Höst depression?

R

Rebelette_Isa

Vi har en Nordsvensk travare, dock aldrig inkörd. 7 år gammal.
Hon har alltid vart lite "bossig" mot folk som inte visar att de bestämmer. Men just nu är hon riktigt grinig, hon försöker naffsa efter en nästan hela tiden och börjat hota lite med bakbenen. Självklart inte okej!
Men vi har sett detta mönster, att hon blev sån här förra hösten/vintern med. När jag rider är hon lika pigg som vanligt och äter så fort hon ser mat. Så har svårt att tro att hon är deppig. Vad tror ni?

Sv: Höst depression?

Jag har hållit på med hästar i över 40 år och aldrig träffat någon "deprimerad" häst. Så nej, jag tror inte att hennes beteende beror på depression.

Kan det vara så att hon blir känslig vid pälssättning? Vissa hästar blir känsliga i huden när de sätter/fäller päls, och vissa kan även bli känsligare i humöret.
Min förra foderhäst blev nästan alltid lite "grinigare" vid dessa tider på året vid hantering, men var i princip normal vid ridning.

jag har också funderat på detta, men min moster trodde hon var deppig^^
finns det nått man kan ge dem som underlättar humörssvängningar vid pälssättningen? eller är det bara så det är?:)

B-vitamin har jag testat på min hårboll. Verkningslöst.
Han blir håröm, så sadelgjord är inte att tänka på. Ska man köra får man sela väldigt försiktigt så man inte råkar "dra" i pälsen. Han blir rätt långhårig, och tätt som tusen blir det! Har funderat på att raka, men vet inte hur jag ska göra med det än. Ger linfröolja för hans eksem i år, men märker ingen skillnad i pälskvalitet.

Brukar helt enkelt låta honom vara lite tjurig, sänka alla (precis alla) krav och bara lulla runt i skogen ett par veckor. Men jag känner honom så pass väl att jag vet rätt väl när det är pälskrångel, "trotsighet" eller något annat.
Om någon vet något som fungerat så tipsa gärna!

Jaa.. det är ju bara om dom har brist på b-vitamin det fungerar :idea: men jag vet många andra hästar som blivit hjälpta och eftersom preparatet både är hyfsat billigt och ofarligt att överdosera (i rimliga mängder givetvis) så tycker jag alltid att det är värt att prova!

hon har käkat Enzion i över ett år nu för hennes värdelösa hovkvalité, Innehåller väl b-vitamin så det räcker vad jag förstått? fast det fungerade tyvärr inte på hovarna. Foderjäst får hon lite nu med för dålig mage, kan en dålig mage ge henne dåligt humör kanske? känner att jag inte skulle vara så trevlig om det var jag^^

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 760
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 900
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 553
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?