Sv: Horsol

Ok, pratade med djurapoteket för ett tag sedan och de hittade inte heller Horsol.
Har haft mail kontakt med N-vet, och de skrev till mig att de inom kort kommer att ha börja ha det på apotek.
Blir nog lättare att få tag på då.
Sen har ju apoteket bra service när man beställer, man får oftast varan man vill ha en dag efter, och när det gäller Horsol så slipper man ju betala för fakten.

Nu väcker jag liv i den här tråden igen!

Hur tycker ni att det funkande med Horsolen??
Jag är lite inne på att köpa acitylsalisylsyra som redan är blandad med någon olja, det finns att köpa på apoteket. Är det någon som har något att säga om det??
Är inte så bra på det här med kemi och blandningar. Men tydligen så finns det en 3%-ig och en 5%-ig.

Har även hört att när man börjar med det så ska det först bli värre innan det stabiliserar sig.

Skriv gärna era erfarenheter om Horsol och acitylalsisylsyra (eller hur det stavas:angel: )

Vi har använt acetylsalicylsyran(stavning?), tror att vi tog 3%
Funkade skitbra, tyckte inte att det blev värre först, skorvet började bara släppa och sedan blev det mjukt och fint.

Vi anvande det till var nordsvensk pa hennes rasp. Fungerar mycket bra pa skorv av olika slag.
Visste inte att det kunde vara bra pa eksem med. Kan man tvatta med Hexocil med, for att fa det ordentligt rent innan man smorjer?

Vi började med att behandla i 8 dagar, 2,5 ml svans, 6ml man.
Sen ska man behandla var varannan dag i 1-3 veckor,för att slutligen behandla var tredje dag.
Vi har nu droppat i åtta dagar, och den "fjälliga" och hårda huden ser väldans fin ut.
Har inte provat det här förut, men hoppas verkligen att det är en bra förebyggande åtgärd.

Nu väcker jag liv i den här tråden igen!

Hur tycker ni att det funkande med Horsolen??
Jag är lite inne på att köpa acitylsalisylsyra som redan är blandad med någon olja, det finns att köpa på apoteket. Är det någon som har något att säga om det??
Är inte så bra på det här med kemi och blandningar. Men tydligen så finns det en 3%-ig och en 5%-ig.

Har även hört att när man börjar med det så ska det först bli värre innan det stabiliserar sig.

Skriv gärna era erfarenheter om Horsol och acitylalsisylsyra (eller hur det stavas:angel: )

Min häst kliade sig mer första och andra dagen jag använde horsol, sen slutade han tvärt och kliade sig inte mer den sommaren öht. Lurade inte ens bästa kompisen i hagen att klia honom, vilket han brukat göra. Kommer definitivt använda horsol igen, dock börja lite tidigare denna gång. Som jag nämnt tidigare använde jag inte lika mycket som den rekommenderade dosen, flaskan räckte i två månader så trots priset tycker jag det var prisvärt.

Nu blev jag jättenyfiken.

Har endel frågor:

Är Horsol samma sak som Salicylsyra? Jag menar att om man ska beställa på apoteket kvittar det vilket av dessa namn jag säger eller är det helt enkelt 2 olika ämnen, FÖRKLARA!

När på våren börjar ni behandlingen? Skriv oxå när eran häst exem brukar starta.

Hur går man tillväga med behandling. Står det på förpackningen hur man ska dosera?

Är det farligt att behandla även om hästen redan har sår?

Behandlar man bara i man å svans?

horsol är väl en produkt som till största delen består av salicylsyra...

och så är den dyrare än att bara köpa salicylsyra...

det andra får någon annan svara på då detta blir första året som jag ska prova på att använda det...

När på våren börjar ni behandlingen?

Jag behandlar BARA med Horsol just när det kliar.
Det torkar ut något alldeles förskräckligt, så det är INTE bra att börja i förväg och fortsätta efter att det slutat klia.
Jag behandlar med Horsol tills att såren är läkta och svullnaden gått ned.

Före och efter så använder jag Prob.olja.
Och eksemtäcke.

Han börjar klia sig i månadsskiftet april-maj.

låter som en bra ide att hålla den vid liv så vi får höra hur alla exemhästar mår i sommar när de behandlas...

Lustigt, det var inte ett dugg uttorkande på min häst. Min häst flagnade som sagt den första tiden, sen var det bara mjuk och frisk hud kvar, struntade jag i horsolen en dag för mkt fick han klitendenser igen. Men jag vet inte om det är någon substans i horsol som ska verka uttorkande, men det är som sagt inget jag märkt av på min egen häst.

Däremot proboljan kan jag förstå om den är uttorkande med tanke på att den innehåller tjära och alkohol.

Har aldrig hört om horsol innan men har nu kollat på nätet. Min häst använder jag probolja på och sommarhagen är inte så farligt med knott så hon klarar av att inte få sår. Inte än i alla fall. Intressant att få reda på andra medel som kan fundera. har själv givit min pålla älgört när den växer på sommaren och den innehåller ju förstadiet till salicylsyra, så tanken är kanske inte helt fel. Borde kunna utvinnas av örten även till att använda tex i krämform. Får testa det till sommaren. :idea:
Är det nån som börjat behandla hästen redan?
funderar påm att tvätta man o svans med probschampot nu när det är så varmt (västsverige).

jag har inte börjat behandla än... tänkte nog vänta tills början på april innan jag tvättar henne första gången...

dock har jag beställt nytt exemtäcke som kommer inom två veckor och så får hon linfröolja året runt...

Rebecka:

Vilket märke på exemtäcke har du beställt? har ett boett och det är jättebra men attans dyrt....:(

ja jag funderade också på ett boett... men jag hade inte råd... betällde från http://www.lillhastenistav.se/

890kr plus frakt och då ingår luva... tycker det var överkommligt.. får se hur kvaliten är... tänkte köpa någon form av "antibit" spray o spraya på så hagkompisen låter det va...

Ok, det hade jag första sommaren men det satt alldeles för hårt runt bogarna trots att jag hade rätt storlek??:confused: Så därför blev det Boett förra året.:D

ok... tror inte det kommer bli så på min shettisdam... eftersom täcket är för 105-115cm och hon har 105 på vanliga täcken... men jag får se när det kommer...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31