Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja usch nu börjar det igen och jag har börjat reagera OTROLIGT mycket på hö nu allergisk, så undra hur jag ser ut när jag hoppar ur balvagnen sista gången sen i sommar får hoppas man har semester för jag lär nog inte kunna öppna ögonen men vad ska man göra?
Vi siktar mot 60-65% TS i våra ensilagebalar. Kvaliten blir sämre om det blir torrare än så.Jag upplever också att det blir mer jäst i det torrare. Vi gör några "hästbalar" som vi säljer, och i dem har jag sett jäst. Inte mycket i och för sig, men i de som ligger runt 60% är det ingenting.
Vi siktar mot 60-65% TS i våra ensilagebalar. Kvaliten blir sämre om det blir torrare än så.
Är det hästägare som vill köpa torrare än 65% TS? varför i så fall?
Följdfråga. Hur lång tid från att ni slår tills ni balar för att få den här TS? Hurudan slåmaskin används? Vänder ni vallen något under torktiden? Jag förstår det är skillnad på torkväder och torkväder också men när man lejer in balare och plastare får man ju dom inte att komma just den timme man vill utan jag brukar säga till en par dagar innan och boka in dem en viss tid då.
Han ska slå och pressa buntar vi ska agera arbetskraft och stuva in i ladan som är glesfodrad. Håller på o tar bort super gammalt hö sen tänkte jag lägga trall /pall så luften kommer åt inunder. Tips om nåt jag missat mottages tacksamt!
Det beror ju på hur mycket fukt som finns i marken. I fjol var det ju väldigt torrt i marken och därför blev det lite torrare än tänkt, beror även på hur tjockt gräset är. Behöver nog ca 3 hela dagar om det är tjockt och jag vänder mitt ca 2 ggr per dag. Jag tycker personligen att det är bättre om man vänder det oftare för då blir det jämntorrt och man får inte de där blöta illaluktande klumparna.
Sen säger vissa att man kan få in jord etc om man vänder det ofta. Jag säger tvärtom, för siktar du på ca 65% TS så är det så torrt att all jord flyger sin väg när du vänder med hösprätten. Har aldrig haft problem med jord i mitt. Alla har sina egna teorier.
Använder rotorslåtter.
Vad menar du med att ladan är "glesfodrad"?
/Lizzie
Jag håller inte med dig. Mitt mål är att inte vända alls!
Det blir ett helt annat foder om man inte vänder och det beror ju på vad man föredrar. Fick beröm av alla som kom och köpte och vissa hade aldrig sett så fint hösilage. Alla hästar som smakat gillar det och äter varenda smula. Tycker själv att det är perfekt, inte en enda sån stinkande blöt klump som det kan bli när det inte är välvänt. Smaken är som baken, delad.
Tycker dina hästar om det så är de ju bra. Vi använder rotorslåtter och det hade ju inte gått utan och vända, tycker jag i alla fall. Jag har experimenterat och kommit fram till vad som passar mina hästar bäst och vad kunderna föredrar för det är ju trots allt dom som betalar. Aldrig sett något som ens påminner om jord i mina balar.
Men du har rätt i att om man gör som du måste man använda slåtterkross.
Man kan se igenom, ingen läkt, självdrags principen förr Frågade bonden om det skulle bli problem med fukt och om vi skulle andvända skullen i stället. Men han menade att det var perfekt med detta utrymme. Jag har inte en aning?
Är det hästägare som vill köpa torrare än 65% TS? varför i så fall?