Hört från okunniga, Hund edition.

Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

*KL*

Jag kommer gående med denna och möter en mamma med ett barn. Mamman "-akta dig för den där hunden, det är en sån där pitbull". Jag: :confused:
Ja, det är ju verkligen sjukt likt en pitbull, eller vad säger ni?

575017_10150717675682012_500742098_n.jpg


Jag har ju två tikar och en hane. Hanen är ju störst och sen har jag en tik som är något mindre än den andra tiken och får ofta frågan om det är mamma, pappa barn. :meh:

En annan sak som man som RR-ägare ofta får höra av okunnigt folk är varför man opererat hundens rygg eller om hunden är arg för att den hela tiden reser ragg :banghead:
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Det är visserligen inte hund, men det kanske kan platsa här ändå. För många år sedan hade jag en iller. Den här dagen hade vi stannat för att ta en fika på resan och hade honom i koppel. En familj med några barn kom förbi och stirrade. Sen kom följande kommentar.
- mamma, mamma titta - en igelkott!

:rofl::rofl::rofl:

Det platsar absolut. Om marsvin och liten hund är sak samma så platsar iller utmärkt här ;)
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Vi har tre hundar, en isländsk fårhund och två röda (avblekta) dvärgpudlar. Alla tre är hanar. Men av någon anledning envisas folk med att kalla alla tre för "hon". OK, islänningen har visserligen den fina "kragen" som tikarna inte får, men det är inte lätt för icke-hundmänniskor att veta, och pälsen döljer ju en del väsentligheter. Pudlarna är däremot kortklippta. Minsta barn borde kunna se att de är hanar...Men nej, de är "flickor" alla tre. Även om "flickan" just lyft på benet...

Att folk undrar vad pudlarna är för ras har jag mer förståelese för, de har ju en ovanlig färg. Att de blir tagna för valpar likaså, de är ynkligt små - våra kastrerade hankatter väger mer...
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

KL

Inte hört, men läst idag:
"Han säger varg. För han är helt övertygad om att det var en varg som attackerade Pepzi.

– Det var många saker som inte stämde med en hund. Hade jag sparkat på en kamphund till exempel hade den gett sig på mig."

" Den här såg så grym ut. Jag är 99.9 procent säker."
http://www.expressen.se/gt/pepzi-kan-ha-blivit-attackerad-av-en-varg/

Lika säker som veterinären, tillika jägare o fårägare som sköt ihjäl en röd Akita?
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

KL

Inte hört, men läst idag:
"Han säger varg. För han är helt övertygad om att det var en varg som attackerade Pepzi.

– Det var många saker som inte stämde med en hund. Hade jag sparkat på en kamphund till exempel hade den gett sig på mig."

" Den här såg så grym ut. Jag är 99.9 procent säker."
http://www.expressen.se/gt/pepzi-kan-ha-blivit-attackerad-av-en-varg/

Lika säker som veterinären, tillika jägare o fårägare som sköt ihjäl en röd Akita?

Eller jägaren i Örebrotrakten som misstog en häst i vitt täcke för ett vildsvin ;)
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

kl

Jag får också ofta frågan ifall min är valp. Eh, nja. Hon blir sju i januari, så inte riktigt.

Sen det som jag får höra nästan varje dag:
"Har hon ett BLÅTT ÖGA?!"
"Nej, du ser i syne. Ja hon har ett blått öga"
"Åh stackare är hon BLIND?"
"Nej hon har ett blått öga."
"Är hon döv då?"
"Nej hon har ett blått öga. Det är helt enkelt en annan färg."
"Jaha. Men det är väl rätt vanligt på albinohundar".
:banghead::banghead::banghead:
"Nej, hon är vit."
"Ja albino".
"NEJ HON ÄR VIT!"

o.s.v.
Så här har ni min albino (valp):
IMG_4542.jpg
[/IMG]
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

JA det där med att folk tror hunden är en valp....
Vår gamling var valp ända till han var 7. visst han ser ännu väldigt valpig ut i ansiktet men numera alldeles grå. Men var ganska roligt när folk på riktigt trodde han var valp trots han var många år. Är ju inte ens en liten hund, utan han väger ungefär 25 kg.
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

KL

Kom på en till! Två förskolebarn går förbi hand i hand och tittar på Signe 7 månader
B1: Titta vilken gammal hund!! Och den är smal!
B2 *malligt*: Det där är ju en sån där hund som ska se ut så!
:p

1262573_10151577324221360_463032983_o.jpg
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

*kl*

Min papillonhane på 2 år är tydligen mamma till min 4åriga chihuahua/papillon blandning.
Och min staffevalp på 4,5 månad kommer äta upp småhundarna när han blir en såndär mördarhund ;)

Vi hade en wheaten terrier när jag va yngre, och han HATADE andra hundar. Ändå va folk tvungna att släppa fram sina hundar till honom, för han va ju så "Söt och lurvig så den där kan ju inte va farlig"...
Samma hund blev även klassad som labrador av en farbror som minsann hade haft uppfödning :P
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Min papillonhane på 2 år är tydligen mamma till min 4åriga chihuahua/papillon blandning.

Tja, vår isländsk fårhundshane är mamma till våra dvärgpudlar, så varför inte?
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Ja o Fähunden antogs vara mamma åt Lillvispan, visserligen samma ras o hanen var mer än dubbelt så stor som lilltiken, men båda var vuxna.
Visserligen korthåriga o trefärgade båda två.
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

*Kl

Var kille ar liver n tan, alltsa den typiska roda Doberman fargen. Sa han ar ju givetvis en brun Labrador. Jag har hort det manga ganger.
Sen de mindre roliga pastaenden ar ju tyvarr vanligare.
Far tex hora minst tre ggr I veckan hur han borde ha skall halsband = el. Fran olika personer varje gang. Borjar bli lite less pa att forklara varfor det inte ar en bra ide.
Jag far dessutom manga forvanade kommentarer over att han ar snall mot barn och gar ihop med I princip alla hundar. Hur kan en san stor och elak hund leka med en dvarg tax? Samma dar, forsoker forklara att radsla for framlingar gor inte hunden radd och utatagerande mot allt.

Suck
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

KL

"Titta!!! Villken TAX!"
(Mindre barn om vår malle.)

Följande konversation utspelar sig vid klätterklippan där ovanstående "tax" ligger och tittar på när husse och matte hänger och klänger:

Man som stannat till: "Oj, villken fin hund, han kan inte vara så gammal."
Husse: "Njae, nio är han."
Man som stannat till: "Månader?"
Husse: "År"

(Så låter det ibland när man har en hund som åldras värdigare än George Clooney :D)
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

KL

Det roligaste var nog frågan från en förskolefröken som stannat och låtit barnen hälsa på min hanhund: - Är det en labrador?

Inte riktigt, han är en Amstaff/Rottweilermix och dessutom i en färg/teckning jag aldrig sett en labbe.

Annars är min favorit en bekant som fick frågan om sin vita Boxervalp: - Är det en sån där JRT? :D
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Jag har fått frågan: "Vad är det för ras mer än kamphund i honom?" (För alla vet ju att Svensk Kamphund är en egen ras O_o)
Och eftersom han är svart och korthårig verkar han automatiskt vara labrador, det har jag fått höra måååååååånga gånger.

Kamphundslabradoren i fråga:
1016533_10151707675761413_2011662300_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp