R

REL

Har nu letat och frågat massor av folk.
Varför ska hösilaget vila efter skörden innan man kan börja fodra med det och hur länge ska det vila.
Förvarar i övrigt det ute på pallar som står på grusad plan, dock ej i skugga. stora nät över.
Hur länge är dom hållbara om inget händer med dom.
Kan inte någon kunnig person informera mig im detta
Hälsningar Renée

Sv: Hösilage

Det ska vila för att ensileringsprocessen ska kunna komma igång inne i balen. Hur länge beror på hur hög/låg TS halt det har. Ju högre halt ju längre tid innan processen är klar för användning.

Om dom är hela i plasten och rätt hanterade hela under hela processen så håller dom utanvidare i allfall två säsonger.

Det ska vila för att ensileringsprocessen ska kunna komma igång inne i balen. Hur länge beror på hur hög/låg TS halt det har. Ju högre halt ju längre tid innan processen är klar för användning.

Om dom är hela i plasten och rätt hanterade hela under hela processen så håller dom utanvidare i allfall två säsonger.

Nu skrev du väl ändå fel, ju blötare det är ju längre tid tar processen är det ju och inte tvärtom som du sa.

För övrigt fick jag ett bra tips för några år sedan och det är att helt enkelt titta på plasten, så länge plasten bubblar ut är processen igång, när plasten sjunker ihop på balen har processen avstannat och man kan använda balen.

Nej jag skrev inte fel efter vad jag fått lära mig. Dessutom har jag fått lära mig att om plasten sjunker ihop är balen dålig. Att det då troligen finns hål i den någonstans som gör att den läcker.

Nja, vi brukar säga att när plasten inte längre innehåller syre har processen avstannat (eftersom syret "äts upp" under processens gång)

Nja, vi brukar säga att när plasten inte längre innehåller syre har processen avstannat (eftersom syret "äts upp" under processens gång)

Ja det är ju exakt det jag skriver så länge plasten bullar ut så så är processen igång när plasten sjunker ihop så är processen färdig.

Nej jag skrev inte fel efter vad jag fått lära mig. Dessutom har jag fått lära mig att om plasten sjunker ihop är balen dålig. Att det då troligen finns hål i den någonstans som gör att den läcker.

Men i verkligheten är det precis tvärtom processen tar längre tid ju blötare balarna är, man kan använda det torra mkt tidigare än de blöta.

Då skulle alla ensilagebalar vara dåliga menar du eftersom plasten sjunker ihop på alla balar när processen är avslutad. Det är nog förr dags att oroa sig om balarna fortsätter att ligga och se ut som spärrballonger med stora luftbubblor, för då om någongång har något gått fel eftersom processen uppenbarligen inte kommit igång som den skall.

Men varför skulle man inte kunna fodra med silaget under tiden?
Först så är det ju färskt gräs bara.
För häst så bör ju silaget vara av den torrare varianten och den är mera av typen luftkonserverad än ensilerad.
D.v.s. syret tar slut och åldringsprocessen avstannar.
Och jag kan inte se något problem i att öppna mitt i för att fodra.
Då så kommer ju bara syret till igen och åldringsprocessen fortsätter där den slutade.
På samma vis som när man öppnar senare.

Vid den "äkta" ensileringsprocessen där det också blir en konserverande försurning så är det däremot så att den konserverande effekten inte uppnåtts förrän silaget fått några veckor på sig.
Och om man då öppnar balen tidigare så är inte grönmassan koncerverad och ruttnar därför fort.
Men det kräver ett så blött ensilage att det ändå inte är riktigt bra för hästar.

Nej, sjunker ihop använder om kapsejsade balar, dåliga balar.

Menar du att din balar ser ut som bollar hela säsongen? Nyplastade balar hinner vi knappt lasta på pallarna innan de spärrar upp sig 4-kantsbalarna har en rund översida. Sedan sjunker plasten gradvis ned igen, nästan helt under första dygnet sedan förbrukas den sista luften och balen ser vaccumförpackad ut efter en vecka.
Därför ska man aningen flytta de direkt eller vänta en vecka för plasten går lättare sönder vid hantering när den är uttöjd.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 030
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2