Hösilage..

Sv: Hösilage..

Fast den bildar ju sporer och toxiner som ett skydd. Det är först när den det blir mer hälsofarligt för bakterien som den blir farlig för oss och andra djur.

I normal fall så finns bakterien i jorden och som jag har förstått det så är den inte vandringsbenägen till andra ställen av sig själv.

Mvh

Tora

Fast den bildar ju sporer och toxiner som ett skydd. Det är först när den det blir mer hälsofarligt för bakterien som den blir farlig för oss och andra djur.

I normal fall så finns bakterien i jorden och som jag har förstått det så är den inte vandringsbenägen till andra ställen av sig själv.

Mvh

Tora

Att den bildar sporer som ett skydd är jag med på. Men varför den bildar toxin lyckas inte jag hitta någonstans annat än i en artikel där det stod att man inte visste varför. Jag har annars fått för mig att toxiner som bakterier producerar inte frisläpps föränn de dör.

Att den bildar sporer som ett skydd är jag med på. Men varför den bildar toxin lyckas inte jag hitta någonstans annat än i en artikel där det stod att man inte visste varför. Jag har annars fått för mig att toxiner som bakterier producerar inte frisläpps föränn de dör.

Rättar mig själv.
Toxinet som ger upphov till botulism är ett toxin som utsöndras av bakterien. Det är alltså inte ett endotoxin som frisläpps när bakterien dör.

Helt korrekt.

Jag har förstått det som att bakterien bildar sporer och toxin som ett skydd mot yttre omständigheter när livsmiljön inte är det ultimata.

Mvh

Tora

Okej, har lärt mig en massa nytt här.. Men kan man säga att en torr hösilagebal håller bättre om man öppnar upp den ordentligt när man öppnar den, alltså sprider ut det så att det kan torka lixom?

Har varit inkörd på hö för det kan man ta från hökullen utan att tänka på hur kort tid det håller innan man måste slänga det, men nu har sambon beställt en massa hösilage av en granne och jag har inte haft det tidigare. Förra året hade vi några ensilagebalar på vintern men jag gillade inte det riktigt, och inte hästarna iheller..

Men, hur som helst, hur ska jag göra för att en öppnad hösilagebal ska hålla så länge som möjligt? Den är torr enligt säljaren men jag ska också prata med vår andra granne, som pressat den om hur han hanterat det när han gjorde balarna..

Det absolut bästa är kyla. Håll dom utom räckhåll för solen även där de förvaras.

Solen gör ingen skada i sig på hösilaget när det är förpackat. Däremot så expanderar balen lite när solen ligger på. När sedan solen försvinner så drar balen ihop sig. Detta gör att det kan bli små glipor i plasten där lagren överlappar varandra. Detta gör att syre kommer in i balen. Att det skall förvaras på grus/betong/asfalt och i skydd från fåglar vet du säkert redan.

När du väl har öppnat balen så sprid ut den lite. Risken att det skall utvecklas värme i balen är mindre.

Det där med torrhet är en balansgång. Det stämmer att torrare hösilage håller sig längre när man väl öppnar balen stämmer. Problemet är att är det för torrt så sker ingen ensileringsprocess och hållbarheten blir då sämre. Det ultimata brukar vara mellan 60-65%.

Rätt slaget, rätt paketerat och rätt förvarat är hösilage ett enligt mig bättre allternativ än hö i alla fall för oss på sydligare breddgrader. De fuktiga vintrarna här har gjort att det finns mycket mögelsprorer i höt. Hösilage är inte alls känslig för fuktiga vintrar på det sättet och är faktiskt lättare att förvara på rätt sätt än hö.

Mvh

Tora

Det där allra bästa har vi tyvärr ont om här i skåneland..

Är man onödig om man stoppar upp hösilagebalar på vinden? Där finns ingen sol och ingen jord..

Tänk också på att ju mindre balarna hanteras ju bättre är det! Bästa är att ta det direkt från stycket och lägga hem det. Försök att hantera det så lite så möjligt för hållbarhetens skull :)

knapplån: Man bör ju helst inte använda ensilage/hösilage under sommarmånaderna har jag förstått - och själv fått erfara...! Hur gör ni då - skördar ni/köper ett litet lager hö som räcker över sommaren...? Jag har använt hösilage sen i juli men fick skaka isär hela balarna och lägga luftigt så att det blev torkat. Besvärligt!

Men det är det bästa sättet om man har hösilage och bor i varma skåne? Att dela upp det så det kan torka..?

Bor ju också i skåne rätt ut sagt bara en mil från där du bor :D

Och vi har hösilage. Delar upp det, får det direkt hem från åkrarna och det lite blötare så rister vi upp hela balen i en box. Nu är det som vi har nu så torrt att vi bara behöver sära lite på det.

Bra, då bär jag mig inte alldeles tokigt åt då. Jag gör nämligen på samma sätt.... Första gången med hösilage i stallet och jag hade inte tagit tillräckligt noga reda på hur man måste hantera det. Man lär av sina misstag!:crazy:

Det där allra bästa har vi tyvärr ont om här i skåneland..

Är man onödig om man stoppar upp hösilagebalar på vinden? Där finns ingen sol och ingen jord..

Det beror lite på hur varm det är på vinden. Kalla stenstall brukar hålla kylan bra under dagen. Fast det är mest när du väl har öppnat balarna som det är bäst om de står svalt. Så länge du inte har öppnat den så räcker det om den står ute på grusat underlag (gärna på pall) i skuggan.

Tänk också på att hantera balarna så lite som möjligt (undrar om inte någon redan skrivit det).

Mvh

Tora

spännande tråd..

Jag har aldrig fodrat med silage, och ska nu ev fodra med inplastat hö eftersom jag har så liten förvaringsplats för hö.

Jag hade tänkt att fodra med hö tills det börjar bli kallare. typ oktober-november.

att ställa balarna på pallar är alltså att rekommendera?
men slits inte plasten i onödan då?

men hur är det med botulism. Nu har jag läst att högre ts ger större chans att få botulism, plus tvärtom :confused:
vad är egentligen rätt?

Ja det gör jag. Och risken finns ju i princip alltid även vid vaccination. Som jag skrev i förra inlägget så är det ju klart att den personen gör det, men det finns andra orsaker som kan leda till botulism i ett andra led och då hjälper det inte att foderproducenten är en seriös kunnig företagare.

Att botulism bara uppkommer enbart vid döda djur i balen stämmer ju inte riktigt. Om balen förvaras på en plats som inte är alltför lämplig så kan det även då uppkomma botulism. Samt likt nedan, taget från Agrias hemsida.

Citat från Agria:
Om det går hål i plasten innan balen öppnas startar genast en jäsnings- och förruttnelseprocess som gör att fodret inte går att använda. Risken för botulism, kolik, diarré och andra sjukdomar ökar drastiskt om fodret används trots att det blivit dåligt

Kicki :laugh:

Det finns dessutom olika typer av Bolulism där vaccinet inte "biter" på alla. Någon sa till mig "att det är fler hästar som har dött av mögligt och dåligt hö, än av botulism".
Kanske ligger det lite i det? Att det är inte helt riskfritt att fodra med hö heller, då med benämning på luftrörsproblem etc. Själv vaccinerar jag inte mot botulism, har korsförhört en massa hästmänniskor i olika grenar om hur de gör, jag har konsulterat ett antal veterinärer om vad de tycker. Sedan har jag tagit det beslutet. Tycker dock inte att de som vaccinerar gör det i onödan, definitivt inte! Givetvis finns det alltid en risk att drabbas. Frågan är svår och komplex! Hade jag haft en enda häst så hade jag vaccinerat, men nu bedriver jag uppfödning och måste räkna och kalkylera risker mot ekonomisk kostnad.

Jag har också pratat med folk som fodrar med ensilage. INGEN i min bekantskapskrets vaccinerar, och en veterinär sa att det finns så många varianter av botulism. Så de kan få botulism iallafall trots vaccination:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv