Höskörd - stressigt

Sv: Höskörd - stressigt

Så har jag på min höloge och vi håller på och sätter upp masonitskivor på insidan för att slippa få in fukten.

Har kollat med de bönder jag köper hö ifrån och de har gjort så i sina gamla uthus. Eftersom de breda springorna mellan plankorna gör att fukten åker rakt in i loge/lada och höt suger ju åt sig fukten.

Ett annat alternativ är att klä in väggerna med halmbalar eller lägga halmbalar runt höt.

Jag har ett höloft där jag lätt skulle kunna få plats med det hö som går åt till mina 2 hästar, men eftersom vi inte är färdiga med att sätta upp skivorna (tar en bit i taget) så väljer jag att förvara mitt hö hos den bonden jag handlar av.

Det är så himla trist att upptäcka mitt i vintern att det luktar champion om allt hö (första tecknet på att det är mögelangripet).

När det gäller självdragsprincipen på gamla lador så ska man ha i åtanke att trä krymper med tiden. Så när byggnaden var ny så var det inte så breda springor som det kan vara på samma byggnad 50 år senare. Och jag är ganska övertygad om att hö blev mögligt förr också.

/Lizzie

Jag var inne på halmbalar utefter väggarna men jag vet inte hur många jag måste ha för och täcka upp för ca 1000 balar hö. Vete tusan hur högt och brett det blir? Vi är alldeles blå detta så det skulle inte förvåna mig om det blir champinjonstuvning av alltihop:rofl: Men man lär ju av sina misstag så vi får försöka i år o se om vi blir klokare o vågar ta även nästa år.
O nu när du säger det så tror jag de klätt vår loge med just masonit så vi kanske får ändra på planerna:confused: Det blir stressigt även här då!!

Ett år, innan vi började ta in eget, så köpte vi hösilage med 84% TS från ett lantbruksgymnasium och jag får säga att det var underbart. Det är ju hö i lyxförpackning. Man kunde ha balen öppen länge utan att något hände och ingen jäst. Någon annan som haft så högt TS?

Ja, jag har köpt sådant också! Kanonkvalitet och inte en tillstymmelse till jäst. Så behändigt! Men vete katten hur man lyckas få till det...

Ja, jag har köpt sådant också! Kanonkvalitet och inte en tillstymmelse till jäst. Så behändigt! Men vete katten hur man lyckas få till det...

84% TS är inte hösilage, det är hö!

Faktum är att kvaliten snarare brukar vara sämre än bättre om en hösilagebale är för torr. Det blir ingen ensileringsprocess alls i balen då. Visst kan det fungera och bli konserverat hö men det är större chans att få ett bra foder om man satsar på ca 65% TS istället.

Jo, hö var det men det var jättefint i alla fall. Luktade inte som om de använt något konserverings medel heller.

Jo, hö var det men det var jättefint i alla fall. Luktade inte som om de använt något konserverings medel heller.

Man brukar ju inte använda tillsatsmedel i plastbalar. Vad jag menar är att det i vilket fall som helst inte blivit någon ensileringsprocess i balen. Avsaknaden av fukt och syre gör förhoppningsvis att resultatet ändå blir bra. Jag tror dock att risken för mögel är större vid så här torrt gräs. Jag har sett både bra och dåligt hö som varit inplastat.

KL
En länk om ensilage till hästar http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

Bland annat om TS
"Det ensilage man vanligen talar om i
hästsammanhang är ett förtorkat en-
silage som brukar kallas för ”hösila-
ge”, med en torrsubstanshalt (ts-halt)
mellan cirka 50 och 70 procent. Bris-
tande kunskaper om ensilage gör att
många hästägare önskar en mycket
hög ts-halt, upp mot och över 70
procent.

Så höga ts-halter innebär dock en rad
problem. Först och främst kommer
grönmassan inte att ensileras, efter-
som det finns för lite vatten för att
mjölksyrabakterierna ska kunna pro-
ducera mjölksyra. Konserveringen
kommer då inte att bestå av en ensi-

lering och pH-sänkning, utan sna-
rare av den lufttäta lagring som
inplastningen utgör. Ett stickhål på
en sådan bal innebär ökad risk för
tillväxt av jäst och mögel, eftersom
det inte finns något konserverings-
skydd i form av mjölksyra. De skad-
liga mikrosvamparna gynnas också
av att det i en torr bal finns gott om
näring i form av lättillgängligt socker,
och att konkurrensen från andra mik-
roorganismer är mycket liten."

Nja inte så mycket lite hjälper det när jag packar en hösäck eller lägger höet, men nu snackar man ju lite större volym :D jag får bara hålla tummarna

Snart dags och hugga. Någon som har gjort det än och påbörjat sin "stressiga vecka"?

Om ca 3 dagar är timotjen "färdig" och då brukar vi hugga. Bor i södra Sverige, var bor du?

Får jag hoppa in o fråga dig? Vi bor också i södra Sverige;

vi ska ta eget hö i år men har inte så mycket kunskap som kanske skulle behövas så vi försöker få tips från olika håll. En bekant säger att vi bör ta hö ganska omgående för att det annars "går i ax" vad menas med detta och vad gör detta för "skada"? Vi hade ju tänkt ta hö i början av juli, under semestern, för att möjligen kunna få lte hjälp av släkt o vänner vid skördandet.

Om jag kunde önska så vill jag ha ett hö med "medel"värden eller hur man ska uttrycka det - vi har mest shetland, welsh och bara ett halvblod i stallet f n. Småttingarna tål inte för kraftigt hö.

ALLA tips är välkomna! Även hur man på bästa sätt förbereder, vänder etc inför skördande och balande - vi tar endast småbal.

"Gå i ax" är det när de olika gräsen slår ut och börjar fröa av sig. Mycket näringsrikt när det precis gått i ax men inte fröna släppt än. Ju längre tid som går ju mindre näring i gräset. Kobönder tar ju ofta ensilage innan det gått i ax och det är super näringsrikt, de flesta hästar tål inte sånt.

Till dina hästar som inte behöver så mycket näring kan du vänta ett par, tre veckor. Går det alltför långt blir det så grovt och alla fröna flyger överallt hela tiden. Sen beror det ju på vad du har för gräs och om du lagt ut gödning eller ej.

När du ska ta hö måste du ju ha något att hugga med, något att vända höet med och sedan en strängläggare och traktor är ju ett måste i dagens läge. Har du alla grejorna eller ska ni hyra in hjälp?

Förra året, som var vår premiärgång på eget hö, så gjorde vi misstaget att inte göda något alls eftersom jag tyckte att mina ponnyer ska nog inte ha någon gödning på det blivande höet:crazy:

Det blev ju inte så bra...ett fält som normalt ger ca 1000 balar eller kanske t o m mer bidde bara 250 balar! Så i år har vi fått hjälp med att göda det och man ser ju redan hur mycket mer det har växt jämfört med förra gången.

Vi får låna alla maskiner, fråga mig inte vad allting kallas bara! Traktor kan jag ju:o men sen har vi någon sån där "moj" som vi använder för att sprätta och vända höet med och så är det något monster som då strängar och balar höet. Vi lyckades trassla till rullarna med linor rätt rejält förra gången men till sist fick vi snajs på det och ut ploppade balar som var rätt väl pressade och vägde ca 12 kg st.

Tyvärr fick vi slänga en massa balar förra året, de möglade, trots att vi sprätt o vänt och vädret var snustorrt hur länge som helst!
Hur mycket ska man vända och greja med det innan det kan balas?

Det är därför som jag inte tar in hö för det är väldigt svårt att få tillräckligt torrt och sen svårt att lagra. Det drar ju till sig fukt och sen möglar det. Jag kör bara med hösilage. Lätt att förvara.

Lägger man inte ut någon gödning alls blir det inte mycket av det. Vill man inte ha så kraftigt gräs är det bättre att låta det växa några veckor längre.

Tack! Känns något mindre stressigt nu, håller oss till planen att ta in i juli!

Hur ska man bäst förvara höet?
Läser att någon ska sätta upp masonit på väggarna:crazy: Blir det inte för tätt då?
Vi har lada med självdrag ( ingen överliggare på laduväggen) och det har funkat bra tidigare år men har fått kasta mycket hö denna vinter. Har även pallar på golvet så att luften cirkulerar. Vad är det optimala. Någon som vet:confused:

Säger det samma. Vill inte slänga 4 ton denna vintern oxå :eek: men det verkar som dom som har täta skullar inte har haft det problemet, inte här runt mig i alla fall. har självdrag men det vart inte bra vintern som varit :( . Finns en till tråd om detta, förebygga mögel i hö eller nåt i den stilen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 432
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022

Omröstningar