Hörskörd - stressigt fortsättning

Sv: Hörskörd - stressigt fortsättning

Det vore inte fel! Jag har suttit och kollat maskin annonser som en galning, men blir inte så mkt klokare för det:o Tror nog att vi får åka till en maskin säljare och ta en diskution för att komma fram till vad vi ska köpa!:idea:
Man kan ju kolla vad som finns begagnat, känns lite saftigt att köpa en kombi maskin. De är ju trots allt en bra slant dyrare än om man har separata maskiner verkar det som.
Nackdelen med begagnat är att man inte vet vad man får.

Senast ändrad:

Den vore inte fel! Jag har suttit och kollat maskin annonser som en galning, men blir inte så mkt klokare för det:o Tror nog att vi får åka till en maskin säjlare och ta en diskution för att komma fram till vad vi ska köpa!:idea:
Man kan ju kolla vad som finns begagnat, känns lite saftigt att köpa en kombi maskin. De är ju trots allt en bra slant dyrare än om man har separata maskiner verkar det som.

Det vore inte fel! Jag har suttit och kollat maskin annonser som en galning, men blir inte så mkt klokare för det:o Tror nog att vi får åka till en maskin säljare och ta en diskution för att komma fram till vad vi ska köpa!:idea:

Tänk på att det är mycket mekanik i en kombimaskin. Särskilt en maskin som plastar i samma utrymme som den pressar om du förstår vad jag menar. Det är mycket såkaer som kan gå sönder där..

Om du tittar på begagnat så försök få fram hur mycket maskinen gått. Är det en maskinstation som ägt den så kan den gått väldigt mycket och då kan det krävas lagerbyte mm.

Såg även ett paket pris där press + plastare var skilda åt och det kostade 95.000:- + moms. Inte så dyrt ändå.

Det lät som ett humant pris tycker jag!

Nu är vårat hösilage bärgat ÄNTLIGEN!!:banana: Ser ut att vara superfint när man tittar/luktar, men sen får ju analysen säga sitt.;) Tror att ts halten ligger någonstans mellan 65-70%.(jämfört med det jag brukar köpa)

Mängden blev hyffsad också ca 4,5ton /ha. Vallen är sådd hösten 2005 och väldigt snålt gödslad. Han som pressade och plastade brukar räkna 5,5 ton på en välgödslad vall så jag kan nog känna mig nöjd.:D

Jag fick ca 6 ton/ha och det var med 250 kg gödning/ha. Hade det varit blötare så hade det blivit 7 ton / ha. En jäkla massa detta året. Ca 30% mer än förra året.

OJ! det var mycket! Men ditt har fått dubbelt så mycket gödning som mitt. Jag ville/vågade inte ge mitt mer eftersom jag inte ville ha det för kraftigt till mina som blir feta av pollen:D
Men mitt är inte anylserat ännu så jag har ingen aning om hur det blev. Det visar sig så småning om när jag fått analysen. Lite spännande:)

Vill bara avsluta den här tråden för "min del" eftersom höskörden är inne!:bump: Allt har gått över förväntan (för en gångs skull) Vi var mest rädda att vår hiss upp på skullen skulle braka ihop men den har skött sig fint;) Vi staplade de sista balarna över torken i fredags förmiddag. Arrendatorn (som arrenderar den andra marken) kom förbi i samma veva och strödde gödning (på stärkelsepotatisen tror jag:angel:). Som tur var fick vi låna traktorn+gödningsspridaren så brorsan kunde gödsla våra vallar på en gång:banana: Vid elvatiden började det regna lite smått:)
Om det nu blir en andra skörd gör vi hösilage till försäljning. Torken är full:rofl:

/Kristin

Angående ensilering av småbalar. Cecilia Müller har ju forskat om detta och kommit fram till att det går lika br att ensilera i små som i stoa balar. hennes arbete kan nog ge en del bra information

http://www.slu.se/?ID=559&Nyheter_id=6830

Men var inte det under förutsättning att det var en viss sorts press? Det stod ju en blänkare i ATL också, som jag skummade igenom, och jag har för mig att det stod något om det där?

Min granne som använder en vanlig höbalspress för att göra balar som han sen plastar blir inte lika bra som med en press avsedd för hösilage.

I torsdagsnatt så gjorde vi klart första skörden. :banana: Nu är det bara att samla energi till att slå ut åt hästarna nästa vecka så hoppas att vädret står sig.
Tur att man har duktiga barn som hjälper till så att det snurrar på dygnet runt. :love:

Kicki, som önskar alla på Buke en GLAD MIDSOMMAR! :)

*kl*

Har ju glömt att skriva i tråden! ;)

Ca 10 ton torrt kanonhö ligger i höladan, avvaktar analys men det ser jättebra ut o luktar finfint! :banana:

Hoppas nu på en god andraskörd så slipper jag köpa mer än hösilage till lösdriftshästarna! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 434
Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 689
Senast: Tacitus
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Tagliabue
·
L
Anläggning Så nu ska vädret vara fint fram t.o.m. Onsdag men hittar ingen som kan plasta. När jag ringde till maskinstationerna var alla är redan...
2
Svar
27
· Visningar
3 259
Senast: Lampi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30