små springor mellan varje bräda...Det kan inte vara så att det blir dragit i boxen? Hästar är ju väldigt känsliga för drag. Torv upplever jag som väldigt dammigt, snyt näsan efter du mockat några torvboxar så får du se..:eek: :eek: Sen att allt blir torvfärgat efter ett tag kan ju spela mindre roll...:crazy: . En BRA halm tycker jag dammar mindre än vad spån gör i många fall, tror att partiklarna i spånet är mindre än de i halmen vilket gör att man tycker spån är mindre dammigt. Men å andra sidan så är det kanske lättare att "vattna ner" de små partiklarna.. Spekulerar lite här nu..rätta mig om jag har fel!

Jag tycker som du angående torv, när jag har varit och rotat i spiltorna på ridskolan ;) och snyter mig är snoret typ alldeles brunt av torvdamm :eek:

Klister skrev:
Ja, vad är bäst för en häst att stå på?

så kallat dammfritt spån, eller fin halm?

Jag vet att torv eller papper anses vara det absolut bästa, men det känns inte som att det är dammigt i stallet. Så därför undrar jag vad som är bäst när hästen stoppar ner näsan i underlaget.
:angel: Köp Carragen (alger) från Alg-börjes och ge hästen så ska du få se att den blir bättre, är slemlösande och driver ut slaggprodukter ut ur kroppen...Vill du läsa om det sök på Alg-.börjes....Torv är väldigt bra, sen kan du blöta höet och kraftfodret, det underlätta ner de är (typ)dammalergiker/bronkit eller liknande...Lycka till!;)

Senast ändrad av en moderator:

jo det stämmer torv dammar även det, MEN det damm som syns är inte det farliga vilket många tror. Torvdammet är ej farligt såvida det inte finns mögel där, torv är det mest naturliga strö vi har.

Det damm som syns fastnar i hästens näsborrar liksom det fasnar i din näsa då du andas in, det dammet transporteras inte ända ner i luftvägarna och ställer till skada.

Spån och halmdamm är annorlunda, och anledningen till att halm är sämre är bla för att det är dammit både utvändigt och invändigt, du kan inte fukta bort dammet i halm som du kan göra i spån eftersom hästarna äter och är med mulen ganska mycket nedi halmen och andas in det ändå.

Dåliga partiklar och mögelporer kan vi inte se med ögat och det är dom som är farliga för våra hosthästar.

spån kan funka, speciellt om det hålles fuktigt men det är fortfarande inte speciellt lämpligt att stå på för en hosthäst men tyvärr så är det ju spån som är det vanligaste och billigaste strömedlet.

Min häst står på torvbädd med ett lager halm över (5 cm av superbra kvalité). Min veterinär sa att det var jättebra alternativ. Även om min häst inte hostar så sa han att min häst absolut inte kunde få någon hosta av bädden iaf. *Skönt att höra*

Har för mig att det är skillnad på "damm och damm" Halm innehåller mindre partiklar som kommer längre ner i luftvägarna, plus att de ska vara värre för hästen.

Det är sant. Och vad gäller just halm står hästen gärna med mulen nere i halmen och plockar i sig.
Torv kan tyckas dammigt, men är inte på långa vägar så dammigt som halm. Torv är klart bästa alternativet för hosthästar.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 679
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 764
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets