hösilage-småbalar-pris?

S

seifur1

Vilka prisvariationer bör man räkna med om man vill ha hösilage i småbalar 25-70kg av god kvalitet.
Hittills har jag sett allt från 1,75 -3 kr + moms. Vanligast i år verkar vara kring 2,25-2,50 vad jag har sett?

Vilka priser är rimliga, jag förstår att småbalar är dyrare att tillverka än stora?

Vad har ni för erfarenhet av småbalar hösilage? Håller de bra hygienisk kvalitet?

Är kända tillverkare/märken bättre att handla av kvalitetsmässigt?

Det verkar inte vara så många som säljer småbal hösilage ändå när man letar tycker jag, hade behövts fler detta hö-mögelår:mad:

Sv: hösilage-småbalar-pris?

Vårt hö kommer i småpåsar... tror de är typ 20-25 kg i varje... Asså inte balar utan som fyrkantiga påsar... Kostar 2,40 kr/kg o sedan får man betala pallen som de kommer på (typ 100 kr lr nått, som man sedan får tillbaka om man lämnar tillbaka pallen).

Har haft det här höet i 4 månader nu och har för ovanlighetens skull inte en endaste sak att gnälla på. Det är fräscht, håller skitbra, hästen älskar det (jäkla matvrak), och påsarna är jättesmarta! Nu är jag rätt dålig på hö, men en jag känner som är duktig på sådant tyckte vi hade extrem tur att få så himla bra hö. Vi är dessutom garanterade att få det igen o igen o igen... ända till sommaren. Håller annars med om dig att de verkar vara mkt skithö efter sommaren... Tycker att de är lite dyrt ifs, de skulle väl vara det enda.. är van att betala runt 1 kr/kg men ah. Det är så bra så det är det värt,. :)

Ingen mer som har prisinformation kring mindre balar hösilage eller kvalitetserfarenheter?

Detta är verkar grovfodret ha ett högre pris, så det som du skriver stämmer väl överens med verkligheten. 1.75 har vi inte hittat något foder för om så hade varit så hade det varit att tacka och ta emot.
Vi betalar också 2.40 för hösilage i småbalar, dock har vi just nu ett mycket bra sådant för 2.20 i 300 kg balar.

Den här vintern har jag provat hösilage i småbalar från två olika leverantörer i södra Skåne. Den ena leverantören hade i 40 kg balar för 2:00/kg - tyvärr av riktigt usel kvalitet :mad:
Den andra leverantören hade i 70 kg balar för 2:50 + moms/kg. Och med superbra kvalitet! Så trots att jag tyckte det var på gränsen, prismässigt, så köpte jag det dyra och jag har inte ångrat mig. Riktigt bra hösilage :)

Det jag har upplevt med småbalar är, att de ofta varierar kraftigt i kvalitén. En bal kan vara riktigt bra, medan nästa fullständigt dryper när man öppnar den. Det är ju i det läget svårt att få i hästen en vettig stråmängd som kan motsvara förväntad foderstat, och hästen får således olika mat vid varje balbyte. Det är min erfarenhet, och pratar man med fodertillverkare så är de tydligen av samma åsikt.

Håller med. Så var det i partiet med 40 kg balar som jag provade.
Men de andra balarna däremot (70 kg) har hittills hållit en väldigt jämn kvalitet, även "fukt"mässigt.

Har kört småbal i drygt en månad nu och är supernöjd. Hästarna älskar det och inte dammar det...

Jämn kvalitet avseende ts, luktar kanonfint. Fick dock en bal som var möglig och då syntes det direkt när jag öppnade, annan lukt, annan färg. Ser det som en fördel att i en småbal märks det direkt om något inte stämmer, i en storbal kan du ju ha fodrat med icke fräscht foder innan du ser möglet längre in.

Är som sagt supernöjd. Ger 85:-/bal och de pendlar runt 35-40 kg vilket gör ett kg-pris runt 2,20-2,50.

Eftersom plasten är dyr så utgör den en stor andel av produktionskostnaden. Det går åt mer plast per kg ensilage ju mindre balen är. En stor rundbal kostar drygt 100:- i plastmaterial.

Det finns ännu inte så många småbalspressar ute hos jordbrukare eftersom det bara är hästkunder med få hästar som är intresserade av produkten. Det innebär att begagnade maskiner sällan finns och det är svårt att motivera att köpa en fabriksny press/plastare för flera hundra tusen. Ofta har de mindre arbetsbredd och blir inte lika rationella som storbalspressarna under skördearbetet.

Har man traktor och flera djur så är stora balar enklare att hantera och avsevärt mycket billigare.

Jag ger 1,50 kr/kg eller 50 kr/bal beroendevis på vad som blir billigast. Allt vägs.
Jag tycker de e kanon me småbalar. Alltid fräscht foder i jämförelse med storbal som det tar längre tid att göra slut på.
Och som nån skrev, öppnar man en dålig bal så märker man det direkt.

Jag tror behovet av småbalar finns och är större än vad man tror. Har man bara ett fåtal hästar så är ju stora balar inte bra även om många har det ändå. De står öppna alldeles för länge för att hålla hygienisk kvalitet. 2-4 hästar i en hage är väl inte ovanligt.

allmänt inlägg:
Jag har köpt ompressade balar för 2,20+moms 40kg, nu när mitt hö möglade bort. Det har varit jättefint men är ju från stora balar och blir mer färskvara i hållbarhet så jag får hämta oftare, lite jobbigt och det kostar också att köra.
Lär visst hålla 1-2 månader med ompressade balar??

Det verkar ju vara vanligare i England att man gör småbalar hösilage och då ofta i påsar som HH har. Jag har sett fler märken i England med påsar på hemsidor.
Varför gör inte fler producenter så här. Är det bättre eller sämre med påsar tro? Borde vara lättare att få täta och då kanske bra kvalitet även i småbalar, eller?

Man funderar ju redan nu på vad man ska satsa på för grovfoder till nästa vinter :crazy: Hö är ju tyvärr svårt att förvara i södra sverige.

Vägde för skojs skull en bal igår och den vägde 44 kg = 1,93 kr/kg :banana: :banana:
Inte en sportmössa att vi går tillbaka till hö efter detta lyckokast!

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har genomgått utredning för foderallergi och fått det konstaterat. Jag är i fasen nu att hitta ett permanent foder som fungerar...
Svar
6
· Visningar
872
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 557
Senast: Lavinia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Eftersom vi har en tråd om lusernets pris så tänkte jag att vi kunde ha en för hö/hösilage. Priset på säd har ju stigit rejält vilket...
Svar
5
· Visningar
1 214
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka