Hösilagefråga.

YorkWann

Trådstartare
Ev fått tag i hösilage (mycket bra värden för våra hästar) men det är bra tre hästar, och balarna är på 250kg, vilket efter uträkningar visade att det skulle ta 5-6dagar för våra att äta upp.
När jag pratade med en annan försäljare rekommenderade han hö till hästar, men sålde även hösilage, men rekommenderade då att det helst skulle vara uppätet på två dagar? Vet ju att nedbrytningen börjar så fort man öppnar balen, men går det verkligen så fort?

Någon som har hösilage, och hur länge räcker erat?

Sv: Hösilagefråga.

Det ska vara uppätet inom 2-3 dagar om det inte är så att fodret fryser för då ska det tydligen hålla liiiiite längre.

Det stämmer bra att om man vill följa alla rekomendationer så ska balen förbrukats på tre dagar. Är det frysgrader ute och balen står ute så klarar den sig längre. Det är väl nästan lite förbjudet att säga detta men vi förbrukar våra balar på ca 5-6 dagar, har man lite koll på lukt och hur det ser ut så kan man ju chansa. Har utfodrat mycket med ensilage och inte haft några problem, peppar peppar....

Vi har bara storbalar till våra hästar. Fodrar med hö fram tills det är minusgrader dygnet runt och börjar med ensilaget därefter. Våra balar kan stå 7-10 dagar innan det blir dåligt. Det gäller precis som foderfantast skriver att ha lite koll på lukt, värme i ensilaget och hur det ser ut.

Mina balar (fyrkanter, 70 % ts) räcker 10 dagar om det är runt nollan och lägre temp ute.

Jag har två hästar på 350 kg balar, det tar runt en vecka för dem att klämma i sig en. Är det varmt ute funkar det inte, då hinner balen bli varm, men är det typ 5 plus eller kallare så funkar det utmärkt.

Mina räcker i 11 dagar till 2 hästar. Är det minusgrader och lågt TS så fryser den ihop. När vi hade runt 65-70 i TS och hade -30 grader så var det en iskub vi försökte att såga loss bitar från, men vi fick inhandla torrt hö den perioden. Är det däremot högt ts så är det inget problem, men om det regnar och är varmt länge så håller den kortare. (Jag brukar räkna 1 bal/häst/mån + 2 extra (för att ha extra om någon blir dålig)
I år har jag endast torrt hö, vilket är tur eftersom att vi hade -9 grader i förrgår och just nu är det +6 grader och ingen nederbörd, bara slaskigt, vilket är otroligt för att vara i norrland. (mina vinbärsbuskar har börjat att slå ut IGEN)

Är det inte lite vanskligt att säga att det inte är något problem med att spara balarna mer än 2-3 dagar, med tanke på sjukdomen som ett flertal hästar dött av, som kan bero på att silaget inte förbrukats tillräckligt snabbt?

Varför det. Är hygienen god och vädret hyffsat så håller balen ju. Mina balar håller 5-7 dagar beroende på hur kallt det är.

Måste vara jobbigt att efter dag 3 hela tiden fundera på om fodret duger.

Är det tillräckligt kallt ute så behöver man inte ens fundera på det eller hur?
Det är ju inga 20 grader ute direkt!!!

Vi fodrar med ensilage i storbal (400kg) till tre hästar (fri tillgång). Balarna tar slut på 4-5 dagar och det är inga problem med hållbarheten. Vi har haft minusgrader någon vecka men så länge temperaturen håller sig under 5 grader så är det lugnt. Varmare än så går inte. Har givetvis noggrann koll på hur ensilaget ser ut och luktar, man märker direkt om det inte luktar "friskt".

pemi

Vi har fri tillgång på hösilage ute i hagen och våra två kusar äter upp denna bal på max 10 dagar. Jag har hittintills bara varit med om en bal som vart dålig (efter 8 dagar) men då var det varmt ute mellan 5-10 plus-grader.

Men om du har hösilage ute på vintern, vid minusgrader, så är det inga problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 015
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 332
Senast: Görel
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar