i love svala

Trådstartare
finns det någon som vet något om hosta hos hästar??
det är så här att jag är interesserad av en häst som har hosta,men jag kan för lite om det:crazy:.
hon går nu på ensilage och har ej hostat på jätte länge,
men ägaren säger att när hon ansträngs för mkt så börjar hon hosta,tror ni att det är lönt att åka o kolla på henne??
kan för lite om just hosta!

Sv: hosta??

Nä skaffa dig ingen hosthäst, det är jättejobbigt, o kan bli väldigt dyrt med veterinär o mediciner

oj... svår fråga... och jag är långt ifrån expert på detta... men jag tänker så här:

Är det torrhosta, att hon har ont av att vara i inomhusmiljö eller så så kan man ju lösa med lösdrift eller liknande.

Får hon hosta av ansträngning... ja, då får ngn annan svar på det... men då låter det väl inte som så mkt att satsa på?

Jag har enbart erfarenhet av häst med bronkit... som blev kronisk, med avlivning som påföljd.. o det var ingen rolig historia - så se till att det inte är det bara.

En vet.undersökning ska du nog se till att få iaf!

om du har lösdrift eller utebox och hästen skall användas till skogslunk så är det kanske ok. självklart efter en vet. undersökning.
skall hästen tränas så avråder jag dig!!!!

Om du är intresserad av att köpa hästen tycker jag du ska åka till en klinik och göra ett endoskopi prov så du får reda på vad det är med hästen. Har själv en bronkit häst som vi gjort flera lungsköljprover på, då det är enda sättet att se om de har kronisk/allergisk bronkit. Min häst är ej ridbar.
Om jag var du skulle jag inte köpa hästen, då det är mycket jobb med hosthästar. Tänk såhär: Man ska inte skaffa sig fler bekymmer än man ändå kommer få.
Lycka till!:)

Avgör du själv om du ska ha just den hästen inte. För hästen kan vara i okondis.
Jag själv har haft en c ponny som hade kronisk atsma, vilket det ledde till att vi fick slakta henne, ingen av mediciner hjälpte henne, hon blev bara sämre o sämre hela tiden, har provat lösdrift d hjälpte inte. O just nu har min 18 årig knabstrup d ponny Arvid fått kronisk atsma, ingen av de mediciner hjälpte honom heller, ska ta bort honom snart. Min gamla c ponny som min mamma har lagt pengar på henne för 37 tusen, försökringbolag vägrar täcka de kostnader. Och Arvid har det, så det är bara att slakta. Ingen ide att försöka rädda, de blir aldrig bättre eller bra. De blir bara sämre o sämre. Det finns inte nån utväg som man kan välja..

Nu vet jag inte vad det är för skillnad på kronisk astma och bronkit och orkar inte leta efter det just nu. Men vi har en gammal travare som fick diagnosen kvickdrag för cirka fem år sedan. Jag tror att det är samma sak som bronkit.
De första tecken som han fick var att han hostade när han ansträngde sig. Sedan kom det ganska långsamt smygande hosta. Jag inser nu att jag skulle ha gjort ngt redan i det första stadiet. Men när han sedan blev sämre ändrade vi på förutsättningarna. Han fick ensilage i stället för hö. Om han fick hö vattnade jag det. Han står på spån. Han är ute mkt och vi har alltid öppet i stallet. Första två vintrarna fick han äta medicin. Nu mår han bra igen. Han har inte ngn hosta och just nu äter han hö som jag inte ens har vattnat - inga problem. Så det jag menar är att visst går det att göra ngt åt en del sorters hosta i alla fall.

Nu hör jag till dem som inte tycker att man ska köpa på sig problem. Med denna hosthäst, en med eksem och en som har haft fång plus en "vanlig häst" så hade jag inte köpt en till med problem.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 731
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
1 072
Senast: Magnum
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka