Höskördstråden....

Sv: Höskördstråden....

Jag vet inte helt säkert, men det vi plastade in var av skiftande "blöthet". Allt från "nästan klart hö" till endast ett dygns torkning med regn. Men det sistnämda är ju till fåren, det är tydligen för högt TS (eller lågt kanske det blir??) i och för mycket näring åt hästarna eftersom det inte torkat så länge. En del av näringen försvinner visst när höet torkar.

Några andra jag känner skulle ta in sitt hö idag om det regnade, de lägger det kanske på skullen löst för torkning då kan jag tänka??

Ännu några slog höet med häst och hässjade det ett år då det var extremt blött! 8 ha var det tydligen!! jisses....vilket jobb!!

Grannens hö blir förstört just nu...han slog i lördags!! Bara att köra ut i skogen!

Känns otroligt skönt att vi plastade när det nu har regnat varje dag sen dess!!!
 
Sv: Höskördstråden....

Iris71 skrev:
Känns otroligt skönt att vi plastade när det nu har regnat varje dag sen dess!!!

Lånar...

Att plasta in hö kan ju bli rena fällan om man först slagit, sedan vänt ett antal gånger och vidare strängat det..

Inte skulle vi plasta i alla fall.
Det hamnade nog på tippen.

Antar att ni, Iris, hann bara slå och inte bearbeta vidare för hö..

AM
 
Sv: Höskördstråden....

Iris71 skrev:
Varför blir det rena fällan?

Ja men det säger ju sig självt..
Ju mer man rotar runt i det slagna gräset destå större risk för att du får in skit i fodret...

Att få in jord från sorkhål m.m. är ju inte önskvärt..
Eller om vi säger så här:
Fodret bli otjänligt.

Därför tar jag ju för givet att ni inte har "sprättat" runt med erat..

AM
 
Sv: Höskördstråden....

Här sprättar bönderna i hösilaget en gång per dygn innan det plastas... Förtorkning 2-3 dygn. Och sen ihopsträngning innan balning.

Hur gör ni? Slår vallen och låter den ligga? Hur länge? Balar ni sen utan att ha rört i den alls?
 
Sv: Höskördstråden....

Det var just de som jag avsåg - risken för att få in skit i rundbalarna måste ju bli mycke större om det är vått på backen ... redan att det följer med jord på traktorhjulen när man kör gör ju att det kan komma med "skit" som blir inplastat. Rent praktiskt måste det ju bli så... fast man e noga me hur man kör hamnar man ibland att köra PÅ själva gräset som ska plastas ...

Inte för att jag e nån expert på detta :p - har bara pratiserat lite me å sprätta några år när vi kämpat me torrhö :smirk:

Men hur e de å plasta in gräs som de regnat på då? Säj att det bara torkat 1 dygn, regnar på det 1 natt...kan man då vända det o sprätta ur den värsta blötan för att få till en jämnare torkning? Nån som vet? Har väldit liten erfarenhet av hur man bärgar plasthö :angel: - ngt duktigare på torrhö :smirk:

Hoppas trådskaparen ursäktar...detta är ju ett sidospår...men här verkar finnas folk som kämpar me hösköden irl :D
 
Sv: Höskördstråden....

Ett kommentar från en okunnig praktikant (ska doktorera på hö när jag blir stor :D :p ...) kan tänka mej att det har mycke å göra med väder å vind.. torkförhållandena varierar oootroligt ... åtm när man tar torrhö :smirk: ...å med VAD man slår...vanlig slåmaskin - eller slåtterkross...

*väntar på svar från klokare :banana: *
 
Sv: Höskördstråden....

tgd skrev:
Hur gör ni? Slår vallen och låter den ligga? Hur länge? Balar ni sen utan att ha rört i den alls?

Hög stubb.
Minst 10 cm. Mycket viktigt.

Låter ligga och rullar sedan efter ett par dygn. (det får inte bli för torrt för då får man ingen "konserveringsprocess" i balen)
Nåt enstaka tillfälle har vi använt strängluftare.

Tar bakterieprov på varje parti.

Frågan är om det är fler som gör det här??
Just det provet visar, förutom alla föroreningar, läs jord/mögel m.m. , även hur lång hållbarhet det är på fodret..

AM
 
Sv: Höskördstråden....

Men vad innebär denna konservering?? Och varför är den så bra och varför är det inte bra med för torrt hö??

Tacksam för svar då jag är okunnig men vetgirig!! Och hur ska man lära utan att fråga?
Bättre att fråga och verka dum än att låta bli att fråga och förbli dum! :angel:
 
Sv: Höskördstråden....

Iris71 skrev:
Men vad innebär denna konservering?? Och varför är den så bra och varför är det inte bra med för torrt hö??

Tacksam för svar då jag är okunnig men vetgirig!! Och hur ska man lära utan att fråga?
Bättre att fråga och verka dum än att låta bli att fråga och förbli dum! :angel:


Detta är saxat från länken
HÖSILAGE vs HÖ och ENSILAGE

"Det ursprungliga namnet på alla ensilerade vallfoder är egentligen ensilage.
Hösilage är ett namn som har kommit till i efterhand för sådant ensilage som har höga torrsubstanshalter (ts-halter).

Det finns inga absoluta gränser för vad som är ensilage och vad som är hösilage, men då ts-halten överstiger ca 50 % brukar fodret kallas för hösilage.

Ju högre ts-halten är, desto mindre ensilerat blir fodret. Det beror på att mjölksyrabakterierna behöver vatten för att kunna producera mjölksyra.

När vattentillgången minskar (ts-halten blir högre) begränsas också mjölksyrabakteriernas aktivitet, och ett hösilage är konserverat mer genom att det är lufttätt lagrat än vad det är ensilerat.

Ts-halter över 65 % rekommenderas inte eftersom mögel (och jäst) lättare kan börja växa i sådant ensilage. "


Vidare..

Kortfattade råd om skörd av hösilage/ensilage:

--Rena grödor utan inblandning av jord, gödsel eller kadaver. Dvs. välta ner sorkhögar på våren, sprid inte fastgödsel på våren och skräm ut rådjuren innan slåtter.

--Skörda vid rätt tidpunkt och på rätt sätt. Dvs. skörda när vädret är bra så att grödan inte behöver vändas för att torka för många gånger. Var vändning gör att risken för jordinblandning ökar. Slå med hög stubb minst 10 cm för att undvika jordinblandning.

--Förtorka grödan till ca 50% ts. Om detta inte går kan man behöva tillsätta någon form av ensileringsmedel vid pressningen för att säkra resultatet.

--Pressa vid rätt tidpunkt. Dvs när ts-halten är så idealisk som möjligt. Det blir självklart så att det som pressas först på dagen har lägre ts-innehåll än det som pressas senare och som fått torka hela dagen.

--Paketera på rätt tidpunkt och på rätt sätt. Dvs, snarast möjligt efter pressningen bör balen plastas in. Sträck plasten ordentligt och se till att plastlagren överlappar varandra med 50%. Minst 6 lager plast till ensilagebalar och minst 8 lager till hösilagebalar.

--Hantera och lagra förnuftigt. Dvs, plasta på lagerplatsen, lägg balarna på hårdgjort underlag och täck med fågelnät.

--Kontrollera kvaliteten. Ett representativt prov för analys bör tas på fältet innan pressning. Man går över fältet och plockar en tuss här och en där i en säck eller kasse som hängs upp till torkning eller lämnas till analys omedelbart. Då får man ett genomsnitt av vad vallen innehåller.

--Hantera fodret riktigt vid utfodring. Dvs. öppna balen och besikta den, lukta se efter så den är möglefri, och ge en giva beräknad efter fodrets ts-halt.

Blev du något klokare???

Annars har du en gedigen läsning under länken längst ner i detta inlägg.:D :D

VALLFODERHANTERING

AM
 
Sv: Höskördstråden....

Ts-halter över 65 % rekommenderas inte eftersom mögel (och jäst) lättare kan börja växa i sådant ensilage. "

Kan inte låta bli att utveckla lite. Förutom att det inte blir någon ensileringsprocess när ts-halten är högre, är stjälkarna hårdare. Dvs. de kan rymma mer luft och är svårare att pressa. Det är därför man inte heller ska ta hösilaget för sent i utvecklingsstadiet, för då är stjälkarna hårda, och det ryms en hel del luft. Likaså ska man passa sig för hundkex etc. i hösilaget. De är riktiga luftreservoarer.. (fast en sådan vall kanske inte är nån höjdare i övrigt heller).
 
Sv: Höskördstråden....

Vi tog in vårat hö idag - 32 löspressade rundbalar ligger nu och väntar på loftet! Var skeptisk till att rundbala det, men nu när jag sett resultatet känner jag mig mycket tryggare. Det är grönt,torrt och fint, och luktar himmelskt! Väntar med spänning på analysresultatet:bump:
 
Sv: Höskördstråden....

*KL*
fråga från oerfaren andragångshöskördare:
är det någon mening med att slå/hugga vallen på kvällen eller kan man lika gärna vänta till morgonen efter? torkar det såpass över natten att det är ok att slå på kvällen? och isåfall hur sent kan man slå?
 
Sv: Höskördstråden....

eftersom ingen annan svarar kan ja ge dej ett "novis"svar ... beror på väder o vind :smirk: .. blåser det o e torr luft så torkar det lite ... men inte mycke .... jo det eee knepigt med höskörd :smirk: ...
hos oss e det mera en fråga om tid..ibland måste vi slå sent för vi måste jobba dagen efter o kan inte slå på morgonen ...
 
Sv: Höskördstråden....

nyfiken fråga :) .. hur långt upp i landet har höskördståget tagit sej??
 
Sv: Höskördstråden....

*knapplån*

Börjar känna lite smått panik... I vårt stall fick de in en femtedel av höet för två veckor sedan, därefter kom regnperioden. Nu är stallägarens man sängliggandes och riktigt dålig... Jag som verkligen hade hoppats på att årets hö skulle ligga högre i protein än förra året... Vi får hoppas att han frisknar på sig snart annars lär det bli dyrt kraftfoder för mig i vinter :(
 
Sv: Höskördstråden....

*KL*

Vi slog i förgår (28-juni) och vi tar in det på sönda eller månda.
Jag tar hö till mina hästar.

Kram
 
Sv: Höskördstråden....

Första lasset togs in en vecka innan midsommar (borde vara kanonvärden:d ) och andra lasset tar vi in i morrn. Borde inte heller vara fy skam-värden.
Totalt 70 ton hö ca.
Hösilaget ska väl slås nu i dagarna det också.

Ska bli spännande att få se analyserna sen:-)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp