Sv: Hösilage..
Du går ju då på att risken är minimal bara för att du har egen vall. Det är ju väldigt lurigt för risken finns ju kvar. Om man har en seriös foderproducent så tar denna hand om sina vallar på bästa sätt. Det gäller dock att man som foderköpare är beredd att betala vad det faktiskt kostar.
Jag vaccinerar mina hästar trots ett riktigt bra hösilage. Botulism uppkommer om det finns döda djur med i balen. Är det dåligt hanterat så är det andra aspekter som kommer in än botulism.
Jag tror att om man hade sett en häst dö i botulism så hade man vaccinerat oavsett hur liten risken är.
Mvh
Tora
Har man vallar som bryts vart fjärde år samt slås av rätt så är risken oerhört liten. I en välhanterad vall så blir det inte tillhåll av sork och orm t.ex. Så även om man inte har total kontroll, vilket man aldrig kan ha så bedömmer jag risken som extremt liten. Men jag råder dock mina hyresgäster att fatta sina egna beslut runt den saken.
Problemet kan ju vara att man inte alltid köper själv direkt från en producent. Är man t.ex. inhyrd och stallägaren är den som köper in foder så har man ju inte den kollen. Samt att även om man köper ett förstklassigt hanterat foder så är det ju inte säkert att man trots egen nogrannhet har den kunskapen om ensilerat foder som man borde, har flera exempel på det. Vilket ledde till en mycket tråkig utgång för hästarna. På så vis så kan ju hästen drabbas av botulism, även om oddsen var optimala i början. Samt att är det flera som har ansvar för utfodringen i ett stall så ökar ju ovanstående orsak.
Kicki
Du går ju då på att risken är minimal bara för att du har egen vall. Det är ju väldigt lurigt för risken finns ju kvar. Om man har en seriös foderproducent så tar denna hand om sina vallar på bästa sätt. Det gäller dock att man som foderköpare är beredd att betala vad det faktiskt kostar.
Jag vaccinerar mina hästar trots ett riktigt bra hösilage. Botulism uppkommer om det finns döda djur med i balen. Är det dåligt hanterat så är det andra aspekter som kommer in än botulism.
Jag tror att om man hade sett en häst dö i botulism så hade man vaccinerat oavsett hur liten risken är.
Mvh
Tora