Höskördstråden....

Sv: Höskördstråden....

vårt är slagit och packat(höet..), Öland och ja det var underbart väder och hade vart det dom senaste veckorna
Sedan är det ju ett X antal åkrar.. (dom är 3 st som är igång samtidigt.. :D )
 
Sv: Höskördstråden....

Åååh, vill oxå har mitt hö in i ladan, grönt och väldoftande. *drömmer mig bort*

Själv tillhör jag gnällbältet, och inväntar med spänning rapporter därifrån. :banana:
 
Sv: Höskördstråden....

Nej, vi har inte slagit än. Beräknar att slå höet första veckan i juli, eftersom jag börjar jobba andra veckan i juli. Får se hur det blir, beror på vädret :crazy: *ber till alla vädergudar*:bow:

Ja, det är ett lotteri det där. Förra året så sa jag att vi kanske skulle slå tidigare då det var strålande sol men sambon och svärfar sa att det var för tidigt. Veckan efter startade det eviga regnandet och vi fick lada in höet under röten :crazy:

Bor i Lappland.
 
Sv: Höskördstråden....

liten rapport från gnällbältet:
vi tänkte slå veckan efter midsommar... och håller tummarna så de vitnar för vädret. känns riktigt jobbigt att det varit så fint torkväder nu -chansen för en vecka till med kanonväder borde ju rent statistiskt minska?! men vi vill inte ha så mycket protein och är beroende av att hyresgästerna hinner påbörja sin semester så med fjärilar och is i magen väntar vi till efter midsommar:crazy: .
förstår inte att vi utsätter oss för detta varje år -tyder på viss sinnessjukdom tror jag:p
 
Sv: Höskördstråden....

Gubben har nu precis kört ett tunnland av vårt första hö någonsin..... gahhh. Så nervöst, tänk om det kommer regn. Men det SKA inte göra det! Eller tänk om det är för tidigt! Har sammanlagt ca 9 ha och bor i nordöstra Västmanland!!
 
Sv: Höskördstråden....

Lånar..

Hösilaget redan klart förra veckan.
Allt övrigt slaget i igår och förrgår..
Pressar till hö på söndag.

Ska ju bli fint väder över helgen så nu ska det nog gå bra.

AM (Västmanland)
 
Sv: Höskördstråden....

Tänkte be alla höskördare om råd.
Ska för första gången slå eget hö och har inte en aning om hur man gör (nja lite kanske men vill gärna veta mer)
Hur länge bör det ligga och torka ute, hur ofta ska man vända? Har höfläkt i ladan hur mycket ska man torka med den? När ser man att det är dags att slå??
Jag vill helt enkelt veta lite smått och gott om vad vi bör tänka på?!
Jättetacksam för alla råd jag kan få!!
 
Sv: Höskördstråden....

Nu har vi slagit kanske 2 ha..... frågan är om vi ska slå allt nu, och få in det innan midsommar....ca 9 ha sammanlagt. Hinner vi? vad vinner vi?

Sen har jag klöver i vallen! Var kommer det ifrån?? Jag har INTE sått in det! Måste ha viltsått sig? Jag vill ju inte ha nåt klöver i!!! Hur blir det? För kraftigt??:confused:
 
Sv: Höskördstråden....

Vad slår ni med? Med tanke på hastigheten? *nyfikenfråga*
Vi slog tre ha igår, vänt på det idag. Vi har strålande sol, än så länge, med mkt vind. :love:

Lite klöver gör väl inget, men det förlänger torktiden. Iaf rödklöver.
 
Sv: Höskördstråden....

Vad vi slår med??? Hm...slåtterkross. Menar du att det går sakta? Vi har bara köpt begagnade maskiner... Vi har ju bara ett hobbyjorbruk....

Nu ska vi slå så mycket vi hinner, det ska visst bli fint till midsommar. Det är inte så mycket klöver som jag trodde.
 
Sv: Höskördstråden....

Jag tänkte mer på att igår kväll så hade ni slagit ½ha och nu idag 1½ till. Därför trodde jag att ni kanske slog med häst eller lie. ;)
För våra 3 ha tog en och en halv timme att slå. Och vi har oxå bara gamla maskiner, huvudsaken är att det kommer ner hö't. :D Och IN *sneglar mot himlen*
 
Sv: Höskördstråden....

Ja, då är ni MYCKET snabbare än vad vi är!!! Hm... ni har nog bättre maskiner eller så är vi långsamma.....

Nåja...ner kommer det och in ska det!!! :bump: :banana:
 
Sv: Höskördstråden....

Jag tar ju inte hö själv (hästen inhyrd på bondgård*skönt*) men hyresvärdarna har slagit höt och det ska komma in idag eller imorron är det väl tänkt.
Första delen av ensilaget verkar klart redan dock.
Förra året hörde jag nåt om att de fick in 15-20 ton hö och iår bör det ju bli lika mycket, om de inte bestämt sej för att få till mer hö och mindre silage iår då höt har mycket bättre åtgång här och allt hö till den sista balen tog slut (lite i förtid egentligen, de fick bolla vidare kunder till grannen, som har lika bra hö dom..) eftersom de alltid har ett kanonhö med bra värden och kvalitet.*populärt*

Så jag väntar med spänning på analysen, som jag antar att jag kommer skicka in(nåt kan jag ju göra:angel: ), om de inte gör det själva from nu, då så många frågar efter det.
 
Sv: Höskördstråden....

knapplån
Idag är allt klart för i år... 18ton ligger nu på torken. Slog i torsdags och körde upp allt idag...
Skönt att det är över :smirk:
 
Sv: Höskördstråden....

Har precis lastat in 255 balar jättefint hö på loftet!!!! :bump: :bump:
Inte en droppe regn på det så långt ögat kan nå.:banana: :banana:
 
Sv: Höskördstråden....

"Bonden" slog i torsdags, ska ta in det i morgon eller på tisdag...
 
Sv: Höskördstråden....

Ni med hö på marken, är ni inte oroliga nu?

*biter på naglarna*

Det ser ju väldigt osäkert ut.
 
Sv: Höskördstråden....

*knapplån*
Nu får ni skynda er på med höskörden jag vill börja dansa regndansen!!!!:devil: :angel: Den skördade vallen är supertorr vi måste få regn så skynda er på så jag kan börja dansa:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp