Höskördstråden....

Sv: Höskördstråden....

*kl*

Vi ska ta in vårat hö idag... sen kan vi börja göra regndansen.
ser dock liiiite oroväckande ut in mot landet med moln av den mörkare typen... dom skulle bara våga röra sig åt det här hållet :crazy: .

Usch.. vill bara få in det nu, sen kan vi pusta ut ett tag.
 
Sv: Höskördstråden....

Ingen regndans än hörreni! Visst ser det oroväckande ut :( Vi ska vända nu och sen vid 15.00 ska vi ta in allt....Regnet verkar gå förbi under oss..(Halland) så vi hoppas att allt kommer in idag! Palett..när ska ni ta in höet? Det är alltid lika panikartat för varje år....undrar varför man gör det egentligen :crazy: Mycket lättare att köpa hö eller hur...och slippa allt det här :p

Jag hoppas att alla (inklusive vi själva :D )får in höet torrt!

Höres :)

Jacky
 
Sv: Höskördstråden....

Nu får ni snabba allihop er för nu behövs det regn!!
Vi hämtade och la in i onsdags. Perfekt hö i år. Och en ovanligt bra dag att ta in på, lite molnigt, lite vind, sol men inte stekhett. Hur ofta har man sån flax?
 
Sv: Höskördstråden....

Här går det både åt helvete och bra!!

Åt helvete för att det regnar på vårt FINA, perfekta hö :eek: :cry: :mad: Och för att väderprognoserna har ändrat sig och säger att nu ska det regna i flera dar!! Maskinerna har strulat, vi har kört sönder knivar och fått punka.... Ja, premiärhötagningen blev inte vad vi hade hoppats på!!

Bra för att vi panikringde ensilerarna och de kom på en gång!!!

Så nu håller vårt fina, underbara hö på att bli inplastat i fula vita bollar!! Lite sorgligt känns det, men en jäkla tur att det går att rädda!!!
 
Sv: Höskördstråden....

Tack och lov inget regn i sikte, så i år blir det kanon skörd :banana:
Höanalys påväg in, så får vi se hur det blir i år!

Äntligen kan man andas djupa andetag och vänta på REGN :devil:
 
Sv: Höskördstråden....

Vi fick också in fint hö. Det har växt bra, men det slogs innan det gick upp i blom och inte en droppe regn fick det!

Kan vi som har höet inne få lokalt regn?:idea:
 
Sv: Höskördstråden....

*KL*

Så NU har vi fått in allt UTAN en droppe regn!!!:love: :bow: Det ser ut som att det kommer att regna inom en timme...hoppas alla som håller på får in sitt hö i tid! Vi hade strul med maskinerna men det fixade sig i alla fall tack vare gulliga vänner och släkt som hjälpte till. :bow: Det blev mindre än förra året...men kanon fint är det! Ska skicka in prov till analysen och jag kan nästan inte vänta tills vi får värderna. Kan inte tänka mig annat än att det är kanonhö som inte behöver tillskott. :bump:

Jacky
 
Sv: Höskördstråden....

Oh no! Vi ska ta våran första skörd i år, och höet ligger slaget sedan i lördags. Och nu regnar det! :cry:

Ni som kan mer om detta: Påverkas höet på något sätt när det får ligga längre? Vi har ingen skulltork och måste ju vänta så det får ligga ett antal dagar ute i solen.
 
Sv: Höskördstråden....

*kl*

Mitt hösilage plastades igår, såg kalasfint ut.
"Min" bonde gnällde lite när var tvungen att plasta det till mig, han ville ha det som hö i småbalar och tyckte att jag kunde nöja mig med hösilage i andraskörden i stället. Nix pix, sa jag som nu har finfint hösilage hela vintern. :banana: :bump: :banana:
 
Sv: Höskördstråden....

vi funderade på att ta hösilage i år så vi skulle slippa det obligatoriska vädermagsåret kring midsommar:smirk:
men vi kör på hö i år igen:p
hur gör ni rent raktiskt hela vintern med hösilage?
vi har inackorderingsstall med 15 hästar, så det blir många balar som skall förvaras och tungarbetat med hösilage tycker vi. några bra tips:confused: ?
(hyresgästerna vill ej stå ute och göra höpåsar samt ej ha fri tillgång...)
 
Sv: Höskördstråden....

Hejsan,

Det är ingen fara om det regnar LITE på höet men då måste det kunna torka i några dagar efter regnet så ni behöver några fina dagar. Jag såg att du bor i V-Götaland och som jag har läst på SMHI's hemsida blir det ostabilt väder med skurar från och med i kväll. Det är nog inte bra för ert hö. Jag vet att första gången vi slg eget hö att vi hade regn på det varje dag....det torkade till slut men det låg minst tio dagar med kanske torr väder de sista dagarna. Höet blev inte bra! Gult och dåliga värden. Jag håller tummarna åt er att ni får in hyfsat hö men om det blir många skurar och mycket regn då är jag faktist lite pessimistisk angående ert hö tyvärr....men SMHI har inte alltid rätt ju! Kanske de har fel nu också...**hoppas hoppas** Skulle i alla fall rekomendera höanalys när ni har fått in det så att du vet vilka värden höet har och vad du ska ge extra eller om det är såpass dåligt att det kanske är bättre att länga det och köpa hos någon annan. Vårat blev också väldigt dammigt (efter några månader) pga att det inte var torrt riktigt när vi tog in det. Vi slängde allt och köpte nytt. Trist när man har lagt ner så mycket jobb men tyvärr var det i vårt fall det enda vi kunde göra.

Här hittar du en super bra hemsida om hö: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder

Lycka till
 
Sv: Höskördstråden....

Kan du inte göra som vi var tvungna att göra då? Plasta? Jag ville inte det, utan hade tänkt mig det på andra skörden och ta hö nu. Men, men...det blir ju inte alltid som man vill. Och det var nog det som räddade höt, för idag regnar det igen!!

Lycka till och jag förstår din vånda!!
 
Sv: Höskördstråden....

hannacecilia skrev:
hur gör ni rent raktiskt hela vintern med hösilage?
vi har inackorderingsstall med 15 hästar, så det blir många balar som skall förvaras och tungarbetat med hösilage tycker vi. några bra tips:confused: ?
(hyresgästerna vill ej stå ute och göra höpåsar samt ej ha fri tillgång...)

Min hö-bonde kör in en bulle åt gången i mitt stall, han bor tvärs över vägen, nära och bra. Resten av bullarna som är mina, står på hans gård så jag slipper hysa dem. Skulle någon bulle vara dålig (gått hål på tex) så slipper jag betala den även om alla bullarna egentligen redan är mina, sjyst! :)
 
Sv: Höskördstråden....

Ja, vi vårdar honom ömt! ;)
Vi försöker ställa upp tillbaka, just nu är det mkt jobb med att ta in hans hö tex.
 
Sv: Höskördstråden....

Lånar..
Den 18:e (söndag) Körde vi in allt hö
2800 balar ligger på torkarna.

Inte en droppe regn på det..:) :)

Så nu får det gärna regna lite så vi kan ta fler skördar..:devil:

AM
 
Sv: Höskördstråden....

Men hur fungerar de å plasta in en gröda som det har regnat på?

Jag menar - om det hade hunnit torka såpass mycke att det var "nästan-5-före-balfärdigt"? Då e de ju för torrt att plasta in ...visserligen blir det ju vått när det regnar men...?? Fodret kan ju omöjligen bli bättre av att lagras - plastar man in 1/2dåligt gräs så kan det ju inte blir det ju nån strålande kvalitee att ge åt hästarna då heller ... menar rent hygiensikt med risk för mögel å att få med dåligt gräs vid inplastningen.

Nån som vet hur det fungerar attt plasta återfuktat gräs?
 
Sv: Höskördstråden....

*kl*
någon som har ett tips på bra vädersida med lite längre prognoser än 5 dgr?
vet att det blir ännu mer osäkert... men vore kul iallafall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp