Sv: Horsol

På min eksemhäst blev den inte bra o jag har använt den i tre el fyra somrar ändå, både förebyggande tidigt på våren o så hela sommaren följt råden. Taglet blev hårt o föll av, han kliade sig massor ändå o mankammen var väldigt tjock o svullen.

Men den passar andra hästar, det är bara att prova sig fram!! Jag har nu MJ djursalva som fungerar på just min häst.

Beställde just Horsol från apoteket, de sa inget om det fanns i större förpackningar och 100ml kostade mkt mer än på andra ställen jag sett har Horsol.

Mest så gäller det väl att få tag på det.
Mitt Apotek ligger i Byn så jag sparar kanske 5 liter bensin a 12:-/l = 60:-.

Jo, jag beställde det ändå, trots att det kostade 50 spänn mer än på ett annat ställe jag sett. Beställer jag från nåt annat ställe måste jag betala en massa i frakt och dessutom så tar det längre tid innan jag får det. Blev bara så förvånad när det kostade 220 spänn. Nu är det bara att hoppas att det fungerar!

Ja, jag lyckades precis hålla mig från att utbrista "Va?!", blev ett "ursäkta?" istället. :D Tydligen får priserna variera mellan apotek då...

Har provat nu i två veckor c:a och visst klådan försvann för ett tag, men exemet i manen blommade upp rejält, så jag ska inte köpa mera.
Använder nu vanlig lila sårspray och exemet är så gott som borta (såren alltså) mansvullnaden finns inte heller :rofl: :banana: så just nu mår min lilla dam ganska så bra !!
Har nu köpt PROB- istället ska schamponer med det så fort vädret tillåter oc fortsätter med sårspray.

Men det är bara att prova sig fram !!!! (menar inte "bara" i ordets rätta bemärkelse):angel:

kryptisk skrev:
Ja, jag lyckades precis hålla mig från att utbrista "Va?!", blev ett "ursäkta?" istället. :D Tydligen får priserna variera mellan apotek då...

Jag tror inte att priserna varierar mellan olika apotek, de borde inte göra det i alla fall... Skillnaden mellan 176 kr och 220 kr är precis momsen. Om man har recept från veterinär så kan man slippa momsen, kan det vara så att en av er hade recept? Alternativt att en av er har egen firma och har angett priset exkl moms och den andra inkl moms?

Mkt skumt. Ska försöka kolla med min syster som är farmaceut vad det kan bero på att priserna varierar. Tyvärr har hon semester nu men ska försöka komma ihåg det när hon är tillbaka på jobbet och kan kolla i datasystemet.

Vad konstigt. Ska hämta ut det imorgon, får se vad de tar betalt då. Kanske hon i kassan såg fel eller något? Men det låter ju inte särskilt troligt...:crazy:

Sårspray fungerar bra på min häst när han kliat sönder sig och fått variga sår. Extra bra i kombo med Aloe vera. Men han har inga sår just nu, han "bara" kliar bort lite man och ser lite skabbig ut, tycker jag. Dock mådde han mkt bättre ifjol. :( Så jag hoppas horsol hjälper mot klådan.

Måste bara säga att jag blev positivt överraskad av Horsolen! :) Efter tre behandlingar börjar nu skorvarna släppa, han flagnar men huden är mjuk och fin under flagorna. Dessutom har det börjat växa ut man!:love: Använder inte på långa vägar så mkt som är maxdosen heller, så det kanske inte blir så dyrt i slutändan ändå. Tackar för tipset!:bow:

Har provat Horsol den här sommaren, men måste säga att det var hans värsta sommar under dom åtta sommrar jag ägt honom.
Ska dock inte lägga allt det på medlet, då han stått i två stall med knott rika omgivingar.:(

Provar det den här sommaren igen då han ska åka till ett bättre stall (minder knott) över sommaren. Blir det inte bättre då så går jag tillbaks till PROB som funkat bäst så långt.:D

Nu väcker jag liv i den här tråden igen!

Hur tycker ni att det funkande med Horsolen??
Jag är lite inne på att köpa acitylsalisylsyra som redan är blandad med någon olja, det finns att köpa på apoteket. Är det någon som har något att säga om det??
Är inte så bra på det här med kemi och blandningar. Men tydligen så finns det en 3%-ig och en 5%-ig.

Har även hört att när man börjar med det så ska det först bli värre innan det stabiliserar sig.

Skriv gärna era erfarenheter om Horsol och acitylalsisylsyra (eller hur det stavas:angel: )

Det heter Salicylsyra!!!
Finns på Apoteket för 220:-/300 ml. Är 3%:ig, finns även 5%.
Har ej Apoteket det hemma så kan de beställa hem, ej receptbelagt.
Läste att någon skrev att det fanns Horsol att köpa på Apoteket, har sökt på Fass men ej hittat.

har inte använt salicylsyra på min exemhäst - än... ska prova i sommar...

Men eftersom jag är frisör så använder jag det i jobbet... blandar det ofta i shampo då det är mycket bra mot mjäll... så det kan ju vara ett tips att blanda det i shampot också när ni tvättar hästarna...

*KL*
Någon som vet hur mycket man ska sätt av salicylsyran på en shettis??

Jag ska ha det på min häst. Man ska ha ca 6 ml i man och 2,5 ml i svans på stor häst, vet inte om man ska ta mindre på liten häst.

Läste att någon skrev att det fanns Horsol att köpa på Apoteket, har sökt på Fass men ej hittat.

Det står ej i Vetfass, utan finns i deras specialsortiment.
Man får tjata litet innan de hittar det i en särkild lista på ett gömt ställe i datasystemet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka