Höskörd - stressigt

Sv: Höskörd - stressigt

Jag upplever också att det blir mer jäst i det torrare. Vi gör några "hästbalar" som vi säljer, och i dem har jag sett jäst. Inte mycket i och för sig, men i de som ligger runt 60% är det ingenting.

Intressant tråd! Utveckla den gärna mer med tips osv. Om trådskaparen inte har nåt emot det. Vi ska ta hö för första gången i våra liv ca 5hektar och bonden som ska slå pratade om innan midsommar. Allt var tidigare i år. (Örebrotrakten)Han ska slå och pressa buntar vi ska agera arbetskraft och stuva in i ladan som är glesfodrad. Håller på o tar bort super gammalt hö sen tänkte jag lägga trall /pall så luften kommer åt inunder. Tips om nåt jag missat mottages tacksamt!:bow: :bow: :bow: :bow:

Ingen expert på hö för vi tar bara in hösilage. Tycker att hö är svårt och lagra och vi har ingen höfläkt på skullen. Man behöver ju minst 5 soliga dagar för att hö ska bli torrt nog med hösilage kan det räcka med 3.

Ja usch nu börjar det igen :eek: och jag har börjat reagera OTROLIGT mycket på hö nu :( allergisk, så undra hur jag ser ut när jag hoppar ur balvagnen sista gången sen i sommar :confused: får hoppas man har semester för jag lär nog inte kunna öppna ögonen :devil: men vad ska man göra?

Ja usch nu börjar det igen :eek: och jag har börjat reagera OTROLIGT mycket på hö nu :( allergisk, så undra hur jag ser ut när jag hoppar ur balvagnen sista gången sen i sommar :confused: får hoppas man har semester för jag lär nog inte kunna öppna ögonen :devil: men vad ska man göra?

Hjälper allergimedicin? Blir nog till att proppa dig full med sånt... Beklagar!

Jag upplever också att det blir mer jäst i det torrare. Vi gör några "hästbalar" som vi säljer, och i dem har jag sett jäst. Inte mycket i och för sig, men i de som ligger runt 60% är det ingenting.
Vi siktar mot 60-65% TS i våra ensilagebalar. Kvaliten blir sämre om det blir torrare än så.

Är det hästägare som vill köpa torrare än 65% TS? varför i så fall?

Vi siktar mot 60-65% TS i våra ensilagebalar. Kvaliten blir sämre om det blir torrare än så.

Är det hästägare som vill köpa torrare än 65% TS? varför i så fall?

Följdfråga. Hur lång tid från att ni slår tills ni balar för att få den här TS? Hurudan slåmaskin används? Vänder ni vallen något under torktiden? Jag förstår det är skillnad på torkväder och torkväder också men när man lejer in balare och plastare får man ju dom inte att komma just den timme man vill utan jag brukar säga till en par dagar innan och boka in dem en viss tid då.

Det är jättestressigt, samma visa varje år. Ett år slog vi ett gärde och höet såg jättegrönt och fint ut men sista dagen började det att regna. Vi fick slänga alla balar (storbal) från det gärdet. Vi kör inte med silage och vi har inte någon tork utan får snällt åka och vända de där dagarna som behövs. Det är en chanstagning varje år.

Följdfråga. Hur lång tid från att ni slår tills ni balar för att få den här TS? Hurudan slåmaskin används? Vänder ni vallen något under torktiden? Jag förstår det är skillnad på torkväder och torkväder också men när man lejer in balare och plastare får man ju dom inte att komma just den timme man vill utan jag brukar säga till en par dagar innan och boka in dem en viss tid då.

Det beror ju på hur mycket fukt som finns i marken. I fjol var det ju väldigt torrt i marken och därför blev det lite torrare än tänkt, beror även på hur tjockt gräset är. Behöver nog ca 3 hela dagar om det är tjockt och jag vänder mitt ca 2 ggr per dag. Jag tycker personligen att det är bättre om man vänder det oftare för då blir det jämntorrt och man får inte de där blöta illaluktande klumparna.

Sen säger vissa att man kan få in jord etc om man vänder det ofta. Jag säger tvärtom, för siktar du på ca 65% TS så är det så torrt att all jord flyger sin väg när du vänder med hösprätten. Har aldrig haft problem med jord i mitt. Alla har sina egna teorier.

Använder rotorslåtter.

Han ska slå och pressa buntar vi ska agera arbetskraft och stuva in i ladan som är glesfodrad. Håller på o tar bort super gammalt hö sen tänkte jag lägga trall /pall så luften kommer åt inunder. Tips om nåt jag missat mottages tacksamt!:bow: :bow: :bow: :bow:

Vad menar du med att ladan är "glesfodrad"?

/Lizzie

Det beror ju på hur mycket fukt som finns i marken. I fjol var det ju väldigt torrt i marken och därför blev det lite torrare än tänkt, beror även på hur tjockt gräset är. Behöver nog ca 3 hela dagar om det är tjockt och jag vänder mitt ca 2 ggr per dag. Jag tycker personligen att det är bättre om man vänder det oftare för då blir det jämntorrt och man får inte de där blöta illaluktande klumparna.

Sen säger vissa att man kan få in jord etc om man vänder det ofta. Jag säger tvärtom, för siktar du på ca 65% TS så är det så torrt att all jord flyger sin väg när du vänder med hösprätten. Har aldrig haft problem med jord i mitt. Alla har sina egna teorier.

Använder rotorslåtter.

Jag håller inte med dig. Mitt mål är att inte vända alls!

Vad menar du med att ladan är "glesfodrad"?

/Lizzie

Man kan se igenom, ingen läkt, självdrags principen förr :rofl: Frågade bonden om det skulle bli problem med fukt och om vi skulle andvända skullen i stället. Men han menade att det var perfekt med detta utrymme. Jag har inte en aning?

Jag håller inte med dig. Mitt mål är att inte vända alls!

Det blir ett helt annat foder om man inte vänder och det beror ju på vad man föredrar. Fick beröm av alla som kom och köpte och vissa hade aldrig sett så fint hösilage. Alla hästar som smakat gillar det och äter varenda smula. Tycker själv att det är perfekt, inte en enda sån stinkande blöt klump som det kan bli när det inte är välvänt. Smaken är som baken, delad.

Det blir ett helt annat foder om man inte vänder och det beror ju på vad man föredrar. Fick beröm av alla som kom och köpte och vissa hade aldrig sett så fint hösilage. Alla hästar som smakat gillar det och äter varenda smula. Tycker själv att det är perfekt, inte en enda sån stinkande blöt klump som det kan bli när det inte är välvänt. Smaken är som baken, delad.

Det beror ju förstås på vad man har för slåtteraggregat. Man måste ha en bra slåtterkross som lyfter upp gräset bra om man skall klara utan vändning. Regn skall det heller inte komma såklart.

Men jag lyssnar på de experter inm foderhantering som säger att vändning av ensilage är av ondo.

Tycker dina hästar om det så är de ju bra. Vi använder rotorslåtter och det hade ju inte gått utan och vända, tycker jag i alla fall. Jag har experimenterat och kommit fram till vad som passar mina hästar bäst och vad kunderna föredrar för det är ju trots allt dom som betalar. Aldrig sett något som ens påminner om jord i mina balar.

Men du har rätt i att om man gör som du måste man använda slåtterkross.

Tycker dina hästar om det så är de ju bra. Vi använder rotorslåtter och det hade ju inte gått utan och vända, tycker jag i alla fall. Jag har experimenterat och kommit fram till vad som passar mina hästar bäst och vad kunderna föredrar för det är ju trots allt dom som betalar. Aldrig sett något som ens påminner om jord i mina balar.

Men du har rätt i att om man gör som du måste man använda slåtterkross.

Sen är det ju inte alltid att målsättningen att inte vända håller. man måste ju känna på gräset också ;)

Med rotorslåtter måste man ju vända det är klart. Jag har tagit ensilage efter rotorslåtter innan och gillade det inte. En rotorslåtter lägger gräset så platt ner mot marken.

Man kan se igenom, ingen läkt, självdrags principen förr :rofl: Frågade bonden om det skulle bli problem med fukt och om vi skulle andvända skullen i stället. Men han menade att det var perfekt med detta utrymme. Jag har inte en aning?

Så har jag på min höloge och vi håller på och sätter upp masonitskivor på insidan för att slippa få in fukten.

Har kollat med de bönder jag köper hö ifrån och de har gjort så i sina gamla uthus. Eftersom de breda springorna mellan plankorna gör att fukten åker rakt in i loge/lada och höt suger ju åt sig fukten.

Ett annat alternativ är att klä in väggerna med halmbalar eller lägga halmbalar runt höt.

Jag har ett höloft där jag lätt skulle kunna få plats med det hö som går åt till mina 2 hästar, men eftersom vi inte är färdiga med att sätta upp skivorna (tar en bit i taget) så väljer jag att förvara mitt hö hos den bonden jag handlar av.

Det är så himla trist att upptäcka mitt i vintern att det luktar champion om allt hö (första tecknet på att det är mögelangripet).

När det gäller självdragsprincipen på gamla lador så ska man ha i åtanke att trä krymper med tiden. Så när byggnaden var ny så var det inte så breda springor som det kan vara på samma byggnad 50 år senare. Och jag är ganska övertygad om att hö blev mögligt förr också.

/Lizzie

Ett år, innan vi började ta in eget, så köpte vi hösilage med 84% TS från ett lantbruksgymnasium och jag får säga att det var underbart. Det är ju hö i lyxförpackning. Man kunde ha balen öppen länge utan att något hände och ingen jäst. Någon annan som haft så högt TS?

Förra året pressade vi ca 80 ton hö, jädrar vad stessigt..... fast man sover gott på natten :rofl: I år blir det nog lite mer, fast storbal och hösilage. Även om pulsen är på högtryck under hösäsongen så är det himla skönt när det är på plats!!! DÅ mår man homla bra!!:banana: :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 432
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst

Omröstningar