Hört från okunniga, Hund edition.

Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

kl på mig själv

Tjejen jag skrev om tidigare hade också skaffat flexikoppel och var så nöjd för nu skulle hunden sluta dra!
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

"Mamma! MAMMA! Kolla Bambi!"

Jag har tydligen ett rådjur i kopplet.
Ibland även ett rådjur med en rådjursfot :angel:
dsc_0155_web_112617980_134417076.jpg

billdsc_0043_116050161_134416755.jpg

webdsc_0033-copy_146965471.jpg


Själv tycker jag att han är mest lik Sniff :D

12415532-origpic-dcf9db.jpg


Och alla tror att Ivan är en valp.
Han är tre år nu, men har sett ganska likadan ut sedan han var 5 månader.
Ständigt återkommande kommentaren "Blir den här lika stor som den andra sen?"
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Har två hundar. En 11årig hanhund som är korsning springer spaniel/labbe. Svart, lockig och lite "trubbigt" ansikte. Alltid för höra att han är en tik. Folk ger sig inte heller. Det ÄR en tik.
Sen skaffade vi oss en flattevalp, som börjar närma sig 2 år. Jag vet inte hur många gånger jag fick höra att "ÅÅååh har hon fått en valp nu? Ja det syns ju långa vägar att det är hennes valp". Spelar inte mig så väldigt stor roll, skrattar mest lite åt alla som bara ser två svarta hundar och tror att dom är av samma ras bara för det.

Haha! Det räcker att ha en valp och en vuxen hund så får man många frågor, åh är det mamma och barn? Alltid sagt med pipig röst. I och för sig kan de tro att det är blandraser båda två, men för mig ser en brun labrador och en grå weimaraner helt olika ut.
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

*kl*

Tyvärr kommer jag utan svårighet sjuttio saker folk gjort i okunnighet som inte är det minsta roligt, utan tvärtom enbart korkat.
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Hehe, jag känner igen det där lite grann numera :)

Hämtade hem en Riesen tik för en vecka sen och har nog redan fått höra "åhh vad gulligt med mamma och barn ute på promenad" typ 100 ggr..
Att jag sen berättar att den stora är yngst och att det inte är samma ras vill de flesta inte lyssna på.

1395433_10153404157600223_1699753353_n.jpg


För många år sen frågade en bekant om våra hundar var fullvuxna och vi svarade ja.
Hundarna var en Rysk Svart Terrier hane och en Dvärg Schnauzer.
Efter det frågade han om det var samma ras? Ehh nej..
Båda är fullvuxna, den ena vägde 65kg och den andra 10..
Nej den människan är inte så smart..
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Exakt!! Här är den stora hunden yngst vilket folk också har svårt att förstå ibland.
"Men hur har hennes valp kunnat bli sååå stor? Den är ju större än mamman "
Svar: "Den något mindre är en hanhund på 11 år, han har aldrig fått några valpar. Den stora är en snart 2 år gammal hanhund av en helt annan ras. Därför är HAN större."
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

En hundbekant som åker med sina två hundar över till Gottland en gång i månaden för att konsultera en "hundviskare".

Hundbekanten var själaglad en gång efter ett sånt besök för att den yngre hunden hade sagt till hundviskaren, att den äldre hunden i huset, han skulle minsann hänga med mist fem år till. Den äldre hunden var en bra bit över tio.

Inte bara synsk, den kunde räkna också!
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Det ser väl alla att djuret närmast i bild är en räv? :)

526888_532778016734636_855187764_n.jpg


Såhär såg räven ut som fullvuxen.......

29764_125318690813906_7340107_n+%25281%2529.jpg
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Min första hund.

740110_555498561129248_1987169702_o.jpg


Mötte ett par med två Goldens. Det blev som tossiga i min jycke.
"Åh guuud så vacker! Vi har alltid haft goldens men aldrig sett en så vacker! Vilken kennel kommer han ifrån?"

Jag: "Öh.....det är en blandis....Rottis, Golden, Labbe och springerspaniel :o "

De:"Men han ser ju precis ut som en Golden. Den måste du ju bara para. Den kan du tjäna pengar på!" :banghead:

Kan erkänna att detta var ingen lyckad blandning. Ledproblem och en herrans massa hund att hantera.............
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Haha den fick vi också alltid höra när jag bodde hos mina föräldrar och vi hade två dvärgschnauzrar. Den ena lite mindre än den andra, fick ofta frågan.
"Är den stora mamma till den lilla?"
"Nej, den lilla är äldre."
"Jag var helt säker på att det var en valp! Hon ser ut som en valp!"
168647_482519875793_1869328_n_zpse463b31b.jpg

Valpen till vänster, mamman till höger...


kl.
Här är min jackrussel och syrrans blandras mellan tollare & golden alternativt gula flat.
20120618-1329011.jpg


Och är är min amstaffvalp!
askavalp.jpg


Får även ofta höra om min hund att "Den kan inte vara så gammal! Hur stor blir hon?"
Folk blir väldigt förvånade när jag svarade att hon inte blir större eftersom att hon är tre år.
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Haha jag har råkat ut för något liknande. En person jag stöter på ibland har en golden/setter som hen hemskt gärna vill para med min sjumånaders weimaraner, långhår. De är så lika så valparna skulle ju bli jättefina med all säkerhet. Den har haft en kull med en golden redan och de valparna blev jättesöta :up:
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Jag har också fått höra en del roliga saker från oerfarna personer... Det värsta är att allihop har hund :/
Det roligaste är när de självsäkert säger "Ja, man ser ju att hon har flatte i sig...", har även fått höra att hon har Collie i sig haha... Jepp, svansen eller? Har även fått höra att hon är farlig för att vi använder nosgrimma på henne (eller använde, hon drog som f*n när hon var mindre men det var när vi tränade som hon hade den). Även fått höra att jag är dum som inte vill jaga med henne för att hon är 25% Jämthund.
Men den bästa är nog när de frågat om hon är en Hovawart :D Haha, tack för komplimangen!!
Hon är btw Schäfer (50%), Jämthund och Kungspudel. Haha, eller är hon Flatte/Collie/Hovawart korsning??...
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Låter som de vovvarna skulle bli riktiga soffpotatisar ;-)

Jag skulle inte rekommendera den där blandningen jag hade till någon. De båda retrivergenerna var av skarpa jaktlinjer...inte utställning. Mycket vakt, mycket jakt och drevs enbart av mat, mat, mat....... Hunden ville jobba dygnet runt och när han inte fick det tuggade han sönder hemmet :crazy:

Med facit i handen vet jag inte vad jag tänkte på när jag köpte en sån mix :confused:
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Har en nakenmix, mig veterligen hund!

Går ut på området och en grupp barn är en bit ifrån
Första barnet: Vad är det för djur?
Andra barnet: De är en hund!
Tredje: NÄE?
Första: VAD ÄR DET FÖR DJUR?
Andra: En huuuund!

sen fortsatte det så, vet tyvärr inte alls vad för andra djur dom tänkte på, brukar få höra katt, känguru, rådjur, gremlin (räknas det som djur?) och "är det en såndära nakenhund?" och varje gång jag får nakenhundsfrågan så har jag sån lust att "Nej, de är en vaxad Bichon Frisé!"

482474_10152761623525181_1533123720_n.jpg

Måste jag sluta hänga här på Hund, tills jag är riktigt säker på vilken art jag har?
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

En annan sak jag har hört ganska nyligen var en hundägaren som jämställde hundar av liten ras med marsvin. :banghead:
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Haha, jag tänkte precis skriva till JeayL att det måste ju vara ett marsvin hen har, för det är ju en sån där ganska liten hund! ;)
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

Hårlöst marsvin? Skillnaden lär vara (o)hårfin.......... ;)

Du kanske ska hänga på "Andra djur" ett tag :D



Hahahaha...såg när jag postat att jag inte var ensam om tanken
 
Sv: Hört från okunniga, Hund edition.

+ nagellacksberoende

Ja, han har ju iofs vissa skumma ljud för sig ibland och gillar gurka :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp