Hosta i ridhuset

J

Jeeves

Hur allvarligt ska man se på hosta när hästen enbart hostar i början av arbetspass och bara i ridhus?

Det är ett ridhus med förstklassigt underlag, inte tillstymmelse till damm. Hästen hostar inte i stallet eller i hagen eller vid utfodring, är inte rinnig i näsan - vad är det för eländig hosta som bara kommer i ridhuset:confused: Även om han bara hostar 3-4 gånger i början så känns det ju inget vidare, man får ju dessutom blickar av omgivningen som om man tagit dit en kvarkahäst eller ngt:o

Sv: Hosta i ridhuset

antagligen mögelsporrar pga fukt. det blir väldigt fuktigt i ridhus, luften känns riktigt råkall.

Beror väl på hur ofta du rider i ridhus... Flera hästar på min förra ridskola, fick lov att avlivas pga. hosta. Dom gick lektion i ridhus 2-3 timmar 6 dagar i veckan...

Det beror på ett DÅLIGT ridhus, inte ridhus i allmänhet.. med tillräcklig ventilation så fungerar ridhus mycket bra..

Ähum, jag lovar dig - hade du sett ridhuset ( inte mitt eget, I wish...) så stämmer inte ditt påstående i detta fallet. Förstklassigt underlag och förstklassig byggnad med bra luft och ljusinsläpp.

Jag funderar på ngn form av allergi däremot? Alla dessa hypermoderna, nya typer av underlag som finns numera - är det ngn som testat så att de inte framkallar allergier hos hästarna tro? Som sagt absolut inget synligt damm eller dålig luft i detta ridhus.

Nu är vi ju inte i ridhuset varje dag precis, oftast blir det bara ett pass i veckan, men ändå man undrar ju vad det beror på.

Där jag rider har skolhästarna harvat många, många, många timmar under alla de år som ridhuset stått där, förmodligen byggdes ridhuset ganska omgående efter flytten dit (86) och trots att innertaket blev mögelangripet (byttes först 2 år pga dålig ekonomi och noll stöd från kommunen :mad: ) så har INGEN skolhäst fått hosta (och det betyder självklart att ingen tagits bort pga hosta heller).. underlaget är fin sand som vattnas dagligen, all spillning mockas bort så underlaget ska hållas fräscht..

om skolhästarna på den ridskolan du rider på får tas bort pga hosta kanske man ska kolla stallet och grovfodret i första hand.. ??

men vad är det för underlag i ridhuset då? och borde det vara allergiframkallande?

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 036
Senast: NotlikeI
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 368
Senast: krambanan
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 232
Senast: Rosett
·
S
Hästvård Min häst fick ju bronkit för 1,5 år sen. Hon har inte tappat nån kondition eller nåt utan är lika pigg och glad som innan. Det enda som...
Svar
8
· Visningar
959
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka