M
medusa1
Sv: Höskörd - stressigt
Jag var inne på halmbalar utefter väggarna men jag vet inte hur många jag måste ha för och täcka upp för ca 1000 balar hö. Vete tusan hur högt och brett det blir? Vi är alldeles blå detta så det skulle inte förvåna mig om det blir champinjonstuvning av alltihop Men man lär ju av sina misstag så vi får försöka i år o se om vi blir klokare o vågar ta även nästa år.
O nu när du säger det så tror jag de klätt vår loge med just masonit så vi kanske får ändra på planerna Det blir stressigt även här då!!
Så har jag på min höloge och vi håller på och sätter upp masonitskivor på insidan för att slippa få in fukten.
Har kollat med de bönder jag köper hö ifrån och de har gjort så i sina gamla uthus. Eftersom de breda springorna mellan plankorna gör att fukten åker rakt in i loge/lada och höt suger ju åt sig fukten.
Ett annat alternativ är att klä in väggerna med halmbalar eller lägga halmbalar runt höt.
Jag har ett höloft där jag lätt skulle kunna få plats med det hö som går åt till mina 2 hästar, men eftersom vi inte är färdiga med att sätta upp skivorna (tar en bit i taget) så väljer jag att förvara mitt hö hos den bonden jag handlar av.
Det är så himla trist att upptäcka mitt i vintern att det luktar champion om allt hö (första tecknet på att det är mögelangripet).
När det gäller självdragsprincipen på gamla lador så ska man ha i åtanke att trä krymper med tiden. Så när byggnaden var ny så var det inte så breda springor som det kan vara på samma byggnad 50 år senare. Och jag är ganska övertygad om att hö blev mögligt förr också.
/Lizzie
Jag var inne på halmbalar utefter väggarna men jag vet inte hur många jag måste ha för och täcka upp för ca 1000 balar hö. Vete tusan hur högt och brett det blir? Vi är alldeles blå detta så det skulle inte förvåna mig om det blir champinjonstuvning av alltihop Men man lär ju av sina misstag så vi får försöka i år o se om vi blir klokare o vågar ta även nästa år.
O nu när du säger det så tror jag de klätt vår loge med just masonit så vi kanske får ändra på planerna Det blir stressigt även här då!!