Höskördstråden....

P

palett

Ja, nu är lotteriet igång igen.
Har ni redan startat? När tänker ni slå? Var bor ni? Följer ni väderleken? Har ni några kännetecknen eller speciella dagar ni går efter för slåtter?
Ja, frågorna är många. Har ni tid nu i slåttertider så skriv en rad och berätta hur det går för just er och hur ni lagt upp det hela.
Själv har jag städat ur höförrådet, i helgen blir det maskinservice och genomgång. Och så försöker jag få gubben till att förstå att man inte behöver slå i Juli, för så har skett i urminnes tider. :crazy: Och så håller jag stenkoll på väderrapporterna, men det är ju inget att lita på? Usch denna nya underbara? värld att försöka begripa sig på.
 
Sv: Höskördstråden....

Tänker slå vårt imorgon. Håller tummarna för uppehåll!
Bor i NV Skåne och många slog och packade sitt i helgen/början på veckan.
 
Sv: Höskördstråden....

Vi tar bara hö. Vi skall vänta 2 veckor till innan vi tar vårat. Vi bor i V-götaland.
 
Sv: Höskördstråden....

Vi funderade att slå i kväll men när vi satt och diskuterade började det regna :( Nu har vi sett på väderraporten att det ska regna på söndag och det blir för kort tid tror vi. Så det blev inget idag i alla fall. Nu gäller det att gå igenom alla maskiner i stället och så får vi följa väderrapporter noga noga. Hoppas att de kommer att bli 5 fina torra, soliga och helst med lite blåst inom 2 veckor :bow:

i bor i Halland vid Smålandsgränsen

Jacky
 
Sv: Höskördstråden....

Vi har inte slagit än. Vi kollar väderrapporterna från Danmark och dom visar regn till helgen, så vi väntar nog ett tag. Vi bor i Skåne i Öresundsregionen.
 
Sv: Höskördstråden....

Tar inte själv men såg att "min" bonde slog för fullt i tisdags, 13/6.
 
Sv: Höskördstråden....

*Knapplån*

Nu har vi kollat vädret på smhi's sida och det ser ut att det inte alls blir nåt regn på söndag här (halland)....grrrr....på tv4's sidan visar dem att det visst blir regn på söndag....vem ska man tro :crazy: ?? Enligt min man är risken inte stor att det ska regna på söndag och smhi skriver att det blir varmt och mest uppehåll i hela landet i början av nästa vecka. Hmmmmmm:... Tror nog vi slår ikväll. Eller vad tycker ni andra???

Nervöst Jacky
 
Sv: Höskördstråden....

vi har redan slagit vårat, dock har vi tagit ensilage, till korna, men tror att denna omgången skulle bli hö, även om det regnar nån dag, nu så gjorde de inget för de hinner torka upp. bara att de måste ligga lite längre, men jag tycker att ni ska slå.lycka till ! = )
 
Sv: Höskördstråden....

åke skrev:
Vi tar bara hö. Vi skall vänta 2 veckor till innan vi tar vårat. Vi bor i V-götaland.

Dum fråga :o men varför väljer ni att vänta?
 
Sv: Höskördstråden....

Jacky skrev:
Nervöst Jacky

Åhh, en likasinnad :bow: :D

Jag blir tokig på vädret, hur gör man. Slår man på känn? Jag läsluser väderleksrapporterna, smhi's sajt, foreca.se. Men känner mig lika villrådig för att det kan komma in ngt lågtryck och ev ge regn enligt ngn liten notis i ngn tidning. Och är Aftonbladets väder tillförlitligare än deras nyhetsscoop är. ;)

Giv mig styrka. :p
 
Sv: Höskördstråden....

nhb1 skrev:
Vi har inte slagit än. Vi kollar väderrapporterna från Danmark och dom visar regn till helgen, så vi väntar nog ett tag. Vi bor i Skåne i Öresundsregionen.

Tänk om man var gammal och klok och kunde läsa vädret på omvärlden/naturen istället. :D

Men antagligen skulle det bli lika stora felmarginaler där med pga växthuseffekten och annat smuts.
 
Sv: Höskördstråden....

Vi har tagit in vårat höenselage i tisdags, slogs söndags kväll. Super fint var det!!!
Om 1 vecka ska vi slå bit nr 2 som ligger nere på en mosse och tar lite längre tid på sig och sen är det bara andra skörden kvar på vall nr 1 sedan är allt klart och vi räknar med att få ihop 100-110 balar!

Vi bor i v-götaland.
 
Sv: Höskördstråden....

Vårat är nu slaget :banana:
Det ser fint ut och vi räknar med att få ca 400-450 hösilagebalar :)

Om vädret håller sig fint, så samlar vi det på lördag kväll eller söndag morgon. Skulle visst ev. bli regn här på söndag.
 
Sv: Höskördstråden....

*KL*

Har ni sett...har ni sett...har ni sett.....väderlekrapporten?? Det blir fint fint väder i tio dagar :banana: :banana: :banana: Kanske på onsdag lite risk för lite regn...men då har vi vårat hö inne förhoppningsvis :bump: Så det ser looovande ut YEAAAHH :bump: :p

Glada hälsningar Jacky :rofl:
 
Sv: Höskördstråden....

Neeeeeej, jag vill också ha det slaget. :cry: Men har blivit lovad imorgon kväll.

:banana: :banana: :banana: <-----soldansen
 
Sv: Höskördstråden....

Första skörden är inne det blev 6000 balar hö och 322st 400kg ensilagebalar :bump: Så nu ska höet eftertorka med fläkt en månad sen ska det ut och andra skörden in! pust:D
 
Sv: Höskördstråden....

Grattis :bump:

Men du, det där med att ta in 6000 balar och sedan ut med dem igen för nästa omgång. Säg att jag förstod fel. Jag tycker det räcker med mina fyra-fem balvagnar. *puh, känner redan tröttheten komma*

Var i Sverige är detta? Söder, norr, väster, öster eller kanske mitt i.
 
Sv: Höskördstråden....

Fyyy det låter jobbigt!! Är glad att vi bara tar en skörd....6000 kilo...sen får det växa lite till och får hästarna beta där :)

Lycka till.

Jacky
 
Sv: Höskördstråden....

Vi har tagit in och analys är skickad:banana:
Jag hoppas på toppenkvalitet i år. Höet låg tre dagar och vändes bara fyra eller fem gånger. Jättetorrt och grönt. Kanske blir det lite mycket protein men det får analysen utvisa. Känns skönt att allt är under tak, det var det förresten i tisdagskväll - så inget regn här inte och Östergötland är det.
 
Sv: Höskördstråden....

Nej du har inte missuppfattat! Vi tar lika mycket på andra skörden hela första skörden är beställd förutom ensilaget som vi själva tar till korna. Man är lätt seg nu ett par dagar även om vi har bra maskiner och hissar upp ca 120 höbalar i taget med hjälp av vagnsnät och en enorm urgammal glidlift på loftet jag ber till högre makter varje år att den inte anser sig för gammal men den är trogen och ställer upp:banana: :love: Andra skörden kommer folk och hämtar då och då under vintern det är ju inte alla som har plats att lagra en massa hö utan hämtar en transport full när det börjar ta slut. Vi har kört så här i 12 år nu och har många trogna kunder:love: Vi bor i södra delen av landet.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp