Hört att hästar kan vara smittbärare av blåtungavirus

N

NickDaloy

Har hört att även hästar kan bära på blåtungavirus, men inte utveckla den och bli sjuka. Att de är smittbärare. Det sa en djurkunnig. Ska man även testa sin häst som gått på bete i spärrområde?
Man vet ju inte om den den kan mutera sig och även drabba hästar heller.

Sv: Hört att hästar kan vara smittbärare av blåtungavirus

Jag fick just ett mail från LRF där det meddelas att hela Skåne är spärrområde nu.

Immer

gäller det inte bara för idisslare alltså får,geter o kossor ?
GP

Jo, så är det.

Men jag fattade det som att TS (som tycks bo i Skåne) skulle ta hem sin häst som gått på bete i spärrområde.

Immer

Det är väl bara djur med klövar som blir drabbade.

har kollat med jordbruksverket och transport restriktioner gäller endast idisslare ej hästar

Jag har hört via nyheterna att det endast är idisslare alltså får,geter o kossor som drabbas av blåtunga alltså klövdjur inte hästar och andra hovdjur :)

På LRF:s hemsida finns utförlig information om blåtunga. Att hästar skulle vara smittbärare stämmer inte.

Vi diskuterade det idag och min svärfar sa att alla djur kunde bära på smittan om de blev bitna, men inte alla djurslag utvecklade sjukdomen såsom hästar och fåglar. Utan bara idisslare kunde bli sjuka av den. Mina hästar går bland korna just nu.
Man får ta hem djuren från betet, de har släppt efter på restriktionerna.

Vi diskuterade det idag och min svärfar sa att alla djur kunde bära på smittan om de blev bitna, men inte alla djurslag utvecklade sjukdomen såsom hästar och fåglar. Utan bara idisslare kunde bli sjuka av den. Mina hästar går bland korna just nu.
Man får ta hem djuren från betet, de har släppt efter på restriktionerna.

jag undrar hur han kan vara så säker på det.
Om man läser på SVA statens veterinärmedicinska anstalt så står det

"Bluetongue
Bluetongue är en virussjukdom som drabbar idisslare och som sprids via blodsugande svidknott (Culicoides spp). Sjukdomen drabbar inte människa.

Mottagliga djurslag
Sjukdomen drabbar tama och vilda idisslare. Nötkreatur, får, getter samt olika vilda idisslare, t.ex. hjort och rådjur, är mottagliga. Exotiska djurslag såsom kameldjur, antilop, vattenbuffel och även elefanter kan infekteras.

Smitta och smittspridning
Viruset som orsakar bluetongue smittar via vissa arter av svidknott. Det är honorna som sprider sjukdomen då de suger blod. Sjukdomen smittar inte vid direktkontakt mellan djur, men infekterade djur har virus i blod, vävnader och kroppsvätskor och smitta kan överföras genom t.ex. användande av samma kanyler till flera djur eller via sperma. "

Jag kan inte få det till att hästar eller fåglar kan sprida det via knotten. Men han vet kanske mer än vad som står där?

Enligt vad jag fått lära mig o alla uppgifter som finns tillgängliga kan hästdjur inte sprida smittan. Vad jobbar din svärfar med?
PL

Jag har heller inte kunnat hitta någonstans att en häst skulle kunna bära på smittan utan att själv utveckla den.....

Detta betyder inget för dig som hästmänniska. För de som har idisslare så betyder det att man bara får flytta ( ska helst inte) dessa djuren innom det som är spärrområdet. DVS inte ut ut det till restiktionsområdet. Från rest... får du flytta in djur i spärrområdet, men inte omvänt. Du kan transportera din häst var som helst, den är inte med i detta, du kan hämta hö var som helst. Så länge du inte äger en idisslare och det är den det handlar om.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
662
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat