Hösilage..

Sv: Hösilage..

Har man vallar som bryts vart fjärde år samt slås av rätt så är risken oerhört liten. I en välhanterad vall så blir det inte tillhåll av sork och orm t.ex. Så även om man inte har total kontroll, vilket man aldrig kan ha så bedömmer jag risken som extremt liten. Men jag råder dock mina hyresgäster att fatta sina egna beslut runt den saken.

Problemet kan ju vara att man inte alltid köper själv direkt från en producent. Är man t.ex. inhyrd och stallägaren är den som köper in foder så har man ju inte den kollen. Samt att även om man köper ett förstklassigt hanterat foder så är det ju inte säkert att man trots egen nogrannhet har den kunskapen om ensilerat foder som man borde, har flera exempel på det. Vilket ledde till en mycket tråkig utgång för hästarna. På så vis så kan ju hästen drabbas av botulism, även om oddsen var optimala i början. Samt att är det flera som har ansvar för utfodringen i ett stall så ökar ju ovanstående orsak.

Kicki :laugh:

Du går ju då på att risken är minimal bara för att du har egen vall. Det är ju väldigt lurigt för risken finns ju kvar. Om man har en seriös foderproducent så tar denna hand om sina vallar på bästa sätt. Det gäller dock att man som foderköpare är beredd att betala vad det faktiskt kostar.

Jag vaccinerar mina hästar trots ett riktigt bra hösilage. Botulism uppkommer om det finns döda djur med i balen. Är det dåligt hanterat så är det andra aspekter som kommer in än botulism.

Jag tror att om man hade sett en häst dö i botulism så hade man vaccinerat oavsett hur liten risken är.

Mvh

Tora

Du går ju då på att risken är minimal bara för att du har egen vall. Det är ju väldigt lurigt för risken finns ju kvar. Om man har en seriös foderproducent så tar denna hand om sina vallar på bästa sätt. Det gäller dock att man som foderköpare är beredd att betala vad det faktiskt kostar.

Jag vaccinerar mina hästar trots ett riktigt bra hösilage. Botulism uppkommer om det finns döda djur med i balen. Är det dåligt hanterat så är det andra aspekter som kommer in än botulism.

Jag tror att om man hade sett en häst dö i botulism så hade man vaccinerat oavsett hur liten risken är.

Mvh

Tora

Ja det gör jag. Och risken finns ju i princip alltid även vid vaccination. Som jag skrev i förra inlägget så är det ju klart att den personen gör det, men det finns andra orsaker som kan leda till botulism i ett andra led och då hjälper det inte att foderproducenten är en seriös kunnig företagare.

Att botulism bara uppkommer enbart vid döda djur i balen stämmer ju inte riktigt. Om balen förvaras på en plats som inte är alltför lämplig så kan det även då uppkomma botulism. Samt likt nedan, taget från Agrias hemsida.

Citat från Agria:
Om det går hål i plasten innan balen öppnas startar genast en jäsnings- och förruttnelseprocess som gör att fodret inte går att använda. Risken för botulism, kolik, diarré och andra sjukdomar ökar drastiskt om fodret används trots att det blivit dåligt

Med andra ord, gäller kanske inte försäkringen om man inte har vaccinerat?

Ja det gör jag. Och risken finns ju i princip alltid även vid vaccination. Som jag skrev i förra inlägget så är det ju klart att den personen gör det, men det finns andra orsaker som kan leda till botulism i ett andra led och då hjälper det inte att foderproducenten är en seriös kunnig företagare.

Det vanligaste smittovägen är vid inplastning (kopierat från SVA):
Smittvägar
Den vanligaste infektionsvägen vid botulism hos vuxna hästar är utfodring med förorenat inplastat vallfoder. Om döda djur eller jord kommer med i ensilaget vid skörd eller inplastning ges bakterien goda förutsättningar för att växa till. Under vissa förutsättningar kan Clostridium botulinum bilda toxin som fördelas ut i balen.
En annan inkörsport för bakterien kan vara via sticksår eller hos nyfödda föl med navelinfektion, men dessa infektionsvägar är mindre vanliga.

Bakterien som bildar toxinet botulism finns i jorden. Det finns även misstänkta fall där toxinet misstänkts ha uppkommit i smutsiga lerpölar i hagen. En ytterligare misstänkt smittväg är att bakterinen kommer ner med födan och toxin bildas i hästens tarm. "Shaker foal syndrome" är exempel på toxinbildning i tarmen.

För att toxinet botulism skall utvecklas behövs oftast en syrefattig miljö. När man råkar göra hål i balen så kommer det in syre. Att på så sätt få in bakterien är nog otroligt minimal då den som sagt kräver en syrefattig miljö.

Vaccinet har ytterst få och sällsynta biverkningar
Lokal svullnad på injektionsplatsen i ett fåtal fall är rapporterat. Enligt tillverkaren kan det förekomma att vissa hästar blir något nedsatta en dag, något som är snabbt övergående. På förpackningen finns dessutom angivet anafylaktisk reaktion, men enligt tillverkaren skall detta vara ytterst ovanligt. Adrenalin (epinephrine) är antidot vid anafylaktisk reaktion.

Dödligheten vid botulism är dock väldigt hög, upp till 90%.

Man har så vitt jag vet (om inte det har framkommit något fall nu) inte kunnat påvisa att en häst som fullgjort sina tre vaccineringar dött av botulism typ B. De botulismfall i Sverige som har verifierats på häst, har samtliga orsakats av C. botulinum typ B, vilket är det toxin som vaccinet har effekt mot. Fullgott skydd kan förväntas två veckor efter den tredje vaccinationen.

Mvh

Tora

Med andra ord, gäller kanske inte försäkringen om man inte har vaccinerat?

Det tror jag inte att det är några problem med. Jag tror det bara är stelkramp som försäkringsbolagen kräver (eller är det fel också?).

Mvh

Tora

Den vanligaste smittvägen ja, men dock inte den enda som jag tidigare skrev, något som alla bör vara på det klara med. Och det var något som en hästägare i min närhet blev varse om, mycket tråkigt för hästarna. :(

På vilket sätt skulle det kunna ske tillväxt av botulism i något där syre har kommit till?

Mvh

Tora

Kan finnas i marken eller i vissa typer av vatten med stiltje.

Men om man då dumpar i rent oförstånd en bal där i alltför lång tid så blir det inte så lyckat. Just av den orsaken så anser jag att den okunnige kan klanta till det även med ett bra hanterat foder.

Så du menar att toxinet skulle vandra från den syrefattiga miljön till hålet i hösilagebalen? Men då det är hål i hösilage balen så är miljön inte längre syrefattigt och toxinet kan inte bildas vidare.

Eller menar du att bakterien skulle kunna vandra in i hålet från jorden? Men är inte det samma sak att när det väl är hål på plasten så är det inte längre syrefattigt och toxinet kan inte utvecklas?

Sen finns det ju andra otrevliga saker som kan växa till sig när det går hål i plasten men det känns lite långsökt med botulism.

Mvh

Tora

Så du menar att toxinet skulle vandra från den syrefattiga miljön till hålet i hösilagebalen?

Balen i det aktuella fallet var öppnad och placerad på "ej lämplig grund" där 2 hästar dog i botulism.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror snarare att toxinet redan fanns i balen. Att det skulle vandra upp från jorden på detta sättet genom syre när det krävs syrefattig miljö för att det skall utvecklas känns väldigt långsökt.

Mvh

Tora

Nu har jag inte alla detaljer kring detta av naturliga skäl, men enligt de prover som gjordes så förhöll det sig så.

Det har jag väldigt svårt att tänka mig att proverna visade så. Det är inte en helt okomplicerad procedur att överhuvudtaget faställa att det är botulism det rör sig om. Att då faställa att balen blivit smittad genom att toxinet har vandrat från marken via ett hål plasten i ebalaget är väldigt långsökt.

Prov kan tas från blodserum, mag-tarminnehåll och/eller misstänkt foder.

Det känns snarare som en historia som någon har hört från någon.

Mvh

Tora

Det är inte en historia som "någon hört från någon"! Personerna som drabbades finns i min "omgivning" och iom. det går jag inte in på närmare detaljer.

Som sagt det är alltid samma historia när man väl börjar spåna i det. Aldrig är det förstahandsuppgifter.

Att man lyckas faställa smittovägen från marken till balen genom ett hål i embalaget skulle ha varit helt fantastikt och något som det borde ha skrivits om.

Mvh

Tora

knapplån

Citat från Agria:
Om det går hål i plasten innan balen öppnas startar genast en jäsnings- och förruttnelseprocess som gör att fodret inte går att använda. Risken för botulism, kolik, diarré och andra sjukdomar ökar drastiskt om fodret används trots att det blivit dåligt

Om man läser mer på Agrias sida så står det att "botulism" bakterien kräver en strikt anaerob (syrefri) miljö. Jag har för mig att botulism kan bildas även i höbalar även om det är ovanligt. Det måste ju nästan betyda att bakterierna kan växa till även i en syrefattig miljö dvs med lite syre som tex i en bal som det har gått hål på.

Sedan om man ska vara noga så är det väl inte toxinet som vandrar utan bakterierna. Toxinet produceras sedan av bakterierna och det är det som hästen blir förgiftad av. Om jag har förstått det rätt.

Det stämmer att bakterien Clostridium botulinum framför allt behöver syrefri miljös för att bilda sporer och toxin. Sporbildning är ett sätt för bakterien att överleva vid tuffa yttre förhållanden. Giftet är ett av de starkaste giften som finns. Det krävs väldigt lite för att ta död på en häst

I vissa mycket gynsamma fall så kan även botulism utvecklas i höbalar. Men det är väldigt, väldigt sällan. Vad jag har läst så har det aldrig kunnat påvisas i Sverige. Dock så kräver det speciella omständigheter. Det finns bla en teoretisk risk nu när det är så gott om mördarsninglar att dessa eventuellt skulle kunna öka risken genom att miljön runt dom skapar rätt förutsättningar när snigeln dör.

Men för att toxinet botulism skall kunna utvecklas så krävs en syrefattig miljö. En annan av smittvägarna kan tex vara att hästen får i sig bakterien och att toxinet utvecklas i magen. Så nog kan bakterien vandra. Men för att toxinet botulism skall utvecklas så krävs en syrefattig miljö.

Det intressanta är vad man menar med att vandra? De gånger hästen har fått i sig bakterien så har den ätit den i fodret som den tuggat i sig. Det är inte så att bakterien är luftburen eller något liknade.

Sen tolkar jag inte det som står på Agrias hemsida att botulism kan vandra till en bal utan att man inte skall använda foder som har blivit dåligt därför att en dålig bal i sig kan innebära att det finns risk för botulism (även om man inte kan känna eller lukta botulism). Inte för att botulism utvecklas därför att balen är dålig.

Alltså för att vara på den säkra sidan så skall man kassera allt hösilage som inte ser,luktar eller på något annat sätt verkar okej därför att risken är att det kan vara något skadligt för hästen i balen.

Mvh

Tora

Jag håller med dig om att Agrias text är lite oklar.
Om man pratar om att dessa bakterier vandrar så ser jag det mer som att bakterien kommer till en gynnsam miljö där den kan föröka sig snabbt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp