Sv: Hört att hästar kan vara smittbärare av blåtungavirus
Vi diskuterade det idag och min svärfar sa att alla djur kunde bära på smittan om de blev bitna, men inte alla djurslag utvecklade sjukdomen såsom hästar och fåglar. Utan bara idisslare kunde bli sjuka av den. Mina hästar går bland korna just nu.
Man får ta hem djuren från betet, de har släppt efter på restriktionerna.
jag undrar hur han kan vara så säker på det.
Om man läser på SVA statens veterinärmedicinska anstalt så står det
"Bluetongue
Bluetongue är en virussjukdom som drabbar idisslare och som sprids via blodsugande svidknott (Culicoides spp). Sjukdomen drabbar inte människa.
Mottagliga djurslag
Sjukdomen drabbar tama och vilda idisslare. Nötkreatur, får, getter samt olika vilda idisslare, t.ex. hjort och rådjur, är mottagliga. Exotiska djurslag såsom kameldjur, antilop, vattenbuffel och även elefanter kan infekteras.
Smitta och smittspridning
Viruset som orsakar bluetongue smittar via vissa arter av svidknott. Det är honorna som sprider sjukdomen då de suger blod. Sjukdomen smittar inte vid direktkontakt mellan djur, men infekterade djur har virus i blod, vävnader och kroppsvätskor och smitta kan överföras genom t.ex. användande av samma kanyler till flera djur eller via sperma. "
Jag kan inte få det till att hästar eller fåglar kan sprida det via knotten. Men han vet kanske mer än vad som står där?