Hörskörd - stressigt fortsättning

Sv: Hörskörd - stressigt fortsättning

jag har också tänkt den tanken men maskiner är så ruskigt dyra. Dessutom märkte jag hur proffsigt maskinstationen körde. Så proffsigt klarar inte jag att hantera balar måste jag nog erkänna.

Men en hårdpress så att en mindre del kan torkas till hö vid bra väder och till halmskörden vill jag försöka få tag i.

Vi ska börja titta på egna maskiner till hösten. Vi vill ha en minibalspress (80kg balar)
Då det är bra storlek till alla som inte har så många hästar. Men man måste se till priserna också så att man kan "räkna hem" maskinkostnaden. Vi har haft problem att få hit press och plastare i år och vi får för stora balar då de ej kör ut med minipressen då de tycker att det är för tidskrävande tyvärr. (gällde 25kg bal):crazy:

Så nu blir det till att räkna och räkna IGEN!! Vi tjänar nog på att ha våran mark själva mot att arrendera ut större delar av den som vi gör nu. Man har ju inte lust att göda grisbonden i all evighet:D

Men vi får se vad miniräknaren säger i slutändan.
Man kan ju köpa maskinerna efterhand, EU-bidraget betalar ju en stor del av kostnaden.

Vi har många bra maskinstationer här så det probelmet har vi inte. Jag tror det är otroligt svårt att räkna hem press + plastare om man inte har en stor gård.

Sen är det ju så att tex plastkostnaden per kg foder blir högre ju mindre balarna är. Men balstorleken är ju en avvägning. har man få hästar så måste man ha små balar.

Men om ni bara har få hästar, hur kan ni räkna hem press + plastare?

Vi har många bra maskinstationer här så det probelmet har vi inte. Jag tror det är otroligt svårt att räkna hem press + plastare om man inte har en stor gård.

Sen är det ju så att tex plastkostnaden per kg foder blir högre ju mindre balarna är. Men balstorleken är ju en avvägning. har man få hästar så måste man ha små balar.

Men om ni bara har få hästar, hur kan ni räkna hem press + plastare?

Vi har mer mark än hästar:D Så vi räknar med att kunna sälja det mesta. Efterfrågan på små balar är stor men ingen tillverkar dem. Så då tänkte vi passa på, tanken var även att åka till folk och pressa och plasta. De som gör det här omkring har häcken full, någon måste ju avlasta dem:angel:

Vi har mer mark än hästar:D Så vi räknar med att kunna sälja det mesta. Efterfrågan på små balar är stor men ingen tillverkar dem. Så då tänkte vi passa på, tanken var även att åka till folk och pressa och plasta. De som gör det här omkring har häcken full, någon måste ju avlasta dem:angel:

OK då förstår jag. Det är lite svårt att få tag på folk som pressar och plastar småbalar här också. Så jag har tänkt samma tanke som dig. Men jag har för lite tid redan som det är nu så jag väljer att inte satsa¨på att pressa åt andra.

Min sambo vill inget hellre än att jobba mer i jordbruket så för oss så är det ett jättebra komplement till vårat företag, vi har alltjänstfirma och ridsportbutik. Snart inackorderingsstall och i framtiden ridhus. Det vore bra att kunna erbjuda allt! Men man får ju som sagt räkna och räkna!

Vem vet i slutändan kan det ju bli bra, men måste ju ha mål!

Problemet med 40 kg minirundbalar är att där är inte mycket vinst. Sist jag kollade kostade de 55:- + moms = 69:- och plasta och sen vill folk inte betala mycket mer än 100:- balen (inkl moms). Gödning, diesel, arbete, kostnad för maskiner och framtida nysådd av marken kostar också. Själv tar jag inte in småbalar för att det är inte någon vinst i det.

Problemet med 40 kg minirundbalar är att där är inte mycket vinst. Sist jag kollade kostade de 55:- + moms = 69:- och plasta och sen vill folk inte betala mycket mer än 100:- balen (inkl moms). Gödning, diesel, arbete, kostnad för maskiner och framtida nysådd av marken kostar också. Själv tar jag inte in småbalar för att det är inte någon vinst i det.
Jo det kan nog stämma. Vi tänkte pressa småbalar och plasta men blev till viss del avrådd av grannen. han sa att presskostnaden per kg foder blev så mycket högre att det inte var lönt.

Vi hade dock en maskinstation som pressade fyrkantsbalar och längden på balarna kunde ställas in. Så vi fick ganska hanterbart stora balar ändå. Men vi ligger säkert på 200-300 kg på balarna.

Vi har en granne som pressar vanliga höbalar och sen plastar in dem. Sen tar han 90:- för en inplastad höbal som kostar 20-25:- i vanliga fall. En vanligt hårt pressad höbal kommer inte ens i närheten av press hårdhet som på en bal pressad med en riktig maskin avsed för ensilage/hösilage, inte att rekommendera.

Ett annat problem har väl varit att kvalitén blir sisådär, beroende på pressen. En granne körde minirundbalar för ett par år sedan, men de blev aldrig riktigt bra tyvärr, eftersom (enligt vad han sa) de blev för dåligt pressade. Men tekniken har säkert gått framåt där också.

Vi hade tänkt oss 80kg balar! De blir lite mer ekonomiska, finns både som runda och "fyrkanter". Tycker att det är en super storlek på bal. På 40kg bal kostar det som sagt lite mer än det smakar.

Har hört om de som kört inlinepressar för minibal och varit nöjda ända till de kom på att de skulle hem från vallen. En oändlig massa små balar som det inte finns rationell hantering för med maskiner. Den som uppfinner en inlinepress som lastar på långtradarsläp direkt kan nog bli rik!

Har hört om de som kört inlinepressar för minibal och varit nöjda ända till de kom på att de skulle hem från vallen. En oändlig massa små balar som det inte finns rationell hantering för med maskiner. Den som uppfinner en inlinepress som lastar på långtradarsläp direkt kan nog bli rik!

Med lite träning på gym först kanske man kan lasta dem manuellt? :smirk:

Vi har inte ens slagit vårt:eek:Örebrotrakten. Ska ta 1-2 veckan i juli. Ska bort på semester innan.
Här (norra västmanland) har gräset precis börjat gå i ax, blir kanske lagom att slå till midsommar, tidigare än så blir det knappast. Vi har aldrig haft gräset färdigt att slå före midsommar. Får väl hoppas för din skull att det är bra väder när du har planerat att ta, vi håller oss hemma från midsommar till höet är klart, i avvaktan på bra väder, men oftast brukar det bli veckan efter midsommar eller första veckan i juli. Vi plastar iofs ingenting på första skörden, utan kör bara in hö på skulltork, men det skiljer sig nog inte så mycket i torktid på fält. Men kvantiteterna är hyfsat stora, så det tar några dagar att köra in. Därför behöver vi lite längre period av fint väder för att få in allt.

Nu har vi fått in en hel del hö! Nästan hela vår egna årsförbrukning skulle jag tro (får väl se efter analysen...) Åkern som slogs i fredags pressades igår- jag har staplat och staplat i 1 1/2 dag;) Allt gick smidigt och höet är väldigt torrt! Just nu kör vi dock med fläkten ett tag eftersom de sista balarna vi pressade igår var lite tunga - får ju ta det säkra före det osäkra:)
Förhoppningsvis kan vi pressa den andra åkern (sämre kvalité) i helgen eller i början på nästa vecka.

/Kristin

Vi slog vårt i onsdags och ikväll ska det plastas. Det är torrt som hö, men vi väljer att plasta det ändå.

Kan göra ett tillägg till mitt första inlägg:

Det blev liite stressigare än vi hade tänkt oss - han som skulle plasta åt oss körde sönder sin press. :crazy: Men, phew, det löste sig och i måndags morse blev det pressat av en "plastare". Dock blev det rundbalar istället för fyrkantsbalar.

Samma sak hände mig, pressen gick sönder så de kom en dag senare. Vi fick också inplastat hö.

Ansluter mig till de som har "lite" krångel i höskördstider:angel:...

Kniven i slåtterbalken har gått av 2 ggr och löspressen krånglar (har stått länge...)...och på traktorn gick topplockspackningen så vi har fått låna syrrans...:crazy:... Måste ha in lite höbalar för höst och vår...sen ska jag slå hela stortäkten som vi lejer in en kille som gör rundbalar och plastar... kommer att ha hösilage för 10 hästar...;)... har 2...

Vi har också haft lite otur här! Det har regnat lite lätt i 3timmar på det som ska pressas och plastas imorgon e-m.Kollade på SMHI nyss och det ska tack och lov ge sig under kvällen och det ska vara fint till imorgon kväll eller fredag:smirk:. Det ska blåsa 19m/s här imorgon så det torkar förhoppningsvis upp av bara farten:crazy:
Jag ringde sambon ifrån jobbet och bad honom lägga ut presseningar men han ville inte:p Konstigt, han kunde ju fixat en bra mängd rabatt??!!

Nu har vi fått in en hel del hö! Nästan hela vår egna årsförbrukning skulle jag tro (får väl se efter analysen...) Åkern som slogs i fredags pressades igår- jag har staplat och staplat i 1 1/2 dag;) Allt gick smidigt och höet är väldigt torrt! Just nu kör vi dock med fläkten ett tag eftersom de sista balarna vi pressade igår var lite tunga - får ju ta det säkra före det osäkra:)
Förhoppningsvis kan vi pressa den andra åkern (sämre kvalité) i helgen eller i början på nästa vecka.

/Kristin

Här blir det också ändringar - vi pressar andra åkern redan imorgon! Ska ju börja regna här på lördag - vilket är efterlängtat bara höet är inne;) Trodde brorsan var tvungen att jobba på annat håll tors-fre - men det verkar inte så. Så snart är förhoppningsvis hela vår höskörd inne:idea:

/Kristin

Vi ska börja titta på egna maskiner till hösten. Vi vill ha en minibalspress (80kg balar)
Då det är bra storlek till alla som inte har så många hästar.

Satt och tittade i en katalog och där fanns en press med inbyggd plastare för minirundbalar 40-60 kg. 189.000:- + moms. Hade varit ganska fräckt och haft en sådan själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 434
Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 689
Senast: Tacitus
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Tagliabue
·
L
Anläggning Så nu ska vädret vara fint fram t.o.m. Onsdag men hittar ingen som kan plasta. När jag ringde till maskinstationerna var alla är redan...
2
Svar
27
· Visningar
3 259
Senast: Lampi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30