Kalaspinglan

Trådstartare
Är det inte det ena, så är det det andra.. *suck* :(

Min hund har fått hosta!? Jag trodde först han satt något i halsen, men så pratade jag med min kompis som sa att det troligtvis är hosta (det låter och ser likadant ut). Tydligen går det kräksjuka och någon hosta i Stockholms-området.

Jaha.. Om det nu är hosta, vad gör jag åt det? Ingenting? Fortsätter att hålla honom med korta promenader och mest inne? Gå till veterinären? Han hostar inte hela tiden, men hostar några gånger varannan timme sedan igår kväll...

Tack på förhand!

Sv: Hosta

Förresten, han uppvisar inte några andra tecken på att vara dålig. Han är pigg och glad, äter som en häst och dricker vatten som vanligt.

Hosta kan vara så mycket. Är du säker på att det är hosta och inte "inåtvända" nysningar (tänker på noskvalster....).
Om han inte verkar dålig skulle jag vänta och se om det inte går över av sig självt om några dagar.

Det låter som kennelhosta. Ta det lugnt med hunden de närmsta veckorna och tempa hunden så att den ej får feber.

Nu har han lugnat ner sig med hostandet, hostar anske tre gånger per dag men då i "attacker". Eftersom han varit halt några dagar när han springer har vi tagit det jättelugnt även om han röjer loss rejält inne ibland.

Kennelhosta, det kan väl vara egentligen vad som helst? Har hört att veterinären titulerat all typ av hosta som kennelhosta??!

Kennelhosta är en smittsam sjukdom, så vitt jag vet. Vi hade vår golden på ett hundpensionat, där de liksom glömde :mad: att säga att det gick kennelhosta då, och han blev rejält sjuk. Fick ta sig en tur till veterinären.

Men vi har inte träffat någon hund... han började "hosta" innan vi träffade hans syskon.. och innan dess träffade vi en hund på julafton och den hunden är inte dålig. Och innan dess var det nästan en hel vecka han inte träffade någon hund..
Smittas det via luften?

Att ta med en hostande hund till veterinären vill jag verkligen varna för!! Man utsätter många andra hundar för smittan. Vissa veterinärer har separat ingång för hundar som hostar eller är dåliga i magen, men långt ifrån alla. En del verkar tycka att det är helt okej att låta hostande hundar sitta i väntrummet och smitta ned andra.

Jag vet inte hur kennelhosta smittar, men helt klart så behöver de inte nosa på andra hundar för att smittas, det räcker med att de besöker en veterinär för att komma hem sjuka. Det finns de som ironiskt nog blivit smittade när de varit där för att vaccinera mot just kennelhosta :smirk:

Tippan skrev:
Jag vet inte hur kennelhosta smittar, men helt klart så behöver de inte nosa på andra hundar för att smittas, det räcker med att de besöker en veterinär för att komma hem sjuka.

Kennelhosta sprids genom luften, ungefär som vår vanliga förkylning för människor. Noskvalster sprids genom att hunden nyser och så kommer någon annan hund dit och nosar och får i sig ägg eller djur.

De veterinärer jag har varit hos har iaf varit noga med att man inte fick komma in i väntrummet med en potentiellt smittsam hund. Jag fick sitta i bilen och vänta med min valp när hon hade kennelhosta och sen kom någon ut och hämtade in oss.
/JES

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
9
· Visningar
1 182
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix