Höskörd - stressigt

H

hästig

Är det bara jag som tycker att det är lite stressigt när man ska ta in sitt hö och hösilage? Då tänker jag mest på vädret för SMHI brukar ju allt som oftast ha fel och när de har lovat sol blir det regn och tvärtom.

Den veckan när man har huggt gräset går man och tittar på himlen för att se om man kan se något orosmoln. Bästa känslan är när de kommer och plastar och de håller på med de sista balarna och allt har gått bra.

Sv: Höskörd - stressigt

Är det bara jag som tycker att det är lite stressigt när man ska ta in sitt hö och hösilage? Då tänker jag mest på vädret för SMHI brukar ju allt som oftast ha fel och när de har lovat sol blir det regn och tvärtom.

Den veckan när man har huggt gräset går man och tittar på himlen för att se om man kan se något orosmoln. Bästa känslan är när de kommer och plastar och de håller på med de sista balarna och allt har gått bra.

Instämmer till fullo!! :bow: Jag brukar gå omkring och nervöst säga att "höbärgning är ett ypperligt sätt att hålla blodtrycket uppe" alltmedans jag läser alla vädertjänster på nätet, kollar havsvattenståndet och molnens formationer. Inte nyttigt för min mentala hälsa! Men oj sånt bra bete man får sen på sensommaren och hösten när hästarna kan gå där och efterbeta!

Ja, vi tog eget hösilage förra sommaren och det var hemskt nervöst innan det var plastat och klart.
Så nervöst att vi beslöt att inte göra om det i år.:cool:

Dock verkar det som de som redan slagit sitt gräs här i trakten har tur med vädret.

Immer

Det är väl lite väl tidigt att slå gräs till hästarna nu även om jag också bor i södra Sverige. Kobönderna har också börjat slå sitt här i trakten men hos mig är inte timotejen uppe ännu så jag väntar nog 10-14 dagar. Blir ju ändå mycket tidigare än andra år.

Jag var ute och körde bil igår i trakterna söder om och norr om Hallandsåsen, och man har slagit på många ställen. Jag vet att en del av dessa odlar till hästar.

Immer

Jag var ute och körde bil igår i trakterna söder om och norr om Hallandsåsen, och man har slagit på många ställen. Jag vet att en del av dessa odlar till hästar.

Immer

Det är fantastiskt att se skillnader mellan norr och söder, vi är inte ens klar med vårbruket ännu! :) Här uppe är det lagom att slå ut till korna c:a 12 Juni och hästarna ett par veckor senare. Är ett himla snärj, när fodret till hästarna är klart så är det bara att ladda om, några veckor senare är det andra skörd till korna igen. Förra året behövde man ju inte vara orolig för att det skulle komma regn iaf. ;) Får väl hoppas att det blir mer "lagom" i år.

Brukar bli beroende av väderleksrapporter under sommaren, måste nästan avgiftas när säsongen är över. :D

Kicki :)

kl

Just därför köper jag hö... jag har mark och skulle mycket väl kunna odla, men fy va nervöst att gå och vänta på att det ska vara tillräckligt torrt för att pressas.

kl

Just därför köper jag hö... jag har mark och skulle mycket väl kunna odla, men fy va nervöst att gå och vänta på att det ska vara tillräckligt torrt för att pressas.

Därför är det skönt med ensilage :) Är ju inte lika väderkänsligt, skulle det komma några droppar så blir det ju inte katastrof. Men det är ju ändå lite halvspännade för vi ensilerar totalt 1500 ton. Så därför så kan väderleksrapporterna lätt ta över ens liv. :D

Kicki :)

Hemma hos oss när dt e höskörd så är det väldigt stressigt..
Men vad skönt det är när man vet att man har hö sedan så att det räcker och att allt gick bra :D

Usch...Elände är det allt men som sagt numera köper jag mitt hö men är inte lugn förrän det är i ladan i alla fall.

Jag brukar gå omkring och nervöst säga att "höbärgning är ett ypperligt sätt att hålla blodtrycket uppe" alltmedans jag läser alla vädertjänster på nätet, kollar havsvattenståndet och molnens formationer. Inte nyttigt för min mentala hälsa!

åh, vad jag känner igen mig! man är på gränsen till nervsammanbrott och tänker absolut inte göra om detta nästa år... men det är det värt när skullen är fullt av egenproducerat, grönt och smarrigt hö!
däremot slår vi inte om två veckor, då vi inte vill ha alltför hög kvot då det mest står köttbullar i vårt stall och det blir sjuttsingen så svårt att få till det med super hö.

Fast vädret kan man ju inte göra något åt, varför gå och vara orolig för det? Det gör ju bara att man mår dåligt utan att kunna påverka det.

Vi tar en hel del hösilage, i fjol provade vi med några storbalar torrhö men de blev inget vidare. (Trots toppenväder! :D )

Nej, inte börja oroa mig redan! Hade halft sammanbrott förra året:crazy: Och haft det under resten av året också eftersom ca 3 ton möglade bort på skullen... Så i år blir ensilage och sen tar vi bara in så lite hö så att vi klarar de varma perioderna när man inte vill använda ensilage.

kl

Även om det är stressigt så blir det ju betydligt billigare att ta in själv än att gå och köpa, så för mig är det värt stressen. Säljer även en hel del så det blir ju plus i kassan.

Instämmer till fullo!! :bow: Jag brukar gå omkring och nervöst säga att "höbärgning är ett ypperligt sätt att hålla blodtrycket uppe" alltmedans jag läser alla vädertjänster på nätet, kollar havsvattenståndet och molnens formationer. Inte nyttigt för min mentala hälsa! Men oj sånt bra bete man får sen på sensommaren och hösten när hästarna kan gå där och efterbeta!

:rofl: :bow:

Varenda år, mitt i höskörden, blir det alltid prat om att ha marsvin istället för hästar. För hur många balar kan det gå åt till att hysa sådana.

:rofl: :bow:

Varenda år, mitt i höskörden, blir det alltid prat om att ha marsvin istället för hästar. För hur många balar kan det gå åt till att hysa sådana.

Ja precis!! Man skulle inte behöva bala då ens utan kunna ta in det som löshö! Och skulle det börja regna är det bara att spänna presenning över så länge :D I värsta fall skulle man kunna ta in det blivande höet och torka det med hårfön eller i micron till de små marsvinen :rofl: :rofl:

Hö känns för riskfyllt så vi kör bara ensilage numera. Det är dessutom hopplöst att lagra hö i Skåne.

Hö känns för riskfyllt så vi kör bara ensilage numera. Det är dessutom hopplöst att lagra hö i Skåne.

Vilken TS brukar ni vilja ha ensilaget på? Hur många lager plats? Jag får så mycket jäst i mina försök, även om det dramatiskt blivit förbättrat sen första försöket :D

Vi tar bara in hösilage och -05 låg det på ca 65% TS och förra året något torrare. Har faktiskt haft mer jäst i det som var torrare så jag antar att runt 65% är ganska bra. 8 lager plast. Jäst är ju ok så länge det inte är mögel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 432
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar