Sv: Horsol

Nu har jag beställt över nätet från n-vet.

Med 15 plusgrader, stor sol och en herrans massa knott börjar väl eländet snart.

Idag åkte jag och tog av det tunna täcket hon hade, satte på flugtäcket och bytte hage till en mer öppen med mindre knott. Men häromnatten hade hon haft ner saltstenshållaren, så frågan är om det inte redan börjat klia!? Jag hittar dock inget på henne. Manen är knappt utvuxen från förra sommaren så jag hoppas att detta hjälper lite i år.

Inte_ung - ger du rapsoljan mot exemet, eller för att den är svår att hålla i hull?

Tacksam för alla tips!

/C

Vad tvättar du med när du badar? Jag tvättar man och svans med vanligt mjällschampo, det som förr hette Clearasil.

*kl*
salicylsyra, vad heter det mera? Den finns som substans i många produkter såg jag.

Någon som vet?

Det heter just Salisylsyra.
Jag fick beställa på Apoteket, tog en dag att få hem det,
kostade 220:-.
Man kanske får stå på sig lite på Apoteket.;)

Läste igenom den här tråden igen.

Ehh - doping - någon som har stenkoll?

Min är ju mitt i tävlingssäsong och jag har börjat behandla!

Beställde en liten flaska Horsol via en länk N-vet (tror jag det heter så) såg det när Boj skrev nånstans om N-vet (tror det var om e-vitamin o nånting). Då såg jag det o beställde hem en...
Fick det redan efter ett par dagar tror jag...
Har använt den på min shettis, som lider av man-& svanseksem. Blev väldigt imponerad av att Horsol verkligen fungerade bra på honom!
Och jag behandlar honom med Horsol fortfarande, enligt bruksanvisningen. Nu behöver jag bara behandla honom 2-3 dar/veckan! :banana:

Har du tvättat din häst? Jag tvättar med Prob schampo eller Hexocil, det är viktigt att det är rent så smuts som kommer när de kliar sig inte kommer in i såret och förorsakar inflammationer.

Ang. doping så läs på förbundets hemsida vad som gäller med olika substanser. Men du har väl bara droppat utvärtes på din häst?

Jag tvättar henne med mjällschampo regelbundet (enligt veterinärs inrådan) och hon är ren och fin.

Hon kliar sig inte så mycket så det blir sår (har ingen att klia sig på), så det är nog ingen fara.

Ja, jag har bara droppat i manen. Ingen lust att mata henne med salicylsyra! :D

Till ALLA!

Är Horsol och Salicylsyra samma sak fast olika namn, vad nämner jag när jag ska köpa det på apoteket??

*kl*

ni som använt salicylsyra, vilken procent halt har ni haft? till människor ska man ha 1%ig lösning... men va har ni använt till hästarna...

har 10%ig som jag ska späda ut...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31